|
Kirjoittaja |
Viesti |
Berlingo06
|
Viestin otsikko: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 09.06.2019 22:30 |
Viestit: 1
|
Onko kukaan käyttänyt E85/RE85:a PSA:n 1,6-litraisessa 16-venttiilisessä koneessa (TU5J4 NFX kaiketi)? Onko ollut ongelmia?
Itse asensin Berlingoon (-06) eFlexfuelin boksin viime marraskuussa. Käynti oli alkuun vähän sitä sun tätä, syynä boksin maadoituspiuhan huono kiinnitys koriin (maalattu kierre ei johtanut sähköä, hopeanvärinen maali hämäsi). Tuli sitten ajettua muutama kuukausi etanolilla ilman, että boksi olisi toiminut. Vikavalo paloi vähän väliä ja OBD-laite ilmoitteli vaikka mitä vikoja. No, tilanne melkein korjaantui hetkeksi, kun lopulta tajusin vaihtaa boksin maadoituspisteen toimivaan ja varmuuden vuoksi kahteenkin. Pian koneesta hävisivät tehot ja ajoin auton korjaamolle. Ilmeni muutamia pikku juttuja: puola oli jossain vaiheessa vaihdettu vääränlaiseen tarvikeosaan, yksi ruiskutussuutin oli heikossa kunnossa ja yksi pakoventtiili oli palanut. Lisäksi autohuollossa huomasivat, että kansi oli ollut irti aiemminkin, koska kannentiiviste ei ollut alkuperäinen. Erikoista, koska kilometrejä on mittarissa vasta 107 000.
No, rahaa paloi mutta auto tuli kuntoon. Paitsi että moottorissa on nyt vähemmän tehoa kuin ennen. Epäilen, että moottoria on jonkun edellisen omistajan aikana jotenkin viritetty ja nyt se on vakio. Tai sitten tehoa on hävinnyt remontissa.
Kysymyksiä: - onko laiha etanoliseos voinut polttaa venttiilin? - millaisia vikoja korkeaseosetanoli aiheuttaa, vai onko se vaaratonta moottorille? Vähän outoa, jos moottori ei kestä viinaa, mutta ihminen kestää. - voinko jotenkin selvittää, oliko moottoria viritetty vai ei? tarvikepuola on tallella, muut vaihdetut osat eivät - mistä tiedän, onko moottorissa nyt sen verran tehoa kuin kuuluisi?
Rempasta lähtien olen ajellut bensalla, mutta kiinnostaisi taas laittaa viinaa tankkiin. En vain tiedä, uskallanko.
|
|
|
|
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 10.06.2019 11:40 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Laiha etanoliseos voi polttaa venttiilin, mutta silloin pitää kyllä käydä todella laihalla, kun kyse on ahtamattomasta koneesta. Luulen että niin laihan seoksen havaitsisi tehojen häviämisenä jo paljon ennen venttiilivauriota. Oma veikkaukseni on että viallinen suutin on syypää pakoventtiilin palamiseen. Siis mikäli olivat samassa sylinterissä?
Polttoaineletkut ja -pumput saattaa ottaa viinasta nokkiinsa, mutta väittäisin että se on moottorille vaaratonta, kunhan polttoaineen syöttö on kunnossa. Omia kokemuksia etanolilla ajosta yhdellä autolla jo reilut 120tkm, ei tosin PSA:n tuotteella...
Tuon koneen viritys tuskin onnistuu kovinkaan helposti niin, että tehoeron huomaisi ajossa... vaatis varmaan nokka-akselin ja kannen vaihtoa. Todennäköisemmin tehoja on kadonnut remontissa. Kenties jakopään ajoitus pielessä.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
|
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 10.06.2019 15:06 |
Viestit: 1228 Paikkakunta: Jokioinen
|
Koneen tyyppi on varmastikin tu5jp4 eli nfu. Nfx on ollut vain saxo vts / 106 gti versioissa. Sillä sinänsä ole väliä.
Mutta mikäli on ollut suutinvikaa niin ei se mikään ihme olisi että venttiili palaa siitä sylinteristä. Jospa siinä tankillisessa on ollut hyvin vähän etanolia, etanoli /bensasuhdetta kun ei tankatessa tiedä.
Mutta jos tehoa on kateissa, niin eiköhän siellä ole nokan ajoitus pielessä.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 10.06.2019 16:25 |
Viestit: 4882
|
Kauhean tarkkaan ei saa ilmaisesti helpolla mitattua, mutta vertailuarvoja saa vaikka lataamalla jonkun sopivan appin kännykkään ja tekemällä kiihdytyksia, samoin jotkut kiihdytykset tasaisella tiellä (mieluusti vielä yhdellä vaihteella) antaa aika tarkan kuvan tehoista, mutta siinäkin pitäisi saada vertailuarvo ehjästä samanlaisesta. Jonkun verran noissa on myös laskenta-apuja, eli yrittävät laskea auton massan ja kiihtyvyyden mukaan mikä teho on koneessa, mutta ei tietoa onko paljon muuta kuin hupiarvo. Lisäksi ilmanpaine ja lämpötila vaikuttaa jonkun verran tehoon, ilmankosteuskin vaikuttaa jossain oloissa (tai ääripäitä vertailemalla noi vaikuttaa yllättävän paljonkin, paljon enemmän kuin vaparin virittäminen halvalla. Lisäksi tuuli, mittavirheet, kokemus... moni asia voi tehdä virhettä). Myös ihan omatoiminen kaverin kellottama 0...100 km/h kiihdytys voi olla riittävä kertomaan perstuntumallakin huomattavasta tehonpudotuksesta (massa vaikuttaa myös, eli mieluusti pieni kaveri ja vähän tavaraa takakontissa, vähän saa kompensoitua bensan määrällä. Vertailuarvot on joskus syytä kaivaa jostain lehtien testeistä, aina ei mene ihan yksiin tehtaan ilmoittamien kanssa. Löytyisiköhän tuolle 60...100 km/h eri vaihteilla tehtyjä vertailuarvoja vaikka Tekniikan maailmasta? (mutta jos tehoa puuttuu vain osatehoilla, sitä ei huomaa tuolla, joskus auto tuntuu tehottomalta jos vaikka kaasupolkimen vaste on alussa kovin laimea, ja toisaalta tehoton turbodieseli voi tuntua pirteältä, vaikka ei todellisuudessa täyskaasulla juuri sen enempää kiihdykään kuin reilulla puolikaasulla ). Noihin löytyy netissä laskureita, jotka laskevat korjattuna samoihin vallitseviin olosuhteisiin. Lisäksi tietysti tuo mittaa tehoa vetopyöristä, mutta niin se useimmiten muutenkin tehdään. Tai netistä joku korjauslaskuri: https://wahiduddin.net/calc/calc_hp_dp.htm(tosin hieman ikävästi ilmankosteus tuossa lomakkeessa, mutta kastepisteen saa ainakin ilmatieteenlaitoksen sivuilta, mutta sekin tietysti vaihtelee) Näemmä esimerkiksi nyt Helsingissä moottori tuottaisi merenpinnankorkeudella melkein 5 % enemmän kuin vertailuolosuhteissa (25 °C, 990 mbar, 0 % ilmankosteus ) Mutta eipä tietysti dynamometrikään ole ehkä hinnanpuolesta ihan mahdoton, olisiko normihinta satasen luokkaa ja joskus on jotain (usein erilaisten kerhojen) dynopäiviä, joissa pääsee mutamalla kympillä?
|
|
|
|
|
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 13.06.2019 20:27 |
Viestit: 460
|
Itseäkin kiinnostaisi etanoliboksi, mutta epäilyttää vähän kun alla jo vanhempi auto, josta ei tiedä että kestääkö se niin kauan että siihen kannattaa ylimääräisiä satasia uhrata. Että käyköhän sama boksi toiseen autoon? Ja mitenkä lie noiden muutoskatsastusten kanssa, onko mitään varotoimea siltä varalta että joku useamman auton omistaja keksii muutoskatsastaa kaikki etanolille samaa boksia käyttäen ja sitten nostaa muutostuet useammasta autosta?
|
|
|
|
|
torneol
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 17.06.2019 12:39 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Laiha seos polttaa kyllä venat, oli siellä sitten viinaa tai bensaa. Kyseessä ei ole polttoaineesta johtuva ominaisuus, vaan autossa on silloin vika. Itsellä viunasta kokemusta kolmessa autossa, yhteiskilsoja varmaan reilu 200 tkm. Vehkeet ei ole menneet rikki viinan takia.
Taas on postissa StepOneTechin setti tulossa, katotaan mitä uusi versio tuo tullessaan.
|
|
|
|
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 18.06.2019 13:51 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Säxä77 kirjoitti: Itseäkin kiinnostaisi etanoliboksi, mutta epäilyttää vähän kun alla jo vanhempi auto, josta ei tiedä että kestääkö se niin kauan että siihen kannattaa ylimääräisiä satasia uhrata. Että käyköhän sama boksi toiseen autoon? Ja mitenkä lie noiden muutoskatsastusten kanssa, onko mitään varotoimea siltä varalta että joku useamman auton omistaja keksii muutoskatsastaa kaikki etanolille samaa boksia käyttäen ja sitten nostaa muutostuet useammasta autosta? Sama boksi käy toiseen autoon mikäli suuttimien määrä on sama tai pienempi, ja suuttimien liittimen tyyppi on sama. Eikä se liittimien vaihtokaan mikään iso homma ole. Toki voi muutoskatsastaa samalla boksilla useamman pihassa olevan auton jos tykkää kikkailla. Mutta miksi nähdä vaivaa, kun auton voi muutoskatsastaa vaikkei siellä ollisi boksia tai etanolia koskaan ollutkaan... toki toivon ettei kukaan tuommoista lähde tekemään, ja varmaan siitä kiinni jäädessä tulee jotain sanktioita.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
|
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 19.06.2019 03:29 |
Viestit: 220
|
Eflexfuel boksi vaan autoon ja kovaa ajoa.... Jokusen vuoden ollut autoissa ja edelleen ihmetyttää vastustajat. Kele kun kaikki koittaa kokoajan vastustaa, milloin mistäkin syystä. Laittakaa boksi kiinni ja nauttikaa halvemmasta ja ekologisemmasta menosta.
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 19.06.2019 08:08 |
Viestit: 1194 Paikkakunta: Turku
|
Igor kirjoitti: Toki voi muutoskatsastaa samalla boksilla useamman pihassa olevan auton jos tykkää kikkailla. Mutta miksi nähdä vaivaa, kun auton voi muutoskatsastaa vaikkei siellä ollisi boksia tai etanolia koskaan ollutkaan... toki toivon ettei kukaan tuommoista lähde tekemään, ja varmaan siitä kiinni jäädessä tulee jotain sanktioita. Tuetusti voi muuntaa vain yhden auton per kalenterivuosi, joten hieman pitää ajallisesti venyttää tuota skenaariota. Kaksi saa muunnettua joulun ja uudenvuoden jälkeen nopeammallakin aikataululla. Lisäksi kai siinä hetki menee, kunnes maksavat tuen, joten viimeistään vapuksi voisi odottaa saavansa juomarahoja. Tässäkin on pihalla kolme autoa, mutta kuulin jotain huhuja, ettei dieseleitä voi muutoskatsastaa eflexfuelille! Pitäiskö ne koittaa muutoskatsastaa sen sijaan polttoöljylle, saisiko siihen ehkä tukia?
|
|
|
|
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 19.06.2019 12:58 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Kolmisen kuukautta meni tukihakemuksen lähettämisestä siihen että rahat tipahti tilille. Muutoskatsastus kustansi muistaakseni 39€. Kai nyt diisselinkin pystyy muutoskatsastamaan etanolille? Pitää vaan alottaa kampeamalla se öljypoltin pois sieltä keulalta...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 18.12.2019 18:00 |
Viestit: 1167 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Jos haluan heittäytyä vihreäksi ja laittaa autoon Peugeot 307 1.6 -08 etanoliboksin, niin onko odotettavissa murheita sen takia, ettei autossa ole vaihdettavaa polttoainesuodatinta? Sillä kyselen, kun jossain mainittiin, että etanoli saa tankista töhnät liikkeelle ja tukkii suodattimen. Suositeltiin suodattimen vaihtoa suht nopsaan etanoliin vaihdon jälkeen.
Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Chrysler New Yorker -73, Peugeot 106 gti -98, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 18.12.2019 18:17 |
Viestit: 4656 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
on kokemusta RE85 liemestä , ensin C5 RFN koneella ja hyvin toimi . nyt ZX 1.8 vuodelta 1996 ja toimii paremmin vielä. jos on raakaa RE85:ttä niin vilkuttelee mottori herjaa mutta ei mitään muuta ongelmaa . kun lisää vaikka 10 litraa 95:ttä niin herja häviää . kävin leimalla viikko sitten ja päästäarvot oli loistavat . eli nyt maksan täällä viinalitrasta vähän alle 1.10 euroo kun 95 maksoi st1 1.57 tosin tb:n kylmällä 95 olis maksanu tänään 1.48 ja risat silti hitaero on niin huomattava että tuo viinan käyttö houkuttelee . ei ole mitään virityksiä konehuoneessa joten kun ilmat taas pakastuu niin bensan määrää on lisättävä suhteessa viinaan . mainittakoon vielä ettei aamukäynnistyksissä ole mitään ongelmaa viinalla .
|
|
|
|
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 19.01.2020 15:32 |
Viestit: 1242
|
Kohta on. Kokemuksia. Punaiseen 806 Peukottiin tulee FlexiFuel sarja ensi kuun alussa. En laita itse, vaikka olisi se kiva ollut tutustua systeemiin ihan perinpohjin. Auto on sopiva koekaniini ja saa ajella Hangonväylää bussikaistoilla ... vai saako?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 20.01.2020 14:44 |
Viestit: 1878
|
No ei. Vaikka autonsa muuntaisi toimimaan tuulivoimalla ja aurinkoenergialla niin Suomen valtio kohtelee sitä edelleen sen alkuperäisen päästötiedon perusteella.
Varsin ristiriitaista mielestäni. Samaan aikaan kannustetaan muuntamaan autoja vähäpäästöisiksi mutta sitten siitä ei oikeasti olla valmiita suomaan mitään etua näin tekeville. Päinvastoin, saa maksaa päästöistä jotka vapaaehtoisesti jättää synnyttämättä?!
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
|
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 20.01.2020 16:00 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
kaseva kirjoitti: Samaan aikaan kannustetaan muuntamaan autoja vähäpäästöisiksi mutta sitten siitä ei oikeasti olla valmiita suomaan mitään etua näin tekeville. Saahan siitä nyt sentään sen muuntotuen.
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 20.01.2020 17:43 |
Viestit: 4656 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
RE85 toimii . hintaero 85 ja 95 välillä on 40 senttiä . nätillä kaasunkäytöllä pa. kustannukset laskevat . valitettavasti se mikä pakoputkesta lopulta tulee ei vaikuta verotukseen . eipä tietenkään koska onhan valtiolle mukavampaa aina vaan enemmän saada kaikesta mahdollisesta.
|
|
|
|
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 20.01.2020 18:57 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
kokemjne kirjoitti: RE85 toimii . hintaero 85 ja 95 välillä on 40 senttiä . nätillä kaasunkäytöllä pa. kustannukset laskevat . valitettavasti se mikä pakoputkesta lopulta tulee ei vaikuta verotukseen . eipä tietenkään koska onhan valtiolle mukavampaa aina vaan enemmän saada kaikesta mahdollisesta. 85 ja 95... olikos noi nyt oktaanilukuja vai etanoliprosentteja? Ja pakoputkestahan tulee etanolilla enemmän co2 päästöjä kuin bensalla, joten parempi ettei se vaikuta verotukseen. RE85:n pienempi hiilijalanjälki tulee sieltä tuotantoketjun ja kuljetuksen puolelta.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
|
amikutoseeni
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 20.01.2020 22:10 |
Viestit: 265 Paikkakunta: Lapinlahti
|
Saxossa (1.4) on nyt ollut eFlexFuel-sarja muutaman kuukauden. Asennus oli muuten helppo, mutta suuttimien sähköliittimet olivat hankalassa paikassa. Onnistui kuitenkin ilman purkamista.
Alussa oli käynnistysvaikeuksia ensimmäisillä kylmäkäynnistyksillä, eli piti startata muutaman kerran ennen kuin moottori lähti käyntiin. Sen jälkeen ei ongelmia.
60-prosenttisella etanoliseoksella tein kylmäkäynnistyksen -17 °C säässä ilman esilämmitystä. Lähti välittömästi käyntiin.
Jonkin verran on aina ollut bensaa joukossa, koska etanoliasema ei aina osu reitin varrelle.
Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
|
|
|
|
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 21.01.2020 00:04 |
Viestit: 1242
|
Ja mä kun luulin! Mun päästöt on 5020 kg vuodessa CO2:ta. Taulukosta laskin näyttää, että säästän 3714 kg vuodessa. Eli päästöt olisivat 5020 kg -3714 kg = 1306 kg, edelleen 20 000 km ajolla 1306kg/20000km = 65 g/km, eli alle sen Länsiväylän 80 g/km. Perse, mitä mainontaa, jos se taulukko on jeesusteltu jostain kokonaisäpöstelystä analysoimalla. Kuukupilla mitattuna? Sademetsän keskiarvokastepisteestä, fossiilien löytöpaikalla. Olis mun pitänyt tietää kaikkitietävänä überwisserinä, että alkoholin palamisprosessi voisi kenties antaa jotain muutakin, kuin vesihöyryä ja ...ja ...raikasta hengitysilmaa! Liitteet:
Säästö_bietanoli.JPG [ 40.75 KiB | Katsottu 15228 kertaa ]
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 21.01.2020 00:07 |
Viestit: 1242
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Ja mä kun luulin! Mun päästöt on 5020 kg vuodessa CO2:ta. Taulukosta laskin näyttää, että säästän 3714 kg vuodessa. Eli päästöt olisivat 5020 kg -3714 kg = 1306 kg, edelleen 20 000 km ajolla 1306kg/20000km = 65 g/km, eli alle sen Länsiväylän 80 g/km. mutta joo kun siis ei. Mun fossiiliset päästöt olisi alle, mutta biopohjaiset ... Perse, mitä mainontaa, jos se taulukko on jeesusteltu jostain kokonaisäpöstelystä analysoimalla. Olis mun pitänyt tietää kaikkitietävänä überwisserinä, että alkoholin palamisprosessi voisi kenties antaa jotain muutakin, kuin vesihöyryä ja ...ja ...raikasta hengitysilmaa! Liitteet: Säästö_bietanoli.JPG
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 21.01.2020 14:14 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
amikutoseeni kirjoitti: Saxossa (1.4) on nyt ollut eFlexFuel-sarja muutaman kuukauden. Asennus oli muuten helppo, mutta suuttimien sähköliittimet olivat hankalassa paikassa. Onnistui kuitenkin ilman purkamista.
Alussa oli käynnistysvaikeuksia ensimmäisillä kylmäkäynnistyksillä, eli piti startata muutaman kerran ennen kuin moottori lähti käyntiin. Sen jälkeen ei ongelmia.
60-prosenttisella etanoliseoksella tein kylmäkäynnistyksen -17 °C säässä ilman esilämmitystä. Lähti välittömästi käyntiin.
Jonkin verran on aina ollut bensaa joukossa, koska etanoliasema ei aina osu reitin varrelle. Kyllä se pelkällä E85:lläkin lähtee pakkasella käymään, kunhan käynnistysrikastusta on sen verran, että se seassa oleva 15-20% osuus bensaa riittää käynnistämään palotapahtuman... jonkun verran siinä toki päätyy etanolia raakana putkeen.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 15.02.2020 12:36 |
Viestit: 2704 Paikkakunta: Koria
|
Tulipa mieleen, että joskus oli keskustelua ZPJ-koneiden opettamisesta alkoholille. Onkohan 2,0TCT koneen ECUun koodattu samaa ominaisuutta?
|
|
|
|
|
Pistä kuin sitikka
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 15.02.2020 14:19 |
Viestit: 27
|
Laitoin Citroen Xsara 1,8 16 V vm 2000 flexfuel boxin ja ajelin n.7000-7500 km ilman ongelmia .Möin poxin pois kun auto lähti myyntiin.toimi e85 :lla ja bensan kans sekasin .
|
|
|
|
|
Pistä kuin sitikka
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 15.02.2020 15:58 |
Viestit: 27
|
En laittanut sitä minkään hiilijalan jäljen takia ,vaan sen takia että oli halvempi ajaa kuin bensalla ,vaikka kulutus vähän nousikin.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Onko kokemuksia etanolipolttoaineesta? Lähetetty: 15.02.2020 18:51 |
Viestit: 2704 Paikkakunta: Koria
|
Olikohan se tuo tapaaminen Vehoniemessä v.2013, viewtopic.php?f=10&t=16232&start=25jossa Wesa kertoi, että ZPJ:n FENIX-ECUN voi suoraan totuttaa käyttämään RE85:ttä. Ilman mitään lisäasennuksia. Siksi kiinnostuin nyt, kun tuo palasi mieleen, voisiko TCT-kone olla yhtä oppivainen. Silloin minulla oli vain XM TD 2,1, joten alkoholipolttoaine ei minulle ollut ajankohtainen.
|
|
|
|
|
|
|