Jokunen vuosi sitten laitoin rättärin takapyöriin uudet Michelin X -renkaat, enkä aiemman kokemukseni perusteella tasapainotuttanut niitä. Köykäiset kumit (125x15-kokoiset) kun sinällään eivät kummempaa tasapainotusta kaipaa, ja rättisitikan nopeuksilla epätasapainoakaan ei juurikaan huomaa. Mutta nämä miseliinit pitivät jumputusta jo 70-80-nopeudesta alkaen.
Eilen vaihdatutin myös etupäähän uudet miseliinit, mutta viisastuneena tasapainotin ne, ja samalla tasapainotutin ne aiemmin laitetut takarenkaat. Ja millaiset puntit näihin tulikaan! Näin isoja tasapainotusmötiköitä ei ole edes C5:n 225x16 nokioissa.
Mistähän johtuu, että vuosikymmeniä miseliineillä rättäriä ajaneena ei aiemmin ollut tarvetta tasapainottaa renkaita. Riitti, että renkaassa oleva X tuli venttiilin kohdalle. Mutta nyt miseliineihin tarvitaan hirmuisot tasapainotuspainot. Voiko se johtua vain siitä, että aiemmin Michelin X oli made in France, mutta nykyisin made in Serbia. Ei kai?
Hämmästyttää, että tuotannon siirtämisellä halpamaihin ei juurikaan ole vaikutusta tuotteen kuluttajahintaan, ehkä vain laatuun. Serbialaiset miseliinit maksoivat abt saman sikahinnan kuin aiemmin ranskalaiset.
Samaan tapaan on käynyt myös täältä meiltä "halpamaihin" muuttaneille muumi-mukeille, Fiskarsin puutarhatyökaluille, marimekkopaidoille tai Finnlaysonin tekstiileille. Hinnat ovat pysyneet samoina, mutta onkohan sitten laatu sitten parantunut? Ei kai?
|