|
Kirjoittaja |
Viesti |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 07:30 |
Viestit: 142
|
Wesa kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Muistelen jossain väitetyn ettei kaasunestejousitus vaan ole paras mahdollinen melun kannalta, eli rakenteessa on jotain joka välittää jyrinää. Liekö tätä samaa ongelmaa 407 tai rautajousisissa X7? 407:ssa on sama ominaisuus, karkealla asfaltilla päästää tieääntä lävitse. Testasin Hankook Prime3 renkailla, siten että niissä oli liimattuna acustic-foamia. Kolmen sentin superloonin vaikutus ei ollut korvin kuultava. Michelin Primacy 4 alla on renkaaan paremmuus kuultavissa, koska ääni on matalampaa jurinaa, miellyvämpi ääni. Vakaajatangon voi eliminoida ottamalla koiranluiden päät irti ja sitten vaan kuulosteluajolle. Mitä ohjelmaa, tai appia käytätte mittauksissa? Hienoa, jos joku selvittäisi tuon äänimysteerion.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 10:40 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Olen käyttänyt Auditzr pro ta. Kotimainen eikä vaadi liikoja.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 11:10 |
Viestit: 142
|
Pitänee mitata tuolla ohjelmalla, sama tie, sama nopeus ja kallistuksen vakaaja päällä/pois pelistä. Joku kirjoitteli C5 I-koppaseen vaihtaneensa vakaajan kumit ja ääni sekä tärinä poistuneen. Kallistuksen vakaaja on kiinni apurungossa, joten hieman epäuskottava reitti äänen kulkemiselle kabiiniin asti. Varaosissa C5 ja 407 kumit samat, Veholla 17 euroa kipale, originaalit.
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 15:27 |
Viestit: 109
|
XM-Hannu kirjoitti: Olen itsekin vaihtanut pojan autoon juurikin KYB- jousitolpat. Nekin vanhat tolpat olivat pari vuotta nurkissa kiusana, kunnes n. vuosi sitten hallia siivotessa ne hävitin. Niinpä en muista rakennetta yksityiskohtaisesti. Olisiko tuonne korin ja yläsatulan väliin mahdollista lisätä esim. 4-5 mm paksusta kumimatosta muotoon leikattu rengas, joka 500 kg kuormalla joustaisi n.15-20%. Mitoitus tietysti sallitun pintapaineen mukaan. Vastaavasti 5 mm pitemmät satulan kiinnitysruuvit, yhtä lujat kuin alkuperäisetkin. Jos tällainen onnistuisikin, voipi olla, ettei katsastajalle kannattaisi liikaa kehuskella...  Testaukset absolut omalla vastuulla... millainen foliohattu tällaista ehdottaakaan... Voisiko jousitolpan kannatinkumin staattista kuormaa keventää sopivaan kohtaan pulttien alle sijoitetuilla levyjousilla? 1 jousi/pultti. Ne eivät paljon tilaa vaadi. Silloin kuormitus siirtyy kuminkin joustokäyrällä parempaan kohtaan. Ilmatyyny Subarun tapaan voisi olla hyvä mutta konstikas.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 17:39 |
Viestit: 1878
|
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 18:06 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
kaseva kirjoitti: Jep! Tuo vaahtokumityyny siellä välissä on todella sitkeää kamaa. Leikkasin ohuita "preparaatteja" joita katselin mikroskoopilla, mutta oleellista eroa ei ollut. Vanhassa kuplat ehkä keskim isompia hieman mutta vaikea verrata kun on sekaisin eri koloisia. Mutta ohuttakaan siivua ei juuri repimällä saa poikki vaikka hyvin venyy. Kestäisi hyvin porata se tyyny reikäjuustoksi... Mielenkiinnolla odotan vakaajatangon vaikutuksen tuloksia? Ei ole nyt suoraa vertailukohtaa mutta perstuntumalla sanoisin että x7:n tangon tukihelojen kumi on ohkaisempi kuin edeltäjissään?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 18:17 |
Viestit: 723
|
Tuli tässä mieleen, että näitähän on kahdella eri apurunkotyypillä. Vanhemmat ovat alumiinisella, mutta uudemmat teräksisellä (ainakin thp), joka on myös kooltaan isompi. Voisiko silläkin olla vaikutusta?
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.05.2019 20:22 |
Viestit: 142
|
407:ssa on HDi-malleissa, ainakin V6-dieselissä apurunko teräksinen.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 00:05 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Alumiini materiaalina ei vaimenna niin hyvin kuin teräs. Tiedä sitten mikä merkitys tuolla on, kun on kumeja systeemissä mukana. Ei välttämättä materiaalin oma vaimennus niin vaikuta.
Tolpan kiinnitysruuveille ei varmaan kummoista rasitusta tule? Se vähä mitä tulee, niin kasvaa, jos väliin laitetaan pehmeämpää kumia. Mutta jos/kun rasitukset riittävän pienet, niin ruuvit tuskin väsymällä murtuu.
Sen verran pitää viisastella, että jarrulevyn ohetessa se kyllä kevenee, mutta myös löystyy. Ohenemisella on isompi vaikutus jäykkyyteen kun massaan, eli taajuus pikemminkin laskee levyn kuluessa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 08:46 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Jos jarrulevy olisi syyllinen, meteli olisi varmaan erilainen tehomalleissa koska isommat levyt edessä? Toisaalta melkein paremmin tuo tässä kuuvetosessa erottuu kun ei ole rivikoneen tärinät ja jurinat häiritsemässä.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 09:21 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Alumiiniapurunko täällä ja 330 levyt. Apurunkojen materiaalierojen vaikutuksesta on vaikea sanoa sillä tuollaisella rakenteella on tolkuton määrä eri moodeja pitkin taajuuskaistaa. Totta mitä Aapeli sanoi levyn taajuudesta, mutta veikkaan että pelkän levyn moodit on kuitekin kilohertsiluokassa, toisaalta kiinnitys on aika pieneltä säteeltä ja aine ohempaa siellä ja suuri massa ulompana, niin voi olla että taajuuksissa kuitenkin tullaan jo ongelma alueille? Tuota voisi kyllä kopauttaa! Täytyy vaan saada pultit kiinni jonkun laipan avulla ensin..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 12:16 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Laskin jäähdytetyn levyn ominaistaajuuden ja sain 799 Hz. Sitten otin 2,5 mm siivut pois molemmin puolin, jolla kuvasin kuluneisuutta. Nyt sain taajuudeksi 759 Hz. Vaivainen 5% pudotus taajuudessa.
Tässä mun laskennassa jarrulevy oli koko otsapinnalta, mikä on napaa vasten, jäykästi kiinni. Todellisuudessa kiinnitys aavistuksen löysempi. Hommaa sekoittaa myös jarrupalojen kosketus. Korvakin sen kertoo, että taajuudet on korkeampia, ainakin nyt mitä naapurin Volvon vinkunaa kuulen päivittäin. Laskennalla saa kuitenkin kuvan muutoksesta uusi vs. kulunut jarrulevy.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 13:45 |
Viestit: 142
|
Aapeli kirjoitti: Laskin jäähdytetyn levyn ominaistaajuuden ja sain 799 Hz. Sitten otin 2,5 mm siivut pois molemmin puolin, jolla kuvasin kuluneisuutta. Nyt sain taajuudeksi 759 Hz. Vaivainen 5% pudotus taajuudessa.
Tässä mun laskennassa jarrulevy oli koko otsapinnalta, mikä on napaa vasten, jäykästi kiinni. Todellisuudessa kiinnitys aavistuksen löysempi. Hommaa sekoittaa myös jarrupalojen kosketus. Korvakin sen kertoo, että taajuudet on korkeampia, ainakin nyt mitä naapurin Volvon vinkunaa kuulen päivittäin. Laskennalla saa kuitenkin kuvan muutoksesta uusi vs. kulunut jarrulevy. Oi, miten laskit tuon? Audizr.pro ohjelmaan investoitu 1.19 euroa. Kuvan kaappauksella ajonopeus 80 km/h karkea asfaltti mittauksia tulossa. Oma auto ja C5 Aircross. Saas kuulla.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 14:06 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Töissä lasken lujuuksia, värinöitä ja pärinöitä. Salaa laskin sitten tämmöisen. Muakin kiinnostaisi appi, jolla sais mitattua ääniä. Omenaan ei näy olevan tuota saatavilla 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 14:23 |
Viestit: 1878
|
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 15:09 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
kaseva kirjoitti: Kiitti vinkistä!
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 15:19 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Aapeli kirjoitti: Laskin jäähdytetyn levyn ominaistaajuuden ja sain 799 Hz. Sitten otin 2,5 mm siivut pois molemmin puolin, jolla kuvasin kuluneisuutta. Nyt sain taajuudeksi 759 Hz. Vaivainen 5% pudotus taajuudessa.
Tässä mun laskennassa jarrulevy oli koko otsapinnalta, mikä on napaa vasten, jäykästi kiinni. Todellisuudessa kiinnitys aavistuksen löysempi. Hommaa sekoittaa myös jarrupalojen kosketus. Korvakin sen kertoo, että taajuudet on korkeampia, ainakin nyt mitä naapurin Volvon vinkunaa kuulen päivittäin. Laskennalla saa kuitenkin kuvan muutoksesta uusi vs. kulunut jarrulevy. Ok, noi alimmat moodit varmaankin tuon limpun erimuotoisia keinumisia tuon "löysän" väliosan joustaessa joihinkin khz asti jossa alkaa tulemaan levyn aaltoilua eri vekkimäärillä. Näihin vaikuttaa levyn limppuosan jäykkyyden lasku enemmän kuin noihin alempiin moodeihin joissa limpun itsensä muodonmuutokset pienempiä. Oliko kimmokerroin valuteräksen mukaan?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 17:34 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kyllä, alin muoto on sellainen, missä levy keinuu keskikohdan ympäri. Muodot, jossa levy alkaa menemään vekille, on:
1185 Hz (1075 Hz) 2366 Hz (2049 Hz) 3911 Hz (3369 Hz)
Vääntövärähtelytaajuus 1789 Hz (2023 Hz)
Suluissa arvot kuluneelle levylle.
Kimmokertoimeksi arvasin 170 GPa ja tiheydeksi 7200 kg/m3
Liitteet: |

Levy2.JPG [ 76.05 KiB | Katsottu 13963 kertaa ]
|

Levy1.JPG [ 60.13 KiB | Katsottu 13963 kertaa ]
|
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.05.2019 22:05 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ok, eli lujalla kerpparilla mennään 
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 25.05.2019 00:17 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Miiikä on kerppari 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 25.05.2019 08:31 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Aapeli kirjoitti: Miiikä on kerppari  GJS. GJL pelkkä "suomu"
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 25.05.2019 13:30 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Wesa kirjoitti: Aapeli kirjoitti: Miiikä on kerppari  GJS. GJL pelkkä "suomu" Lienevät ammattisanastoa metallintyöstöalalta, mutta meille, muunlaista työstöä harrastaville patonkilaisille, ei pallografiittivaluraudat sun muut  ihan avaudu...
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 25.05.2019 15:33 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Joo tuo GJS oli ennen GRP, -siitä kerppari
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 25.05.2019 19:50 |
Viestit: 142
|
Lyhenteillä jatketaan, eli Applen AudioTools-ohjelmaa voisin verrata samaan aikaan Androidin Audizr Pro-ohjelmaan. Hieman selvennystä tarvittaisi, kiitos Wesalle konsultaatiosta.
AudioTools is a suite of professional-grade audio and acoustic analysis apps. Included in the price of this app is a great collection of professional tools --
SPL= RTA= FFT= Speaker Polarity Test=paristotesti vai miten tuolla Generator= Audio Scope= CLF Viewer= , and Recorder, and the framework to add more powerful modules as you need them.
Liitteet: |

407 karkealla asfaltilla, nopeus 70 kmh (Medium) (Small).JPG [ 99.11 KiB | Katsottu 13498 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 25.05.2019 20:14 |
Viestit: 142
|
Tuossa Audi A4 AllRoadista mitattua. Hiljainen on.
Liitteet: |

Audi A4 AllRoad alla GYF1 Asy3, nopeus 70 kmh (Small).JPG [ 101.83 KiB | Katsottu 13481 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
|