Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 30.05.2020 22:37 

Viestit: 964
Asennon kanssa ei ole tarkkaa, koska, kuten halkaisukuvista näkyy, seinämässä on väistö reiän korkeudella ja neste pääsee kiertämään varren ympäri mielensä mukaan. Tosi hifistelijät tämänkin saattavat olla tuntevinaan jousituksessa mutta tuskin on merkitystä käytännössä. Kannattaa kuitenkin tähtäillä reikä suunnilleen aukkoon päin, ei siitä haittaa ole jos on kohillaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 31.05.2020 18:05 

Viestit: 157
Ok. Näin vähän katselin itsekkin sitä ylätuen rakennetta.

Täytyy olla varovainen ettei riko asentaessa tiivisteitä.

Jahka nyt ensin saisi ne osat.

Ei kellään olisi myynnissä Helsingissä päin?

Hyvää sunnuntaita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 15.06.2020 17:44 

Viestit: 157
No niin.

Sitroselta tilattu ylätuki asettui viikonloppuna paikoilleen.

Olihan siinä pientä miettimistä näin ensimmäistä kertaa tehdessä.

Vanha pallo teetti työtä. Ei lähtenyt millään irti.

Olin ostanut kaksi erilaista ( öljysuodattimen) vaihtoväännintä, mutta ei auttanut.

Toinen ketjullinen murtui ja toista leukamallista ei saanut tarpeeksi tiukalle puristettu.

Olin kuitenkin tilannut uudet comfort pallot myös, joten laitoin uuteen ylätukeen uuden pallon.

Millä te otatte ne vanhat pallot irti? Tarviiko olla vain sen verran jämerät pidit vai lyöttekö jotenkin kierteen auki?

Kuskin puoli pitäisi kesän aikana vaihtaa myös. Onkohan sillä puolen mitään erikoista? vähän ahtaampi paikka on, kun on se hydesäilö siinä vieressä.

Hyvää maanantaita,

T: Juha


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 15.06.2020 18:32 

Viestit: 1194
Paikkakunta: Turku
Soundi kirjoitti:
Millä te otatte ne vanhat pallot irti? Tarviiko olla vain sen verran jämerät pidit vai lyöttekö jotenkin kierteen auki?


Isoilla putkipihdeillä on pallot toistaiseksi lähteneet irti. Mulla on sellaiset, missä on ei nyt ihan metrin varsi, mutta melkein. Sillä saa puristusvoimaa jo siihen malliin, ettei pallo jää leukojen väliin pyörimään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.06.2020 19:01 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pallot sitten takaisin käsivoimin!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylin
ViestiLähetetty: 15.06.2020 19:07 

Viestit: 964
viewtopic.php?f=9&t=3194&p=65314


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 15.06.2020 19:16 

Viestit: 2699
soundi: ...Millä te otatte ne vanhat pallot irti?...

ranu: Jousipallotyökalu Kuva

Ja ealab jo tuossa edellä pallojen takaisinlaitosta kertoikin. Uusi tiiviste, jonka voitelet hydrauliöljyllä tai jos LHM:ää käytät, niin sillä. Pallon tiukkaus peukalo-etusormiotteella. Se riittää.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylin
ViestiLähetetty: 15.06.2020 19:42 

Viestit: 964
Sitten vielä se pikkujuttu, että kun pallon irrottaa, vanha tiiviste ei useinkaan tule mukana vaan jää paikalleen uraansa. Se pitää muistaa kaivaa pois - silloin tällöin tulee kertomuksia että on löytynyt kaksi tiivistettä pallon kaulalta, ja ruvennut vuotamaan. Sitten ennen asennusta tiivistävien pintojen putsaus, ja uusi tiiviste ensin hydr.nesteellä siveltynä uraansa, ja sitten pallo kiinni. Pallon kaulalla asennusvaiheessa roikkuva tiiviste ei välttämättä mene kunnolla paikoilleen. Takapallojen kanssa myös jotain suojavaseliinia sylinterin päätyyn ettei alumiinisylinteri ala hapertumaan teräspallon lähellä olosta suolasumuisessa paikassa. Ja kiristys käsivoimin kuten peltikuorinen öljynsuodatin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 15.06.2020 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7713
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Takana ainakin C5:ssä saa olla tarkkana tiivisteiden ja tiivistepintojen kanssa. Välistä paineella tirskuva lehmä haukkaa sylkyn huulesta helposti palan pois.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 15.06.2020 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
Soundi kirjoitti:
Millä te otatte ne vanhat pallot irti?

Kuva
Ihan tuommoisella lähtevät. Jos eivät, niin vähän meisselillä ja lekalla kopautusta. Kerran tuli vastaan yhdessä Xantiassa jonkun voimiensa tunnossa kiinnittämä ja paikoilleen tiukasti jämähtänyt takapallo. Antautui sitten lopulta, kun hitsasin sen päähän kohtalaisen kokoisen mutterin ja käänsin, avainväli yli 30 mm.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 16.06.2020 12:33 

Viestit: 157
Moi,

Kiitos taas vinkeistä.

Laitoin sen uuden comfort pallon tiivisteen paikoilleen kuivana.

Kerran jo lähdin pyörittämään palloa paikoilleen, ennenkuin hoksasin ottaa tiivisteen ja painaa sen ensin paikoilleen.

Vielä ei ainakaan ole alkanut vuotamaan mistään. Joten taidan jättää noin sen.

Pitää käydä hakemassa noita työkaluja siihen pallon irtivääntämiseen, sain onneksi rahat takaisin motonetissä siitä rikkoontuneesta ketjuvääntimestä.

Onko takajousituksen tukien kanssa odotettavissa samanlaista ongelmaa, kuin edessä?

Hyvää tiistaita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 16.06.2020 12:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7713
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mitä ongelmia meinaat "tukien" kanssa?

Takapäässä ensin paineet päällä pallo löysälle, sitten paineet pois ja irrotus. Paineettomana sylinteri pääsee liikkumaan ja voi mennä jotain rikki palloa irti taistellessa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 16.06.2020 14:25 

Viestit: 157
Lähinnä sitä mietin että onko takapään jousitusrakenteessa odotettavissa samankaltaista ruostumisesta johtuvaa riikoontumista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 16.06.2020 15:06 

Viestit: 4882
Ei samankaltaista, hapettuminen vaivaa vaikka alumiinisylinteriä, esimerkiksi pallon tiivisteen uran ulkopuolinen alumiininen huuli voi kadota, jolloin tiiviste ponnahtaa paikoiltaa ja vuotaa, ei voi korjata helposti oikealle tiivisteelle, mutta joku näppärä hioo pään kokonaan suoraksi ja korvaa tiivisteen sopivalla usit-tiivisteellä tms., jossa on paineen pitävä rengas tiivisteen lisäksi. Toinen hapettumakohde on kynkän laakerointi ja kai noita tankoja ja muitakin saisi rasvailla ja muitakin kohteita löytyy jousituksen ulkopuolelta, vaikka jarrusatulan ja kynkän välinen hapettuma


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 17.06.2020 00:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
Toinen hapettumakohde on kynkän laakerointi
Ja nuohan kannattaa ennakkohuoltaa. Purkaa auki, putsaa, rasvaa ja kasaa uusien stefojen kanssa, niin pärjää pitkään.
https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/picture.php?/13329/category/744
https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/picture.php?/13328/category/744
https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/picture.php?/13327/category/744



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte
ViestiLähetetty: 17.06.2020 10:06 

Viestit: 157
Hyviä vinkkejä taas. Kiitos.

Vielä kun saisi auton toisinaan nostimella ylös, niin auttaisi.

Hesasta on hävinneet kaikki kohtuuhintaiset tee-se-itse hallit.

Täytyy taas koittaa tehdä nämä lapissa kun kohta sinne menen.

Hyvää keskiviikkoa.

T: Juha


Poissa
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.2020 11:25 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pallojen vaihto onnistuu hyvin näinkin: Eteen: auto ylös, helman nostokohdan alle puutavaraa, vaikka lankunpätkiä, sitten auto alimpaan. Annetaan vielä käydä hetken. Kun pallot kiertyy auki käsin, kevyesti, paineita ei ole. Takapää samoin, edellytyksenä on, että pallot eivät ole jumissa tai ovat jo löysätyt. Lankunpätkät siis molemmin puolin, voi vaihtaa molemmat pallot kerralla. Kun homma ok, auto ylimpään ja lankut pois. Näin on toiminut.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: