|
Kirjoittaja |
Viesti |
-pk-
|
Viestin otsikko: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 15.01.2016 19:28 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Otsikossa lienee tärkeimmät eli nyt tarvitaan hivenen erikoistuneempaa tietoa.
Nyttemmin kakkosautona oleva veekuusfemma kuleksii muutaman kilometrin vikojen resetoinnin jälkeen ja paiskaa tuollaisen virheen. Ei sytytä vikavaloa eikä näytä näytöllä, ainoastaan lukijalla näkyy eli valitettavasti myös katsastuksessa, kerran olen joutunut oppirahan maksamaan jälkitarkastuksen muodossa, nyt olen viisaampi. Ei tuo vikakoodi sinällään haittaa mutta kun L***alla näen että vian ollessa havaittuna ei imunokkien ajoituksen säätö ole toiminnassa, 35 asteessa pysyvät polki miten tahansa ja lisänä teksti inactive kummallekin akselille. Tämän kyllä tuntee voimattomuutena ja näkee kulutusmittarissa, en ennen päässyt normaalikiihdytyksissä tappiin eli 30 litraan mutta nyt pääsen. Vialle annetaan nimi nokka-akselin asentoanturivirhe, kertomatta kumman akselin. Siitä lienee ongelmanammunta aloitettava ellei kellään ole parempaa tietoa. L-laitteessa on ominaisuus jolla saa ajonaikaiset arvot logattua levylle ja niistä piirrätettyä käppyrän. Niistä lukemalla tämä potilas säätää nokkia ihan oikeannäköisesti kunnes ilman mitään ajotilanteen dramaattista muutosta pudottaa säädön pois. Käppyrässä tosin näkyy toisen nokan arvoissa sen jälkeen pientä värinää, numeroinakin se vaeltaa 35-36 väliä, toinen on tasaisen suoraa viivaa. Kun säätö on toiminnassa menee se jopa negatiivisille arvoille jos oikein polkee. Pitäisikö kuvia tulkita niin että suoraa viivaa antava on kuollut vai onko värisevä se rikkinäinen? Toisaalta, kun säätö on elossa on tasaista antavan signaali röpelöisempi. Toinen kuva on vikatilanteen päällä ollessa otettu pätkä jolloin skaala on toinen. Kuvat ovat epäloogisessa järjestyksessä kun en taas muistanut tämän uploadin logiikkaa, en ala poistamaan ja uudelleenlähettämään, väärin se silti menisi.
Molemmat säätömagneettiventtiilit on vaihdettu n. 80000 km sitten, silloin oli mittarissa n. 200000. Eivät vuoda ja näyttäisivät säätelevän kunhan vain annetaan.
Ihmeellistä oli että ihan ilman nollausta kun laitoin tämän loggauksen päälle heräsi inaktiivisena ollut säätö henkiin kuollakseen sitten vähän yli kolmen minuutin ajon jälkeen, lieneekö testerin ominaisuus.
Jos oikein tulkitsen niin nollauksia on rajallinen määrä, nyt olen menossa kohdassa 22, viisikymmentä mahdollisuutta ilmeisesti on. Mitä sitten tapahtuu, meneekö BSI uusiksi vai saako rahalla ostettua master resetin? Selväähän lienee ettei työkaluni ole ihan virallinen, kai.
Jos jollakulla on tietoa tai aavistus niin kertokaa, toki saa osoittaa vanhaan keskusteluun jossa kaikki on kerrottu jo mutta en sellaista osannut löytää, ainakaan p1335 -haulla. Tai ostakaa pois, leimaa on taas vuodeksi plus kahdeksi päiväksi.
-pk-
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Imupuolen säätymättömyyttä paikallaan

mpmview1.jpg [ 93.53 KiB | Katsottu 13634 kertaa ]
|
Tiedoston kommentti: Imupuolen säätymistä ja säätymättömyyttä ajossa

mpmview.jpg [ 102.71 KiB | Katsottu 13634 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 15.01.2016 19:43 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Olen toki kaikkitietävää nettiä kaivellut mutta tähän ei ole oikein selitystä löytynyt, ei cit, peu eikä ren (clioV6) -hakusanoilla. Jollain itäeurooppalaisella oli nokka-akselin yksi siipi - joka anturille tiedon antaa - katkennut mutta silloin oli tuo vika pysyvä. Katkeaminen johtui todennäköisesti siitä että oli vaihdattanut jakoremmin pajalla jolla ei ollut asiallisia lukitustappeja ja olivat tuohon väliin jonkun kangen laittaneet toppariksi...
-pk-
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 15.01.2016 19:57 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Jako pielessä, tai sitten se asentoanturi on viallinen. Yhdestä mysteeri c6:Sta jouduin puukottamaan ecusta tuon koodin pois kun siihen ei muuten tolkkua tullut. kun 50:tä tulee täyteen ei ne vikakoodit enää vaan tallennu pysyvään logiin, muuta merkitystä sillä ei ole. Jos haluat säästellä niitä muistipaikkoja niin nollaa jollain epävirallisella testerillä 
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 15.01.2016 20:19 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Ei tunnu purevan tuohon virheeseen perustesteri, sanoo nollaavansa mutta siellä pysyy. Jakohihnan vaihto on ainoa askare jonka olen kuuden vuoden yhteiselon aikana ulkopuolisella teettänyt, vieläpä V-liikkeessä, eikä vikaa alkanut esiintyä ainakaan heti sen jälkeen. Eikö tuo vertaa nokkia kampiakselin asentoonkin, jos jako olisi pielessä niin luulisi näkyvän eri arvoina eri nokilla - ellei ole kampiakselilla hypännyt. Noin 40000 on matkaa kertynyt vaihdon jälkeen.
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 15.01.2016 20:45 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Nokka-akseleiden päissä olevat sakaraelukat pääsevät vaeltamaan akselilla ja tällöin boksi on ihmeissään. Osittainen tyyppivika jossain määrin. Osaa teetättää todella ison työn rahallisestikin ja silti ei tule kuntoon kuin tekemällä pielavetisen, nimimerkillä viime kesänä yhden kanssa tapellut...
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 15.01.2016 21:45 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Cituning kirjoitti: Nokka-akseleiden päissä olevat sakaraelukat pääsevät vaeltamaan akselilla ja tällöin boksi on ihmeissään. Osittainen tyyppivika jossain määrin. Osaa teetättää todella ison työn rahallisestikin ja silti ei tule kuntoon kuin tekemällä pielavetisen, nimimerkillä viime kesänä yhden kanssa tapellut... Multa ja citulta löytyy valmiina tuo pielavetinen korjaus ainakin 0261208272 boksiin, jollet muuten sitä kuntoon saa... Muihinkin bokseihin toki onnistuu mutta sitten pitää hutkia saanko itse tehtyä lunttaamalla tuon 272 boksin softasta vai joudunko tilaamaan sen.
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 18.01.2016 01:09 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Kunhan säät lämpenee niin tartun tuohon, ensin katson anturit, vaihtelen ehkä ristiin, hankkinen jopa tiskiltä yhden 1920AE -nimisen elukan 76 eurolla ja katson miten käppyröiden olemus muuttuu jos on muuttuakseen. Jos pielavetislinjalle on mentävä niin onhan se vain tuon virheen (E_nwkw ?) kirjauksen ja siitä aiheutuvien haittojen poistaminen, nokkien säätö kai pysyy pelissä - muuten olisi kone aika tahmean oloinen?
Hienoa että joku jaksaa ja osaa puukottaa näiden koodia ja tietämys on jollain keinoin hankittavissa, kaikki toivo tee-se-itse mahdollisuuksien katoamisesta ei ole mennyt.
Vielä jaksaa hämmästyttää vian poistuminen kun aloin kerätä dataa - vai onko tässäkin jokin esim. kymmenen starttauksen laskuri joka palauttaa säädön mutta jättää lokiin virheen?
-pk-
|
|
|
|
 |
Radagast
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 28.01.2016 20:08 |
Viestit: 64 Paikkakunta: Askola
|
Plagu kirjoitti: Jos haluat säästellä niitä muistipaikkoja niin nollaa jollain epävirallisella testerillä  Kyllä se ELM327 ja toi toinen kiinalainen "käsikapula" näyttää kuluttavan noita muistipaikkoja. Nyt on meidän C5:ssa kaikki 40 paikkaa käytetty. Se hyvä puoli tuosta on ettei Lexia halua enää tallentaa mitään kun ohjelmasta poistuu vikakoodien nollauksen jälkeen 
Xsara Break 1.6 16V -04 paalattu C5 Break 2.0 16V -04 paalattu Xsara Break 2.0 16V -03 ajossa
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 29.01.2016 12:54 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jahas . nyt kun oli taas vesikelit , niin seuraavana aamuna tuli herja näyttöön ,että,service time ja motoorin kuvatus. noo kaivoin 50 euroo maksaneen lukijan esiin ja tökkäsin pistokkeeseen . ja tulos oli P0412 . eli lisäilmapumppu . no arvasin tuon kun on asennettu typerään paikkaan vesiroiskeille alttiina . no eipä muuta kuin muisti tyhjäksi . ja se siinä . eioo herjaillua sen jälkeen. kottero on C5 2.0 Break Al 4 au -tomaatti vm 2003
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 23.02.2016 03:17 |
Viestit: 2666
|
Joo, ES9A eroaa hieman vanhemmasta ES9J4S-moottorista siten, että nokka-akselit säätyvät "enemmän portaattomasti", eli tarkemmin kuin tuossa vanhemmassa. Tämän takia moottori tarvii tarkemman anturoinnin jonka kuntoa myös valvotaan.
P1335-vikakoodi sytytetään vain kun nokat ovat referenssiasennossa (eli perusasennossa joka on sama kulma kuin "inactive"-tilan asento), ja nokkien ja kampiakselin asentotieto ei täsmää riittävällä tarkkuudella. Vikakoodin tarkoitus on ilmaista väärin remminvaihdossa ajoitettu nokka tai kulunut nokan aktuaattoriventtiili. Valitettavasti myös vanhetessaan kohisevammaksi muuttuva sensoridata (mm. nokkien suuremman päittäisliikkeen takia ilmeisesti) laukaisee sen, se on niin herkällä.
Kuvistasi näkyy selvästi se, että takasylinterien nokan asentotieto heittelee 2-3 astetta sen ollessa referenssiasennossa. Tämä näkyy alemmassa kuvassasi juuri ennenkuin nokat menevät inactive-tilaan. Tuo 3 asteen "kohina" siis riittää laukaisemaan tuon vikakoodin, ja ecu menee eräänlaiseen limp home moodiin. Tehot ja vääntö pois, ja katsastuksesta hylsy, mutta ajajan kiusaksi vikavaloa ei kuitenkaan sytytetä... arvailkoon kuski, onko siinä vikaa, heh heh, tres bien...
Se mitä tapahtuu nokkien säätyessä ajossa ei laukaise tuota vikakoodia koskaan, ilmeisesti. Siksi tuo vikakoodi laukeaa vasta kun nokat ovat referenssiasennossa joitakin sekunteja, joka siis tuossa kuvassasi tapahtuu ensimmäisen kerran siellä 160 sekunnin tietämillä. Ja vikakoodihan laukeaa heti ja nokat pamahtavat inactive-tilaan.
Plagun koodinpuukotus joko muuttaa tuota sallittua asteheittelyä suuremmaksi (toivottavampi vaihtoehto), tai poistaa vikakoodin kokonaan.
En kuluttaisi rahaa noihin sensoreihin enkä muihinkaan osiin, vaan samplaisin pari pitempää pätkää reippaampaa ajoa diagboxilla ja katsoisin että molemmat nokat toimivat suurinpiirtein samalla lailla (toimiessaan). Jos näin on, niin ostaisin huoletta Plagulta sen puukotetun koodin, ja ajaisin menemään. Tuon muutaman asteen kohinan poistaminen sensorisignaalista myös mekaanisesti kuluneessa koneessa voi olla tekemätön paikka nimittäin.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 20.06.2016 14:23 |
Viestit: 62
|
Tulipa katsastuksesta hylky kun oli muistissa tuo P1335 koodi. Mitä tehdä? Solenoidien ja anturien vaihto ei taida auttaa vai kannattaako kokeilla? Mistä tietää että ne olisivat pimeinä? Lexxalla saan (kai?) katsottua onko nokat koko ajan 35 asteessa ja yllä olevan mukaan myös sen säätyykö lainkaan mutta miten todennetaan nokka-akselien asentoanturien ja säätösolenoidien toiminta/toimimattomuus? Onko mitään järjellisiä keinoja (siis pl. nokkien vaihto) saada autoa leimaan? Nopeana miehenä tietysti voisi kokeilla josko koodi pysyisi poissa sen aikaa kun katsuri koodeja lukee mutta hankalaa kai tuokin olisi...
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 20.06.2016 15:53 |
Viestit: 738
|
Hae lappu korjaamolta ite haen obd ja päästölapun ennen katastusta.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 20.06.2016 20:15 |
Viestit: 62
|
Plösöilijä kirjoitti: Hae lappu korjaamolta ite haen obd ja päästölapun ennen katastusta. Vähän myöhäistä kun pitää uusintanäyttöön viedä tuon vuoksi eikä käynyt mielessäkään että jäisi tuosta kiinni
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 20.06.2016 20:37 |
Viestit: 738
|
Voithan sinä hakea sen lapun vieläkin sanoa että on korjattu ja näyttää lappu on hyväksyttävä.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 21.06.2016 12:12 |
Viestit: 62
|
Plösöilijä kirjoitti: Voithan sinä hakea sen lapun vieläkin sanoa että on korjattu ja näyttää lappu on hyväksyttävä. Mjoo, totta tuokin, kai. Mutta onhan niillä mahdollisuus siitä huolimatta testata se omallakin testerillä? No, tilannepäivitystä joka tapauksessa. Koodi nollattu, lexa näyttää että auto sammuksissa molemmat nokat 35 astetta, käynnissä 34-36 välillä ja kun runtua antoi niin molemmat säätyi ihan johdonmukaisesti. Molemmat solenoidit aktiiviset. Eli ei vikaa? Vikalokissa oli muutaman sadan km välein koodin haihtuminen kahdesti, ei yhtään ilmestymistä? Perin mielenkiintoista.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: P1335+C5V6/2005 Lähetetty: 11.07.2016 01:39 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Tässä nyt muutamaa pielavetistä hutkineena uskaltanen antaa ohjeet miten P1335 vikakoodin saa poistettua. Lainattakoon tässä törkeästi ds-jekkerin ohjeistusta, softan lukemiseen: viewtopic.php?p=171991Itse laiskuuden maksimoijana teen nämä kiinni autossa jos mahdollista eli boksi kiinni autossa mutta avattuna. (minimoidaan myös virhekytkennän mahdollisuus) Eli ecu bootmodeen: viewtopic.php?f=9&t=17996 (kohta 2) Itse käytän varmuuden maksimoinniksi 1kohm vastusta pinnin 24 ja maan välillä, ja tuosta ohjeesta poiketen nämä tuoreemmat me:t ovat 1024 kilotavun muistipiirillä. Nyt kun softa on luettu jekkerin ohjeita noudattaen otetaan se käsittelyyn hexa-editoriin, esim HXD on kelvollinen: https://mh-nexus.de/en/hxd/Avataan luettu .bin tiedosto hxd editoriin ja sitten etsitään seuraavaa Heksa lukua: 1E 23 23 23 23 23 23 23 00 25 25 25 20 20 00 00  Muutetaan tuo löydetty stringi muotoon: 1E 23 23 23 23 23 23 23 00 25 25 25 00 00 00 00 Seuraavaksi etsitään Heksa lukua: AD 01 00 00 00 00 6E 00 42 01 45 01 Muutetaan se muotoon: AD 01 00 00 00 00 6E 00 00 00 00 00Tallennetaan aikaansaannos ja lasketaan checksum jekkerin ohjeitten mukaisesti. (Disclaimer en ole itse testannut tuota ultimo checksum calculatoria joten en osaa sanoa toimiiko se näiden tuoreempien ecujen kanssa, käytän itse winols ohjelmaa mutta sitä ei ole avoimesti saatavilla mistään). Tämä muokkaus pitää tehdä sen takia tällä haku menetelmällä koska jokaisessa softaversiossa näyttävät olevan nuo p-koodi taulukot eri paikoissa joten en voi antaa suoraan muistiosoitetta jota käpistellä. Tämä käpistely ei muuta moottorin toimintaa millään tavoin ainoa mitä se tekee niin estää kyseisen P1335 vikakoodin tallentumisen vikamuistiin. Disclaimer: En luonnollisestikkaan ole vastuussa moottorin räjähtämisestä tai kissan jäämisestä auton alle, saati siitä että joku katsastaa autonsa käyttäen tässä ohjeessa mainittuja laittomia vippaskonsteja.
|
|
|
|
 |
|
|