Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 12.05.2020 22:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Boxerista turbo sanoi morjens. Eilen alkoi kuulua vinkunaa kaasua lisää polkiessa ja tänään marketin pihalta lähdettyäni alkoi kone ottaa kierroksia ja savuttamaan urakalla. Äkkiä bussipysäkille, virrat pois, ei sammunut enää. Pykälä päälle ja jarrulla seisten kytkin ylös, onneksi kytkin kesti ja kone sammui. Savupilvi oli iso ja pahan hajuinen, öljynkatkua ja kytkimen hajua. Soitto Autoliittoon ja tunnin päästä Boxeri oli firman pihalla. Varapyörä Jumperi katoksesta käyntiin ja taas mentiin. Olisiko kellään hyllyssä 2,2 l 120 heppaisen Puman turboa jouten, voisin olla kiinnostunut. o4o 55kasi3yks7yks.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 12.05.2020 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Runaway diesel.

Nyt oli kyllä niin lähellä, että kannattaa lotota. Jos olisi ollut tavan autoilija, niin olisi käynyt kuten kuvassa:

https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8&t=58s

Toihan sammuu vasta sitten kun öljy loppuu.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 13.05.2020 12:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Mikäs tuollaisen aiheuttaa? Syöttöpumpun palautusjousen katkeaminen? Sammutus-solenoidin toimimattomuus? Vai mikä? Miten liittyy turbon hajoamiseen?

Entä onko mahdollinen ECU-ohjatuissa Dieseleissä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 13.05.2020 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Öljyt imusarjaan ja siitä sylinteriin. Commonrailihan tuokin on...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 13.05.2020 13:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Enpä tuota hoksannutkaan, moottoriöljy siis toimii polttoaineena. Ja mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän öljypumppu työntää rikkoutuneen turbonakselin ohi öljyä ja ilmaa imusarjaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 13.05.2020 17:33 

Viestit: 982
XM-Hannu kirjoitti:
Enpä tuota hoksannutkaan, moottoriöljy siis toimii polttoaineena. Ja mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän öljypumppu työntää rikkoutuneen turbonakselin ohi öljyä ja ilmaa imusarjaan.

Näin on, hetkellinen ikiliikkuja syntyy yllättäen ja pyytämättä. Manuaalin saa sammumaan isolla vaihteella ja jarrulla jos toimii reippain ottein eikä polta kytkintä. Automaatin kanssa onkin syytä paniikkiin. Ei taida olla muuta nopeaa konstia kuin tempaista takki päältä ja tunkea hihaa imuputkeen. Varmuuden maksimoijilla voisi pellin alla jemmassa olla sopiva tulppa :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 13.05.2020 17:43 

Viestit: 5126
Tai saisiko puukolla silpaistua sopivan turbon painepuolen letkun poikki - mutta ei varmaan kannata olla pyhävaatteet päällä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 13.05.2020 19:42 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Osassa Detroit Diesel-tuotteita imupuolella läppä/läpät tätä varten jotka voi läväyttää kiinni niin johan sammuu kummasti ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbo antautui
ViestiLähetetty: 13.05.2020 20:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Kannattaa muistaa myös tyhjentää välijäähdytin öljystä, jos sellainen tuossa on, ennen kuin käynnistää uuden turbon kanssa, tai ainakin katsoa imuputket.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: