|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 05.12.2025 09:50 |
Viestit: 1958 Paikkakunta: Helsinki
|
No kyllähän tuosta paistaa niiiin selkeästi maahantuojien voimakas lobbaus ettei tosikaan. Artikkelissa tosin puhuttiin "vasta" korjaamon hakemasta luvasta muutostöilleen, mutta karmeimmillaan tuo otetaan vielä mukaan myös kats.vaatimuksiin ja näin esim. Jessen korjaama, alkup. parempi VAG hybridin sähköliittimen 3D tulostettu taustatuki riittää hylkäykseen, vaikka tuolla kyseisellä(kään) osalla ei ole yhtään mitään tekemistä itse sähköosien kanssa, kyseessä on täysin muovinen, pelkkä mekaaninen kappale. https://www.youtube.com/watch?v=vYhAAo9K0r8
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 05.12.2025 11:10 |
Viestit: 5928 Paikkakunta: Lahti
|
eskere kirjoitti: Näin karkotetaan käytetyn sähkärin ostoa harkitsevat mahdollisimman kauas.  Tuossa hyvä viimeisin Kokkolan video, Kian laakerointi uusiksi, lasku alle 3000€ ja merkkiliikkeen hinta uusille osille, vaihteisto 4500€ ja moottori 13500€ + työt https://www.youtube.com/watch?v=ovmzZSqsXxUJa joku RAV4 korjaus, 3D tulostettu osa muutamalla kympillä vai 4000€ johtosarja, viimeiset vähät kunnollisen toimivan perustekniikan polttomoottoriautot on kohta hinnoissaan.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 05.12.2025 23:41 |
Viestit: 4081
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Imatran voiman (kantaverkon) myyminen pois valtiota oli typerin kauppa ikinä No äläs nyt. Fingrid on ihan tukevasti kotimaisten julkisyhteisöiden omistuksessa (mm. valtio ja kunnat) niin osake- kuin äänivaltaisestikin ja ne loputkin on lähes kaikki ihan kotimaisten yritysten omistuksessa. Nyt vasta tajusin, että valtiolla on edelleen selvä enemmistö: valtion viralliseen omistusosuuteen (49,2 % äänistä) ei sisälly valtion Huoltovarmuuskeskuksen kautta omistamat osakkeet (21,7 % äänistä). Kun omistukseen on sotkettu mukaan vakuutusyhtiöitä jne. niin Fingridiä on kuitenkin pakko johtaa kuten voittoa tavoittelevaa yritystä johdetaan. Puhtaasti valtio-omisteisena olisi ollut mahdollista optimoida kansantaloudellinen hyöty, ei itse Fingridin tuotto.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 05.12.2025 23:43 |
Viestit: 4081
|
HiTec kirjoitti: No kyllähän tuosta paistaa niiiin selkeästi maahantuojien voimakas lobbaus ettei tosikaan. Artikkelissa tosin puhuttiin "vasta" korjaamon hakemasta luvasta muutostöilleen, mutta karmeimmillaan tuo otetaan vielä mukaan myös kats.vaatimuksiin ja näin esim. Jessen korjaama, alkup. parempi VAG hybridin sähköliittimen 3D tulostettu taustatuki riittää hylkäykseen, vaikka tuolla kyseisellä(kään) osalla ei ole yhtään mitään tekemistä itse sähköosien kanssa, kyseessä on täysin muovinen, pelkkä mekaaninen kappale. https://www.youtube.com/watch?v=vYhAAo9K0r8Onko noissa korkeajänniteosissa jokin sinetöinti? Warranty void if seal broken...
|
|
|
|
 |
|
Picassopekka
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.12.2025 09:21 |
Viestit: 7
|
|
Moi. Pitkä ketju ja paljon vinkkejä. Harkinnassa päivittää talviauto ja juurikin hankkia käytettynä 2022 sähkö C4. Paljon olisi hyviä puolia tuossa mitä olen lukenut ja koeajanut mut mut sitten ne tutut miinukset on kyllä. Normiajossa menisi hyvin ja kotona voi halvalla pitää piuhan päässä. Lappiin ei tarvitse kyllä ajella mutta mökkimatkat kyllä. Eli kellä on tai on ollut ajossa kyseinen malli niin paljonko on talvella range 10-20 *C pakkasella? Pääseekö 150 km? Sitten myös lataus ilman esilämmitystä kunnon talvisäässä? Mitkä on käytännön lukemat pikalaturilla?
|
|
|
|
 |
|
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.12.2025 11:41 |
Viestit: 328 Paikkakunta: Nokia
|
Talvella on päästy 2022 e-c4:llä jotain150 - 200 km akulla, kun ei ihan lyhyttä pätkää aja. Lämmitys syö eniten, talvirajoitukset auttaa pitämään kulutusta aisoissa. Keula kannattaa tukkia kunnolla talveksi, auttaa edes vähän lämmön hallinnassa, kun ei viima puhalla vaivalla lämmitettyjä nesteitä ja putkia heti kylmäksi. Nyt syksyn kylmimmillä keleillä kävin kurussa, n. 160 km lenkki, niin akkua oli kotona jäljellä vielä n. 25%, enkä harrastanut taloudellisuusajoa ja pelkkää maantietä. Pikalataus talvella kylmään akkuun on tuskaista ja akun esilämmitystä ei ole. jos on ajanut alle kunnolla ja mielellään varsinkin juuri ennen laturia epätaloudellisesti, latautuu kyllä kohtuullisesti. Sitikalla lataamista vaikeuttaa rangemittari, joka ei tiedä yleensä mistään mitään. Laturiinhan pitäisi mennä tyhjällä akulla, silloin latautuu paremmin. Joku päivitys nosti latausnopeuksia, tänä syksynä on välillä päästy lähelle 100 kw lataustehoa, aiemmin maksimit tais olla 60 nurkilla. Oikein yllätyin, kun nopean kahvitauon aikana oli tullut yli puoli akkua. Talvella kannattaa varautua 45 min lataustaukoon 
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.12.2025 16:03 |
Viestit: 4081
|
mikaeli kirjoitti: Talvella on päästy 2022 e-c4:llä jotain150 - 200 km akulla, kun ei ihan lyhyttä pätkää aja. Lämmitys syö eniten, talvirajoitukset auttaa pitämään kulutusta aisoissa. Keula kannattaa tukkia kunnolla talveksi, auttaa edes vähän lämmön hallinnassa, kun ei viima puhalla vaivalla lämmitettyjä nesteitä ja putkia heti kylmäksi. Nyt syksyn kylmimmillä keleillä kävin kurussa, n. 160 km lenkki, niin akkua oli kotona jäljellä vielä n. 25%, enkä harrastanut taloudellisuusajoa ja pelkkää maantietä. Pikalataus talvella kylmään akkuun on tuskaista ja akun esilämmitystä ei ole. jos on ajanut alle kunnolla ja mielellään varsinkin juuri ennen laturia epätaloudellisesti, latautuu kyllä kohtuullisesti. Sitikalla lataamista vaikeuttaa rangemittari, joka ei tiedä yleensä mistään mitään. Laturiinhan pitäisi mennä tyhjällä akulla, silloin latautuu paremmin. Joku päivitys nosti latausnopeuksia, tänä syksynä on välillä päästy lähelle 100 kw lataustehoa, aiemmin maksimit tais olla 60 nurkilla. Oikein yllätyin, kun nopean kahvitauon aikana oli tullut yli puoli akkua. Talvella kannattaa varautua 45 min lataustaukoon  Mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia, kiitos! Mielessäni olen pyörittänyt ajatusta ostaa Mazda mx30 kakkosautoksi. Sen range on vielä paljon huonompi kuin e-c4:n, mutta mun työmatkani on vain 12,5 kilometriä ja sata kilsaa päivässä on mulle poikkeuksellisen paljon. Ja pihassa on tosiaan 3008 HDI pidempiä matkoja varten. Rellu aikoinaan paikkasi sähköpakunsa pientä akkua sillä, että asensi siihen vakiona Webaston. Tuo sun mainintasi lämmityksen sähkönkulutuksen merkityksellisyydestä viittaisi siihen, että tuollaisessa miniakkuisessa autossa Webasto saattaisi tosiaan olla mukava peli. - Jos sitä Webastoa joutuu kovin usein käyttämään, niin silloin sen polttoaineenkulutus saattaa osittain vesittää sähköauton ideaa. Mutta jos Webaston joutuu verraten harvoin tulille laittamaan, niin sitten polttoaineenkulutus on marginaalinen tekijä. Sekä mx30 että sun Sitikkasi ovat autoja, joita myydään myös polttisversiona (Mazdaakin myydään, mutta vain Japanissa). Se antaa uskoa, että niiden lämppärisysteemi lienee aika pitkälle normiautoa vastaava eikä Webaston asentamisen pitäisi mitenkään mahdottoman vaikeaa olla.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.12.2025 16:58 |
Viestit: 5928 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
 |
|
kaasupallo
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 14.12.2025 14:18 |
Viestit: 50
|
|
Onko tämän foorumin käyttäjille kertynyt kokemuksia e-c3:n talviominaisuuksista? Kiinnostaisi erityisesti lataus-, esilämmitys ym. asiat. Akuston lämmitystä tuossa ei taida olla?
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 14.12.2025 23:19 |
Viestit: 4081
|
kaasupallo kirjoitti: Onko tämän foorumin käyttäjille kertynyt kokemuksia e-c3:n talviominaisuuksista? Kiinnostaisi erityisesti lataus-, esilämmitys ym. asiat. Akuston lämmitystä tuossa ei taida olla? Tesla-Björn teki kolmosesta muutamankin videon. Erittäin huonoja kokemuksia osui hänelle. Nelonen oli aivan eri maata, siitä Nyland löysi paljon hyvää sanottavaa.
|
|
|
|
 |
|
Picassopekka
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 15.12.2025 14:21 |
Viestit: 7
|
|
Tuolla C-foorumin ketjussa oli hyvin kokemuksia kanssa. Pikkaisen rajoilla ollaan tuon rangen kanssa kun tosiaan mökille kun lähtee idän suuntaan niin latauspaikkoja ei välillä ole jollei poikkea reitiltä kovastikin sivuun. Mökkimatka 150-160 km pitäisi päästä kelillä kun kelillä. No tuumailu jatkuu.
|
|
|
|
 |
|
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 15.12.2025 16:30 |
Viestit: 328 Paikkakunta: Nokia
|
|
Nyt uusin lataus, täysin kylmään akkuun -5 pakkasessa, ei kovin hyvä, 12 kwh per 20 min, mutta tämä olikin täysin oma valinta ja typerin mahdollinen tapa ladata autoa. Sattu vain siinä laturi sopivasti kohdalle, toki tuo olisi edelleen tuosta nopeutunut, kun akku lämpenee, mutta tällä kertaa 12 kwh oli enemmänkin kuin riittävästi.
Itse olen tehnyt pidemmillä reissuilla tietoisia "typeriä" latauksia, jos range epäilyttää, eli mennyt esim kolmasosa matkan ajettuani ostamaan eväät kaupasta, jota tarvin mökillä, jolloin autoon on saanut vähän virtaa lisää ja taas pääsee. Mielelläni käyn myös välillä "huvikseen" syömässä matkalla ja ajan e-C4:llä, kuin ajan transportterilla syömättä. Yleensä molemmat vaihtoehdot olisi suunnilleen saman hintaisia, mutta toisessa vaihtoehdossa sai jonkun muun tekemää ruokaa...
Meillä on aika tarkka kirjanpito jokaisen käyttöauton kuluista, pikkuveljen saxo on ollut vähän halvempi snt/km kuin sähkönelkku. Harrasteautoja ei lasketa, ne on "nautintoaineita", activalla tai Xm:llä ajetaan pelkästään huvin ja kokemuksien saavuttamiseksi.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
|
|