|
Kirjoittaja |
Viesti |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 30.05.2025 12:35 |
Viestit: 1179
|
Xari kirjoitti: 46t€ tais olla tuo Berlingo-paku, on vähän liikaa kun e-C3 oli jotain 24t€ lähtö ihan karvalakkina ja R5 27t€ oikeasti hyvillä varusteilla, jos vois pistää 30t€ torikassiin olisin jo rellukaupassa  Hetken kun oottaa, niin näitä R5 autoja on alle vuoden vanhoina myynnissä edukkaammin. Monet innostuneet ennakkotilaajat alkavat potea ostokrapulaa, vaikka ei olisi syytäkään. Se on se ostamisen ja vaihtamisen pakkomielle, tai sitten ei ole tajunnut rahoituskuvioitaan.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 01:49 |
Viestit: 3952
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Jokin pieni Berlingon tyyppinen kaappipaku sähköisenä voisi olla ihan ok, mutta kuskin vieressä pitäisi olla kaksi paikkaa. Duodaa... Eikös tuossa ole 2 paikkaa kuskin vieressä? https://www.citroen.fi/mallisto/berlingo-van-new.html On. Mutta siinä mainitsemassani Maxus Delivery kolmosessa oli vain kahdelle paikat edessä. Kolme paikkaa rivissä edellyttää kaiketi jotain tiettyä minimileveyttä? Tuossa Deliveryssä pikkuhaasteena on myös käsijarrun sijainti kuskin vieressä. Vanhemmat sähkökäyttöiset Berlingot ovat todella edullisia, mutta niissä on tosi pieni akku.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 01:54 |
Viestit: 3952
|
Rellu vitoseen saa vetokoukun. Vetomassa on vain 500 kg, mutta tyhjää parempi sekin. Euniq vitosen vetomassa on sata kiloa vähemmän.
Euniq on valtava, mutta tuollaisen pikkurellun kanssa perävaunuun joutuu rautakauppareissulla herkästi turvautumaan. Mun silmissäni huonokin koukku on iso apu, varsinkin jos itse auto on pieni.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 08:40 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Rellu vitoseen saa vetokoukun. Vetomassa on vain 500 kg, mutta tyhjää parempi sekin. Euniq vitosen vetomassa on sata kiloa vähemmän.
Euniq on valtava, mutta tuollaisen pikkurellun kanssa perävaunuun joutuu rautakauppareissulla herkästi turvautumaan. Mun silmissäni huonokin koukku on iso apu, varsinkin jos itse auto on pieni. Tuosta 500kg kun se kärry itsessään syö jo luokkaa puolet, niin ei siinä kovin kummoisia terveisiä rautakaupastakaan kyllä kuskailla 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 09:10 |
Viestit: 1179
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Rellu vitoseen saa vetokoukun. Vetomassa on vain 500 kg, mutta tyhjää parempi sekin. Euniq vitosen vetomassa on sata kiloa vähemmän.
Euniq on valtava, mutta tuollaisen pikkurellun kanssa perävaunuun joutuu rautakauppareissulla herkästi turvautumaan. Mun silmissäni huonokin koukku on iso apu, varsinkin jos itse auto on pieni. Tuosta 500kg kun se kärry itsessään syö jo luokkaa puolet, niin ei siinä kovin kummoisia terveisiä rautakaupastakaan kyllä kuskailla  Ihan riittävästi vetää kärryä monenlaiseen kuljetukseen. Oma Muuli 1400 painaa 170 kg. Elikä sorttiasemalle menisi 330 kg. Monenmoista tavaraa voisi tuoda vielä rautakaupastakin paluumatkalla. Mitä tavallinen autoilija kuljettaisi yli 300 kg edestä? Ei kaikki ole vaununvetäjiä, eikä varmaan suunnittelekaan veturiksi Rellun R5:sta.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 09:28 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Aakku kirjoitti: Mitä tavallinen autoilija kuljettaisi yli 300 kg edestä? No esim. multakuormaa taikka terassilautoja ihan vain pari kenties yleisintä mainitakseni. Myös suuremmat moottoripyörät menee 300kg tuolle puolen, mönkkäreistä yms. sitten puhumattakaan.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 10:08 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Pistin vaimon Cactukseen vetokoukun heti tuoreeltaa syksyllä. Sähkösarjaa ei tullut heti asennettua, eikä vieläkään kun tuolla ei pyöräkoukkua kummempaa ole tarvis vetää.
Vai pitäisikö tehdä kansalaisaloite vetokoukun kieltämiseksi kaikilta, joilla vetotarve on alle 500kg? Jokainen hankkii auton tarpeidensa mukaan, kaikki ei kaikille sovellu...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 10:54 |
Viestit: 1179
|
HiTec kirjoitti: Aakku kirjoitti: Mitä tavallinen autoilija kuljettaisi yli 300 kg edestä? No esim. multakuormaa taikka terassilautoja ihan vain pari kenties yleisintä mainitakseni. Myös suuremmat moottoripyörät menee 300kg tuolle puolen, mönkkäreistä yms. sitten puhumattakaan. Elikä äärimmäisen harva autoilija kuitenkin. Aika harvoin mp, tai mönkkäri painaa yli 300 kg. Melko monta multasäkkiäkin saa kyytiin. Terassilauta painaa noin 2 kg /m, eli 150 m saisi kuskattua jopa R5:lläkin. Ennemmin lautojen kuljetuksessa vaikuttaa painopiste. Toisaalta monet tuskin tuota isompaa kuljetusta edes tekevätkään peräkärryllä, vaan tilaavat kuljetuksen. Tässä on vähän sama ilmiö, kuin pikkuisen sähköauton 1000 km testissä. Valitetaan sellaisista asioista, jotka eivät kyseiseen automalliin oikeastaan kuuluisikaan.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 12:06 |
Viestit: 3952
|
Aakku kirjoitti: HiTec kirjoitti: Aakku kirjoitti: Mitä tavallinen autoilija kuljettaisi yli 300 kg edestä? No esim. multakuormaa taikka terassilautoja ihan vain pari kenties yleisintä mainitakseni. Myös suuremmat moottoripyörät menee 300kg tuolle puolen, mönkkäreistä yms. sitten puhumattakaan. Elikä äärimmäisen harva autoilija kuitenkin. Aika harvoin mp, tai mönkkäri painaa yli 300 kg. Melko monta multasäkkiäkin saa kyytiin. Terassilauta painaa noin 2 kg /m, eli 150 m saisi kuskattua jopa R5:lläkin. Ennemmin lautojen kuljetuksessa vaikuttaa painopiste. Toisaalta monet tuskin tuota isompaa kuljetusta edes tekevätkään peräkärryllä, vaan tilaavat kuljetuksen. Tässä on vähän sama ilmiö, kuin pikkuisen sähköauton 1000 km testissä. Valitetaan sellaisista asioista, jotka eivät kyseiseen automalliin oikeastaan kuuluisikaan. Viittasitko tuohon Björnin Sitikkatestiin? Katselin noita C3-videoita parikin, ja pakko sanoa, että tosi paljon haasteita lataamisen jne. kanssa hänellä oli. Aikoinaan Björn piti e-C4:stä tosi paljon, ja varmaankin hän odotti aika paljon myös näiltä pienemmiltä Sitikoilta. Luultavasti Björn on siinä mielessä oikeassa, että on fiksumpaa ostaa vähän ajettu e-C4 kuin upouusi halpurikolmonen. Rellu on sen verran pieni, että se on vaihtoehto vain tavalliselle e-C3:lle; Aircross on eri kokoluokan laite. MG4 olisi kova vaihtoehto muutoin, mutta tosi synkiltä näyttävät sen vikatilastot; yllättäen nelonen on huonompi kuin alkujaan bensavehkeiksi rakennetut MG ZS ja MG5.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 12:13 |
Viestit: 3952
|
HiTechille sopisi luultavasti hyvin Berlingon Plugari-HDI. Vetokykyä olisi normilukemat ja normaalit arkiajot saisi ajeltua ainakin osittain sähköllä. Tuollaista mallia Berlingosta ei liene tulossa, sähköversion ja perusdiiselin välissä on niin vähän markkinarakoa. Bensaplugariin ei oikein kannata sekaantua, sen verran onnettomia nämä nykykoneet ovat. Minäkin ajan bensakoneiden huonouden takia hodarilla, vaikka kilsoja kertyy vain 15.000 vuodessa (mun kilsat ovat tosin kaupunkiajoa eli diisel ei ole mulla ihan niin hölmö kuin kilsojen perusteella voisi äkkiä ajatella). ************ Siinähän olisi HiTechille hetkeksi puurtamista, siirtäisi purkamolta ostetun 300 heppasen plugarivoimalinjan komponentit omaan hodariinsa. 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 12:44 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Bensaplugariin ei oikein kannata sekaantua, sen verran onnettomia nämä nykykoneet ovat. Minäkin ajan bensakoneiden huonouden takia hodarilla, vaikka kilsoja kertyy vain 15.000 vuodessa (mun kilsat ovat tosin kaupunkiajoa eli diisel ei ole mulla ihan niin hölmö kuin kilsojen perusteella voisi äkkiä ajatella). Sillä mä noita hybridi-Kugia olen katsellut, 152hp 2,5L vaparikone imusarjaruiskulla ja jakopää + öljypumppu ketjulla, laatikkona e-CVT joka ei ole CVT vaan sähköisesti ohjattu planeettapyörästö mallia Toyota, nelikoita on vaan vähän tarjolla, hybridien 2.0 ja 2.5 vaparikoneet on ainoita joihin nykyfordeissa uskaltaa sekaantua, pienemmät on ihan umpipaskaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 13:06 |
Viestit: 3952
|
Mitähän nuo oikeasti tarkoittavat, nuo puheet B-kortilla ajettavista 4250 kiloa painavista sähköajoneuvoista?
Katsotaanko nuo tuon painoiset (siis yli 3500 kiloiset) autot edelleen kuorma-autoiksi, vaikka niitä saisi ajaa B-kortilla?
Jos ne lasketaan edelleen kuorma-autoiksi, niin sitten niihin saa kunnon takapenkin ja 8 paikkaa (ts. pakurajoitukset eivät koskisi noita autoja). Voisin kuvitella, että isojen jenkkipick-uppien suosio kasvaa, kun ajamiseen ei enää tarvitse C-korttia. Tietenkin puhun vain täyssähköistä, ei bensavehkeille mitään ajokorttihelpotusta ole tulossa.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 13:35 |
Viestit: 3952
|
Xari kirjoitti: pvalila kirjoitti: Bensaplugariin ei oikein kannata sekaantua, sen verran onnettomia nämä nykykoneet ovat. Minäkin ajan bensakoneiden huonouden takia hodarilla, vaikka kilsoja kertyy vain 15.000 vuodessa (mun kilsat ovat tosin kaupunkiajoa eli diisel ei ole mulla ihan niin hölmö kuin kilsojen perusteella voisi äkkiä ajatella). Sillä mä noita hybridi-Kugia olen katsellut, 152hp 2,5L vaparikone imusarjaruiskulla ja jakopää + öljypumppu ketjulla, laatikkona e-CVT joka ei ole CVT vaan sähköisesti ohjattu planeettapyörästö mallia Toyota, nelikoita on vaan vähän tarjolla, hybridien 2.0 ja 2.5 vaparikoneet on ainoita joihin nykyfordeissa uskaltaa sekaantua, pienemmät on ihan umpipaskaa. Noiden speksien perusteella voisi kuvitella, että edullisesti tuo Kuga kulkee lähinnä silloin, kun sitä ajetaan enimmäkseen sähköllä. Iso auto, iso vaparikone, plus tomaattivaihteisto, on fossiilisella ajettaessa luultavasti kohtalaisen janoinen kulkine. Tämä siis ihan vain mutua. Sen verran hintava Kuga myös on, että arvonalenema on merkittävä kuluerä.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 14:53 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
pvalila kirjoitti: Mitähän nuo oikeasti tarkoittavat, nuo puheet B-kortilla ajettavista 4250 kiloa painavista sähköajoneuvoista? Pitipä minunkin googlata: https://yle.fi/a/74-20153130Lisää pikkufirmoja tsuppareiksi kun ei vaadita ammattipätevyyttä tuommoisen ajoon, ihan hyvä uudistus.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 15:33 |
Viestit: 1179
|
Kaapelimies kirjoitti: pvalila kirjoitti: Mitähän nuo oikeasti tarkoittavat, nuo puheet B-kortilla ajettavista 4250 kiloa painavista sähköajoneuvoista? Pitipä minunkin googlata: https://yle.fi/a/74-20153130Lisää pikkufirmoja tsuppareiksi kun ei vaadita ammattipätevyyttä tuommoisen ajoon, ihan hyvä uudistus. Tuosta Ylen jutusta en löytänyt mitään mainintaa ammattipätevyysvaatimuksesta, enkä ajo- ja lepoaikalaista. Meneekö 4250 kg sähköajoneuvo silloin nykyisten alle 3500 kg säännösten mukaan? Nykyisinhän vaaditaan kuljettajakortti jos ajaa ammatikseen vaikka pakun ja perävaunun yhdistelmää, jonka yhteismassa ylittää 3500 kg. Eli ajo-ja lepoaikasäännöksiä pitää noudattaa ja B-luokan vetoautossakin on oltava piirturi.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 15:39 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Noiden speksien perusteella voisi kuvitella, että edullisesti tuo Kuga kulkee lähinnä silloin, kun sitä ajetaan enimmäkseen sähköllä. Iso auto, iso vaparikone, plus tomaattivaihteisto, on fossiilisella ajettaessa luultavasti kohtalaisen janoinen kulkine. Tämä siis ihan vain mutua.
Sen verran hintava Kuga myös on, että arvonalenema on merkittävä kuluerä. Alle 6 litran kulutuksella menee kaupunki/työmatka-ajossa itselataava, se kun lataa joka jarrutuksessa, motaria pitäisi mennä vielä kohtuukulutuksella, ainakin suomiköröttelyllä, vetoautoksi moista ei tosin kannata ostaa kun kärryn kanssa kulutus pomppaa, arvonalenemakin on sopiva kun ostaa käytettynä, vastaava Toyotan RAV4 on 10.000€ kalliimpi. Lainaa: Tuosta Ylen jutusta en löytänyt mitään mainintaa ammattipätevyysvaatimuksesta, enkä ajo- ja lepoaikalaista. Meneekö 4250 kg sähköajoneuvo silloin nykyisten alle 3500 kg säännösten mukaan? Menee.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 16:09 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Xari kirjoitti: Lainaa: Tuosta Ylen jutusta en löytänyt mitään mainintaa ammattipätevyysvaatimuksesta, enkä ajo- ja lepoaikalaista. Meneekö 4250 kg sähköajoneuvo silloin nykyisten alle 3500 kg säännösten mukaan? Menee. Älkää sekottako ammattipätevyysvaatimusta ja ajo- ja lepoaikasäännöstä, jälkimmäinen menee painojen mukaan kun taas edellinen ajoneuvoluokan mukaan. Iltalehdessä oli ne selitetty auki. Kuljettajakorttihan ei takaa mitään, minäkin saan semmoisen kun käyn hakemassa ("piirturikortti").
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 16:24 |
Viestit: 1179
|
Kaapelimies kirjoitti: Xari kirjoitti: Lainaa: Tuosta Ylen jutusta en löytänyt mitään mainintaa ammattipätevyysvaatimuksesta, enkä ajo- ja lepoaikalaista. Meneekö 4250 kg sähköajoneuvo silloin nykyisten alle 3500 kg säännösten mukaan? Menee. Älkää sekottako ammattipätevyysvaatimusta ja ajo- ja lepoaikasäännöstä, jälkimmäinen menee painojen mukaan kun taas edellinen ajoneuvoluokan mukaan. Iltalehdessä oli ne selitetty auki. Kuljettajakorttihan ei takaa mitään, minäkin saan semmoisen kun käyn hakemassa ("piirturikortti"). Joo, kuljettajakortin saa halutessaan, jos on B-ajolupa. Käsittääkseni myös ammattiliikenteessä henkilöauton ja perävaunun yhdistelmämassan ylittäessä 3500 kg, vaaditaan ammattipätevyys ja piirturi. Eri asia on sitten, miten suhtaudutaan sähköisen vetoauton ja perävaunun yhteismassaan.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 18:45 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Aakku kirjoitti: Käsittääkseni myös ammattiliikenteessä henkilöauton ja perävaunun yhdistelmämassan ylittäessä 3500 kg, vaaditaan ammattipätevyys ja piirturi. Eri asia on sitten, miten suhtaudutaan sähköisen vetoauton ja perävaunun yhteismassaan. Älä edelleenkään sotke noita kahta asiaa kimppaan, perusteet on erit kuten edellä kirjoitin. B-kortilla ei ole ammattipätevyysvaatimusta. Piirturivaatimus tietyissä tapauksissa on. Iltalehmän artikkeli tässä
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 19:03 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: HiTechille sopisi luultavasti hyvin Berlingon Plugari-HDI. Vetokykyä olisi normilukemat ja normaalit arkiajot saisi ajeltua ainakin osittain sähköllä. Tuollaista mallia Berlingosta ei liene tulossa, sähköversion ja perusdiiselin välissä on niin vähän markkinarakoa. Nope, ei tule plugaria tähän taloon vaikka sellainen Berlingo olisikin olemassa (onneksi ei ole, niin koko kysymys jää lähinnä akateemiseksi). Se Berlingon seuraaja näillä näkymin on tod.näk. käytetty Kia EV9 GT-Line tai VW ID.Buzz GTX. Käytetty siksi kun sen hintalapun pitäisi alkaa 3:lla, vaan jokunen vuosi tässä vielä mennee ennen kuin niitä tuohon hintaan alkaa saamaan - ja siihen mennessä kenties valkoimakin jo kasvaa, tulee muitakin mahdollisia joissa on paikat 7 aikuiselle + matkatavaroille, riittävä range myös 1.500kg asuntovaunu perässä ja toki lataustehoakin sen verran ettei tupakkitaukoa tartte venyttää aina 5 ruokalajin illalliseksi.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 19:30 |
Viestit: 1179
|
Kaapelimies kirjoitti: Älä edelleenkään sotke noita kahta asiaa kimppaan, perusteet on erit kuten edellä kirjoitin. B-kortilla ei ole ammattipätevyysvaatimusta. Piirturivaatimus tietyissä tapauksissa on. Iltalehmän artikkeli tässäOk. Eli vain piirturi jossain tapauksessa.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 21:07 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ei kai se sähkökevytkuorkkien ajoneuvoluokka mihinkään ole muuttumassa vaan tulossa on poikkeuslupa ajaa sellaista b-kortilla.
Ei kai siinä tarvitse ammattipätevyysvaatimuksenkaan muuttua, edelleen vaaditaan kuorma-autolla.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 31.05.2025 21:20 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Teuski kirjoitti: Ei kai se sähkökevytkuorkkien ajoneuvoluokka mihinkään ole muuttumassa vaan tulossa on poikkeuslupa ajaa sellaista b-kortilla. Ei kai siinä tarvitse ammattipätevyysvaatimuksenkaan muuttua, edelleen vaaditaan kuorma-autolla. B-kortille ei ole ammattipätevyysvaatimusta, ei siinä ole kilorajaa tai ajoneuvoluokkarajaa. Eli ammattipätevyysvaatimus ei tule ajoneuvoluokan mukaan, vaan kuljettamiseen vaaditun ajokorttiluokan. Tonniluokan pakut sähköistyy jakeluajossa kuten DHL:n toimitusjohtaja sanoi. Pelkästään hyviä puolia mun mielessä tuossa, olisin odottanut että sääntö-Suomi tarttuu esim tuohon penkkiasiaan, tai sitten eivät ole vielä sitä ministeriöissä tajunneet.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 01.06.2025 06:22 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Laki liikenteen palveluista annetun lain muuttamisestaLainaa: Tieliikenteen henkilö- ja tavarakuljetuksissa kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajana toimivalla luonnollisella henkilöllä on oltava tieliikenteessä ammattipätevyys ja hänen on täytettävä vähimmäisikää koskevat vaatimukset. Lainaa: Kuorma-auton tai linja-auton kuljettajan ammattipätevyyden saavuttanut saa kuljettaa niitä kuorma-autoja tai linja-autoja ja niiden ajoneuvoyhdistelmiä, joiden luokkaa vastaava ajo-oikeus hänellä on.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 01.06.2025 11:51 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
Lainaa: Traficomin johtava asiantuntija Marjo Immonen > – Nykyisen direktiivin säännös on hankala toteuttaa, koska sen mukaisesti 3 500 kg:n ylittävän painon pitää tulla vain siitä vaihtoehtoisen käyttövoiman tuomasta lisämassasta. Tätä tietoa ei ole kaikista ajoneuvoista helposti saatavilla, eikä kaikissa ajoneuvoissa ole poltto- tai ottomoottorikäyttöistä vertailukohtaa edes olemassa, Immonen sanoo. Viranomainen ei siis saa helposti tietoa että akut saattaa olla painavia... 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|