Tässäpä vähän sitä totuutta paristakin asiasta niille, jotka haaveilevat
a) "halvasta" VW phaetonista
b) auton tuonnista sveitsistä
https://www.youtube.com/watch?v=QzImp-p0QPcKaveri osti herkkumetrisen (100tkm ajetun) W12-phaetonin kymmenen vuotta sitten alle 20teurolla, ajeli 70.000 km sillä neljän vuoden aikana autoa tarpeen mukaan korjaten ja huoltaen, sekä säilytti kuitit.
30.000 euroa korjauksiin ja huoltoihin neljässä vuodessa! Ja siellä ei ole edes mitään "isoa" tai erikoista, vain ne juuri tavallisimmat pikkujutut ja huoltohommat jotka jokaiseen phaetoniin tulee. Kilometrin hinnaksi kaikkine kuluineen (kaveri myi auton ajettuaan sillä neljä vuotta) tuli yksi euro/km! Sata kilometriä ajoa = sata euroa...
Tarinassa on kolme opetusta:
1) Sveitsissä kaikkia autoja, siis käytännössä ihan vanhoja paskojakin, huolletaan tuolla pieteetillä sikäläisen katsastuskulttuurin takia. Siksi Sveitsistä ostettu käytetty on yleensä maailman parhaassa kunnossa kilometreihin ja ikään nähden. Siksi vähän kalliimmallakin kannattaa sieltä ostaa esim Subaru SVX:iä.
2) Minkä tahansa 10-20 vuotta vanhan uutena kalliin luksusauton, mutta varsinkin Phaetonin, kunnossapito on niin älyttömän kallista ettei siinä ole minkäänlaista järkeä kenellekään muulle kuin oman korjaamon omistavalle - ja pitää olla suhteita romuttamoihin ja merkkiliikkeen diagnostiikkalaitteet. Nosturit ja hallit, sekä mittava työkalukokoelma pitää olla itsellä ja aikaa äheltää auton alla. Silloin voi ainakin uskotella itselleen voivansa pitää tuon paskan kunnossa ilman välitöntä vararikkoa.
3) Kun kilometrikohtaista todellista kulua katsotaan, on halvempaa ajaa vuosimallin 2020 takuunalaisella, vähäpäästöisellä S-Mersulla puoli vuosikymmentä kuin vuosimallin 2006 VW Phaeton W12:sta. Ja kyllä se Mersu vaan tarjoaa parempaa kyytiä ja vetää enemmän "piirakkaa".