Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Moi. Hyvä kaveri on viritellyt ajatusta auton hankkimisesta. Kaveri halvaantui osittain muutama vuosi sitten, ja tästä jäi sellainen toiminnallinen vaje että oikea jalka/nilkka on jäykähkö. Eli normi auton kaasun/jarrun käyttö oikealla jalalla ei tule toimimaan viiveettä > ei hyvä. Oikea käsi toimii lähes normaalisti.

Kaveri on pitkä, ja selkää operoitu aiemmin niin että normiautoon laskeutuminen on varsin hankalaa. Aiemmin mulla oli I-koppainen Berlingo, johon hän tilojen ja pystyn ajo-asennon puolesta ihastui kovin.

Eli hakuun voisi laittaa Berlingon tyylisen auton, jossa olisi mahdollisesti automaattivaihteet, ja jossa vaihdettaisiin kaasu- ja jarrupolkimen paikkoja, jolloin hän operoisi polkimia vasemmalla jalalla.

Ehdotuksia em. ehdot täyttävälle autolle?? Niin, hintaluokka varmaan sen max 5000 eur.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7817
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
C4 Picasso, robotilla tai automaattina? On istuinkorkeutta ja automaatteja tai robotteja reilusti tarjolla.

Vaikka ajaisikin vasemmalla jalalla (ja tokihan nuo erikoisvarustelut on aina käyttäjäkohtaisesti mietittyjä), niin eikö polkimia vain kannattaisi siirtää vasemmalle ja pitää se kaasu edelleen oikealla puolella? Voisi kuvitella, että on helpompi niin koska kuitenkin on alunperin opetellut normaaleilla hallintalaitteilla ajamaan.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 14:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Sähköisen kaasupolkimen siirto tuskin tuottaa vaikeuksia. Eräällä tutulla oli aikanaan Volvo 343:ssa kaasupolkimet jarrupolkimen kummallakin puolella. (Oikea jalkansa oli tekojalka) Mekaanisen kaasupolkimen lisäys käyttämään sähköistä poljinta ei sekään ole mikään ongelma. Jarrupolkimen siirto voi olla hankalampaa.

Autoon kulkemisen kannalta joku korkeampi auto on varmasti helpoin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 15:36 

Viestit: 5125
Xsara Picassoja on paljon automaatteina ja se on selkeästi normaalia korkeampi auto, mutta riippuu henkilöstä sopiiko edes penkki ja ajoasento, mutta eiköhän Picassoja löydy kokeiltavaksi usean kylän autokaupoistakin? Ainakin jotkut versiot on sähkökaasulla, jossa polkimeen ei tule kuin yksi sähkötöpseli kiinni ja poljinrunko muutamalla pultilla kiinni. Jos vain kaasupolkimen siirtäisi leveän jarrupolkimen toiselle puolelle voisi onnistua kohtuu helpolla ja myös helppoa palauttaa taas takaisin? Ja kai kaikkeen tottuu, aika nopeastikin automaatteihin, ruohonleikkureihin ja traktoreiden hallintalaitteisiin, tai vaikka T-Fordin polkimiin (en ole tosin ikinä kokeillut viim. mainittua).

Tuo Sitikan perusautomaatti tosin noilta vuosilta on ollut hieman ongelmallinen, eli solenoidien vaihtoon ainakin on hyvä henkisesti varautua, mutta ei sitten nuo autot juuri mitään maksakaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 18:34 

Viestit: 5125
Miten muuten laki tai katsastus ottaa kantaa tuollaisiin hallintalaitteiden muutoksiin, onko se jollain erikoisluvilla? Täytyykö jotenkin hyväksyttää, koska kai ne jotenkin kuuluu tyyppihyväksyttyyn autoon ja jotenkin luulisi ettei autoon saisi noin vain lisätä vaikka kolmea kaasupoljinta jos vain tuntuu siltä? Autokoulun vaatiman lisäjarrupolkimenkin sai kuitenkin ainakin ennen aika vapaasti soveltaa. Ja mitenköhän toimisi jos kaksi kuskia käyttäisi hallintalaitteita osittain yhdessä (itsekin muistan ekassa työpaikassa ohjanneeni autoa apukuskin paikalta, kun kuski halusi riisua takkinsa vauhdissa, no se oli ehkä muutenkin laitonta kun olin alaikäinen ja ilman korttia. Ihan kuin valtion autoja ei olisi edes katsastettu tai vakuutettu siihen aikaan ja vieläkin muistan että sen Transitin ratissa oli aika yllättävän iso klappi... Muistan joskus myös vaihtaneeni vaihteita apukuskin paikalta, mutta se taisi olla kavereiden kesken leikkimistä.

Määritteleeköhän joku säännös millaiset ohjauslaitteet voidaan hyväksyä, eli kävisikö tavalliseen autoon tavalliselle kuskille joystick tai "katseohjaus" tms. mitä ikinä vaikka nykyiset hävittäjäkoneet käyttävätkään kaikkien järjestelmien ohjaukseen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 18:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Korkeuden suhteen valikoima tietty hieman rajoittuu ja käytettävissä oleva budjetti viimeistään leikkaa. Ja kun autom.vaihteillakin vielä pitäisi olla... Mutta noin muuten, eikös siihen ihan normaali käsihallintalaitteiston (linjalla Careha, Finnreha, Respecta, Talart...) asennus olisi se yksinkertaisin kikka. Tällöin ei tarttisi niitä polkimiakaan modata ja autolla kykenisi ajamaan myös terve-koipinenkin ihan normaalisti 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 21:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Sattuneesta syystä näihin on ollut aikaa tutustua, kun oikea jalka on tällä hetkellä käyttökiellossa ja lääkäri ei suositellut rattiin menemistä ainakaan ennen marraskuuta. (Ei tosin suoraan kieltänytkään)

Muutoskatsastus riittää. Autoon saa asentaa ajokortin erikoisehtojen mukaiset laitteet ja vaihtoehtoja on paljon:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/minull ... ajoitukset.

Sitikkaporon kaveria tarkemmin tuntematta, veikkaan, että hänen ajokortissa saattaisi olla joku seuraavista erikoisehdoista
15 Muutettu kytkin
20 Muutettu jarrujärjestelmä
25 Muutettu kaasupoljin
30 Muutettu yhdistetty jarru- ja kaasupoljinjärjestelmä
31 Polkimien mukautukset ja polkimia koskevat turvatoimet
32 Yhdistetyt käyttöjarru- ja kaasupoljinjärjestelmät

Nämä yleensä katsotaan yhdessä lääkärin kanssa. Yleisesti ottaen, mitä vahemmän tarvitaan muutoksia, sen parempi. (=halvempi)

Esim joystick tai jopa puheohjaus ovat mahdollisia.
http://www.kasihallintalaite.net/topic/index.html

Kannattaa olla yhteydessä järjestelmien toimittajiin. Näiden hankintaan ja asennukseen saa usein apua myös Kelalta.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 04.09.2017 21:38 

Viestit: 5125
Näemmä Talartin "vasemman jalan kaasun" kuvassa on säilytetty alkuperäinen kaasupoljinkin, eli ei estä normaalijalkaisia ajamasta sekään. Sähkökaasussa saisi varmaan helposti tehtyä sähköisen vaihtokytkimenkin, jolla voi valita halutessaan vain toisen käyttöön kerrallaan.
http://talart.fi/autoilunapuvalineet/sa ... puvalineet


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 05.09.2017 00:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
olli__o kirjoitti:
Sähkökaasussa saisi varmaan helposti tehtyä sähköisen vaihtokytkimenkin, jolla voi valita halutessaan vain toisen käyttöön kerrallaan.
Ei välttämättä toimisi kunnolla. Kaasupolkimien potikoissa on valmistustoleranssien pieniä eroja, jotka kompensoidaan kaasupolkimen sopeutusproseduurilla esim polkimen vaihdon jälkeen. Moottorin ECU muistanee vain yhden polkimen korjausarvot kerrallaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 05.09.2017 02:31 

Viestit: 624
Ystäväni oikea jalka on polven yläpuolelta poikkastu ja alaosa proteesi ja ajaa ihan normaalia automaatti golfilla, vasemmalla painaa kaasua ja jarrua ja olen istunut paljon kyydissä niin ei huomaa mitenkään et toimittaa vasemmalla jalalla.
Kertoi aiheesta jotakin et joutui käymään ajokokeessa ja näyttämään et homma toimii näinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 05.09.2017 11:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Joo siis taustatietona vielä se, että kaverilla on normi B-kortti edelleen, kukaan tohtori ei ole ilmeisesti asiaan ehtinyt/viitsinyt paneutua :shock: Sen verran kaverilla on älyä ettei ole lähtenyt tieten tahtoen kapuamaan minkään moottorikäyttöisen ajoneuvon rattiin...

Mutta noi Talartin sivuilla olevat apuvälineet voisivat olla paras ratkaisu. Kun se oikea automalli nyt ensin löytyy..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 05.09.2017 15:43 

Viestit: 5125
Onko koolla tai merkillä merkillä mitään väliä?
Yhtenä vaihtoehtona on isommat tila-/pakettiautotyyppiset, mutta vaikka Citikoista Evasionia on yleensäkin aika harvoin myynnissä kuten myös automaatti C8:t lienee aika harvinaisia (yksi paljonajettu kolmelitrainen V6 olisi nettiautossa?) (Ja pösövastineet samoista: 806, 807), muuten Citikalla ei taida juuri sopivia korkeita löytyä, Berlingoja tuskin löytyy automaattina, erilaiset Picassot kannattaa tsekata sopiiko (Xsara, C4), pakettiautoista Jumperia voi löytyä automaatilla, mutta harvinainen.


Kannattaa miettiä millaisia tarpeita muuten on: muinka monipaikkainen/auton koko/bensa vai diesel
Sopivia kun voisi olla melkein mitkä tahansa korkeammat tila-autot: Yaris Versoja olisi ainakin automaattina tai vaikka 2/3-paikkaisena isoja jenkkipakuja bensarohmuja (tai dieseleitä myös).

Dieselinä noita tila-autoija saattaa kannattaa rekisteröidä pakuksi ettei mene "diesel"veroa niin paljon, mutta silloin täytyy takapaikat ottaa pois käytöstä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 05.09.2017 18:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
olli__o kirjoitti:
Dieselinä noita tila-autoija saattaa kannattaa rekisteröidä pakuksi ettei mene "diesel"veroa niin paljon, mutta silloin täytyy takapaikat ottaa pois käytöstä.

Ja ihan winkkinä, jos vain suinkin ehdot täyttyy, niin kannattaa kaverin hakea myös inva-pysäköintilupa, sillä sen avulla saa paitsi pikkasen vapaampaa pysäköintiä ,utta myös vuotuisen ajoneuvoveron perusosan anteeksi = bensa-pelistä ei siis mene ajoneuvoveroa lainkaan 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 05.09.2017 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Nettiautossa oli siisti Kangoo automaatti edullisesti hetki sitten. Niitä on jonkin verran kaupan ja pitäisin sopivana aihiona.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 06.09.2017 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Hyviä pointteja myös noi veroasiat, ei tullut mieleenkään..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 06.09.2017 09:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
sitikkaporo kirjoitti:
Hyviä pointteja myös noi veroasiat, ei tullut mieleenkään..

Toki jos vamman aste on riittävä, tulee mukaan myös uuden auton hankinnan yhteydessä maksettavan autoveron alennukset, mutta tuo vaatiikin sitten jo muistaakseni 30% tms. inva-asteen ennen kuin tuosta tulee latin latia etua. Ja muutenkin ennen kun noita inva-lupia myönsivät paikalliset poliisilaitokset, oli käytäntö melko kirjavaa eri puolella Suomea. Toisaalla piti jo autoveroalennukseenkin oikeuttavat kriteerit täyttyä, toisaalla riitti että vain laittoi paprut vetämään yksinkertaisella lääkärin puollolla tms. varustettuna. Nykyisin nuo luvat myöntää Trafi ja kriteeristö onkin yhdenmukaistunut merkittävästi eikä noita lupia enää saakaan ihan niin helpolla - joka tietty onkin ihan hyvä asia ja jatkossa lupia saakin vain he joille se ihan aidosti kuuluukin. Ehkäpä tuo inva-oikeuskin muuttuu ihan aidoksi invojen oikeudeksi, aikaisemman käytännön joka-mannen oikeudesta, kun tuntuu että noita wanhoja lupia on vähän jokaisella "hevosmiehellä" vaikka invaliditeetti lienee heillä enempi siellä korvien välissä, systeemin lypsäjinä :?

Niin ja tuo pysäköintioikeuskin koskee sitten muuten vain yleisiä, kunnallisessa valvonnassa olevia alueita. Yksityisillä alueilla ei tuolla lapulla ole ns. voimaa, ellei tämä yksityinen taho ole sitä erikseen "luvittanut". Eli esim. kunnallisella alueella pysäköintimaksuja ei tartte maksaa vaikka auto ei seisoisikaan nimenomaisesti inva-paikalla, mutta yksityisellä alueella en maksamatta ruutuun kyllä jättäisi. Samaten kunnallisella alueella pysäköinti pysäköintikielto-alueella on myös inva-luvalla sallittua, mikäli auto ei estä tarpeettomasti muuta liikennettä, mutta pysähtymiskielto-alueella tuota oikeutta ei ole. Ja sellainenkin pikku nyanssi että jalkakäytävälle ei saa inva-luvallakaan pysäköidä lainkaan. Eli jos kadulla vaikka onkin pysäköintikielto voimassa, niin sitä muiden liikkumista helpottaaksesi et saa pysäköidä esim. osittain jalkakäytävälle, vaan sen auton tulee olla kokonaan kadun puolella - vaikka se sitten hieman muita siinä häiritsisikin. Typerä nyanssi tuokin, mutta mm. Hki pysäköinninvalvonnalta jo pariinkin kertaan kuultua ihan livenä kun "Pirkko" on meikäläisenkin käskyttänyt kadun puolelle, pois jalkakäytävän reunakiven päältä, vaikka kummassakin tapauksessa sitä jalkakäytävää pitkin olisi ohi päässyt vaikka autolla niin halutessaan = olin hakenut kaikinpuolin minimi-häirinnän vaihtoehdon jokaiselle tien käyttäjälle, mutta ei. Pykälät kun on pykälät, niin niiden mukaan sitten mennään :|



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autovinkkejä osin halvaantuneelle?
ViestiLähetetty: 06.09.2017 18:10 

Viestit: 5862
Paikkakunta: Lahti
HiTec kirjoitti:
Toki jos vamman aste on riittävä, tulee mukaan myös uuden auton hankinnan yhteydessä maksettavan autoveron alennukset, mutta tuo vaatiikin sitten jo muistaakseni 30% tms. inva-asteen ennen kuin tuosta tulee latin latia etua.


Inva-alennuksen saa muistaakseni myös käytetystä jos haet sen ulkomailta, tosin tuossa hintaluokassa ei ehkä kannata, paitsi jos löytyy valmiiksi varusteltu sopivasti.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: