Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 09:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
(IL/IS?) Siinä eräs pysähtyi motarilla päästääkseen ha+kp-yhdistelmän, tai ei olisi halunnut päästää eteensä.... Nyt uusi asetus määrää ennakoimaan tilanteet. Miten tässä. Jos on ennakoitavissa, että rampilta tullaan täysin eteen/takapuskuriin.. varsinkin kun rampilta tulossa on useampia autoja oikein jonossa. Entä rekka-autot. Olen parhaimmillani, tilanteet jo etukäteen nähnyt ja ajanut pientareelle väistämään tilanteita. Ei ole kovin mukavaa, kun rampilta tulevien väliin jotenkin mahtuu, liki puskintuntumalla. Koettu on. Nimittäin jos sattuisikin kontaktia, miten vastuut. Tilanteethan on nähtävissä, pääteltävissä etukäteen. Tähän uusi lakikin velvoittaa? … Syyllinen, kunnes ehkä toisin todistetaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 09:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7713
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuohon oli joku aika sitten poliisi kommentoinut jossain uutisessa, että ei tarkoita sitä, että pitäisi alkaa väistämään. Korkeintaankin sallii harkinnan erityistapauksissa.

Toisaalta kun tuota uutta lakia lukee kuin piru raamattua, niin ainahan sitä pitäisi ennakoida, että kuka tahansa voi tulla kolmion takaa tai ajaa kännissä...
Myös muiden täytyisi sitten varmaan osata ennakoida, että tiellä voi liikkua heikkohermoinen hätäväistelijä josta ei tiedä minne singahtaa ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 12:17 

Viestit: 4882
Lienee kyse tästä, jos linkki toimii:
https://www.iltalehti.fi/iltv-lukijan-v ... 62d489476b

Välillä näkee liittymisessä hauskoja "baletteja", kun molemmat yrittävät sovittaa nopeuksiaan, mutta sama koskee tietysti vaikka kahden kävelijän väistämistä, jos liian myöhään väistellään ja aina kumpikin väistää samaan suuntaan voi kaksi kävelijääkin törmätä tyhjällä kentällä. Itse pidän helpompana että liittyjä sovittaa nopeutensa siten että mahtuu, peräkärrykuskille voi tietysti olla muutenin vaikeampaa liittyä jos toinen tekee tilaa, mutta jättää vähän niukan varan eikä kuski uskalla tempaista eteen (koska jos osuu, niin liittyjän vika). Tämä ei tietysti poista sitä että voi ennakoida ja tehdä tilaa, mutta kannattaa muistaa että toisen auton pienet nopeuden muutokset voi olla hankalaa arvioida (peilistä ainakin), liittyjä vaan ihmettelee, että miksei se nyt mene, ja moottoritiellä oleva onkin hiljentänyt pikkasen, ja sitten molemmat kohta kiihdyttävät tai kuten yllä pysähtyvät keskelle moottoritietä - ei tajuu mitä on mielessä liikkunut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7713
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mitä jos vaan noudatettaisiin kaikki liikennesääntöjä? Ei tehdä tilaa ja sovitetaan sieltä rampilta tullessa se oma nopeus liikennevirtaan? :mrgreen:

Noin niinkuin yleisesti ottaen on paljon mukavampi ajella kun voi luottaa kanssa-autoiljioiden kykyyn toimia sääntöjen mukaan...

Aasinsiltana tuli mieleen yksi suht yleinen ja raivostuttava tapa jalankulkijoilla; kun pysähdyt suojatielle, niin sieltä viittoillaan että mene vaan. No en jumalauta mene kun olen sinua varten pysähtynyt kuten säännöt sanovat...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 13:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4656
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jääräpäisyyttä esiintyy kaikkialla . joustavuus ja toisten huomioiminen on eräille ylivoimaista . ei nuo liittymät ole ongelmia jos perusasiat muistetaan , sovita nopeutesi samaksi muun liikennevirran mukaan ettei jonossa menijöitten tarvitse hidastella menoaan, sitten sen liikennevirrassa mukana olijan on hyvä pitää etäisyyttä edellämenijään . ei mitään ongelmaa kun muistaa ettei vetoketjukaan törmäle yleensä . myös siinä virrassa olijan on mahdollista hieman nostaa jalkaa mutta vain kevyesti eikä koskaan hypätä jarulle jos ei ole aivan pakko . ei mitän ongelmaa . sitten on niitä jääräpäitä joilla on vain ajatus , mun eteen et taatusti tule . parhaat vielä varmistavat asian ajamalla viereen ja estämällä liittyjän tulemisen . mitähän silläkin toiminnalla lopulta voitetaan . ei mitään . kyseessä on jonomuodossa etenevä liikenne . joka vielä luultavasti ruuhkautuu myöhemmin. olen käyttänt esimerkkinä kolmostietä suuntana tuo eteläinen reservaatti eli helsinki . itse olen liittynyt mukaan yleensä bussin ratin takana klaukkalan liittymässä . myös omalla kotterollani olen toiminut samoin , eikä lopulta ole ollut suuriakaan ongelmia . aina joskun joku jääräpää on osoittanut ylemmyyttään . mainitaan vielä tyypilliset katiskat jotka ovat vissiin hieman " parempia " . johtava merkki on baijerilainen mutteriwiritys . eli bmw . hyvänä kakkosena on audi . sitten jossakin nissanien ja tojotien joukossa erottuu myös johtotähteet ......eikä orkkis klonkswagen jää huonommaksi , myöskin sen halpisversio skodillack edustaa hyvin wag konsernin kalustoa jääräpäitten joukossa .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 14:20 

Viestit: 5478
Paikkakunta: Lahti
Oli kyllä urpouden huippu, tuossa kun tulee Scania perään se on moro.

Tuostakaan rampista ei millään alitehoisella tulla liikennevirtaan, 1.8 Xantiallakin vaatii jo poljinta lattiaan.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 14:37 

Viestit: 4882
Teuski kirjoitti:
...
Aasinsiltana tuli mieleen yksi suht yleinen ja raivostuttava tapa jalankulkijoilla; kun pysähdyt suojatielle, niin sieltä viittoillaan että mene vaan. No en jumalauta mene kun olen sinua varten pysähtynyt kuten säännöt sanovat...

Kyllä tuollekin minusta paikkansa on, eilen tuli juuri näytettyä yhdelle joka vielä oli kääntymässä oikealle ja minä menossa suoraan suojatietä sen sivutien yli johon tuo oli kääntymässä. Tosin tuo ei ehtinyt pysähtyä mutta tietysti hiljensi. Huomasin että on tulossa isompaa tietä ja vene perässä ja jos olisi jäänyt siihen odottamaan olisi tukkinut trailerilla turhaan isomman vilkasliikenteisen tien ja minua ei pikku viive haitannut - mutta kyllä tuossakin viittilöimisessä täytyy olla tarkkana, kannattaa ensin varmistaa myös ettei selän takana ole toisia kävelijöitä tai pyöräilijöitä, muuten tuo joutuu kuitenkin pysähtymään ja ihmettelemään mitä ne tekevät. Poikkeavien ajojärjestyksien neuvottelu viittilöimällä ei ole aina ihan helppoa ja vie helposti enemmän aikaa kuin liikennesääntöjen mukaan eteneminen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 20:53 

Viestit: 352
Ei h..i mitä toimintaa. Liekö kummallakaan enää edellytyksiä pitää korttinsa? Jos ei osaa/uskalla/muuten vaan kykene ohjastamaan kalustoaan moottoritielle ja -tiellä niin pitäisikö vaan ottaa hattu päästä ja ajella pikkuteitä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
Itse pidän helpompana että liittyjä sovittaa nopeutensa siten että mahtuu, peräkärrykuskille voi tietysti olla muutenin vaikeampaa liittyä jos toinen tekee tilaa, mutta jättää vähän niukan varan eikä kuski uskalla tempaista eteen (koska jos osuu, niin liittyjän vika).
Noin päinhän se toki lähtökohtaisesti on. Ei siinä oikein olisi järkeä, että tasaista vauhtia väylällä ajava kuljettaja alkaisi vauhtiaan arpoa. Siitä seuraa todennäköiseemin vain lisää arvontaa. Mutta tosiaan, jos sieltä liitttymästä vaikkapa raskas yhdistelmä tulee kohdalle, niin sittenhän on myös toisen osapuolen joustettava. Kelpaa tuo vaihtoehto näköjään hyvin sheriffeillekin, kun juuri viimeviikolla sattuivat trainspotterilla liittymästä tulemaan juuri kulkineeni vierelle.

Välillä on kohdannut sellaiseen älyttömyyteen itse rampilta tullessa, että siellä väylällä ajelija alkaa poikkoilla kaistojen välillä. Siinä muuten joutuu itse pyöritellä päätä helkutisti, kun ihmettelee, minne liikennevirrasta katosi se kulkine, jonka edelle oli suunnitellut kiihdyttävänsä - että kerkesikö se sittenkin kuolleeseen kulmaan. Sitten kun kerkeää asian hahmottaa ja siihen aiottuun paikkaan kiihdyttää, vaihtaa se poukkoilija kaistaa takaisin oikealle kaistalle. Käsittämätöntä toimintaa. :x

Mutta videoon liittyen: Vähintään toiselta olisi syytä viedä ajo-oikeus muutamaksi vuodeksi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1513
Paikkakunta: The City of Häijää
Tämä uusi tieliikennelaki on siinä mielessä hullu että monissa laeissa jo ikivanhoista ajoista noudatettu luottamusperiaate (lähdetään siitä että lakia noudatetaan) on heitetty mäkeen. On mielestäni varsin hyvin jokaisen ihmisen oikeustajun mukaista että pitää voida luottaa muiden tienkäyttäjien noudattavan sääntöjä. Elleivät noudata ja jotain tapahtuu, epäilyksen varjo lankeaa rötöstelleen tahon suuntaan. Nyt pitäisi sitten jotenkin ennakoida että ties mitä voi tapahtua ja saattaa siinä silti itsekin joutua syylliseksi jos napsahtaa. Voiko nyt siis ajaa miljoonaa kännissä ilman valoja jonkun sivutieltä tulevan perään ja huutaa että "Ei ennakoinut, syyllinen!" Kolmion takaa motarille -50km/h nopeudella ja syyllinen on pääväylää ajava koska koko ajanhan näin toimitaan?



Have more than you show,
speak less than you know.
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 17.06.2020 22:59 

Viestit: 1194
Paikkakunta: Turku
Lainaa:
4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


Se, mitä hittoa tämä tarkoittaa, selvinnee jossain vaiheessa eri oikeusasteissa.

Mutta esimerkiksi jos minä ajan motarilla, niin tuo ennakoiminen voi tarkoittaa hyvinkin vaikka sitä, että en muuta nopeutta tai vaihda kaistaa liittymän kohdalla, koska ennakoin toisen liittyvän rampista moottoritielle ja helpotan hänen työtään poistamalla omalta osaltani muuttujia yhtälöstä.

Vaaran ja vahingon välttämistä ja sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämistä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 18.06.2020 00:06 

Viestit: 4882
Lainaa:
4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

...
Kaipa tuo tarkoittaa sitä mitä tähänkin saakka on tehty, seurataan mitä muut tekevät eikä ulosmitata turvallisuutta sillä että ajetaan rallityyliin millipelillä ja jos toinen osapuoli muuttaakin toimintaansa niin heti kolahtaa. Tulee mieleen vaikka nämä "kantapään päältä" vauhdikkaasti suojateillä kurvailevat - F1:ssä on hienoa kun tulee täpäriä kilpailutilanteita ja ohitukset ovat lähitaisteluita - mutta miten pieni pippeli pitää olla että pitää kaasutella pankin omistamalla kinnerillä suojatiellä kulkevan takaa siten että mummeli juuri ja juuri ehtii liikkumaan alta pois, jos olisi aivastanut väärässä kohtaa niin olisi kolahtanut...

Mutta toisaalta kyllä sitä vaaran välttämistä on ennenkin "väärinkäytetty", esimerkkinä jotkut pyöräilijät tykkäävät joissain kohdissa ajella vauhdikkaasti kohti suojatietä vaikka tietävät olevansa väistämisvelvollisia, testaavat hidastaako ja pysähtyykö auto että pääsee livahtamaan ensin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 18.06.2020 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
yason kirjoitti:
Lainaa:
4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


Se, mitä hittoa tämä tarkoittaa, selvinnee jossain vaiheessa eri oikeusasteissa.

Yksinkertaista.
Se tarkoittaa sitä että raskaan ajoneuvon kuljettaja on automaattisesti syyllinen.
Ennen piti keksiä syy, esimerkiksi pitämätön tauko viime viikolla tai 2km/h ylinopeus.
Tulevaisuudessa sanotaan oli tapaus mikä hyvänsä "rekkakuski ei noudattanut 4$, tukka pois ja linnaan"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 18.06.2020 08:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2796

Profiili ICQ
Näissä mennään siihen, että ihmiset luovat omia toiminta tapoja. Hyvää tarkoittava ele sekoittaa liikenne virtaa kun jarrutetaan ja annetaan tietä.
Näitä näkee liikenneympyröissä, rampeilla jne.

Monta kertaa on ainakin allekirjoittaneelle käynyt, että kun tulen rampilta ns. kiihdytyskaistalle. Tietä ajava jarruttaa ja jäät ihmettelemään missä helve%¤¤sä se nyt on. Ja molemmat seisoo kuin.....

Tuo ennakointi velvollisuus on kuulostanut ainakin omaan korvaan suoranaisesti vakuutusyhtiöitä varten tehdyltä porsaan reijältä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 18.06.2020 08:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7713
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ralle kirjoitti:
Näissä mennään siihen, että ihmiset luovat omia toiminta tapoja. Hyvää tarkoittava ele sekoittaa liikenne virtaa kun jarrutetaan ja annetaan tietä.
Näitä näkee liikenneympyröissä, rampeilla jne.

Monta kertaa on ainakin allekirjoittaneelle käynyt, että kun tulen rampilta ns. kiihdytyskaistalle. Tietä ajava jarruttaa ja jäät ihmettelemään missä helve%¤¤sä se nyt on. Ja molemmat seisoo kuin.....

Tämä nimenomaan on se mun aiemman viestini pointti. Toki joustolle on paikkansa haaverien välttämiseksi, mutta juuri tuo omilla säännöillä ihan vain silkkaa mukavuuttaaan pelaaminen heikentää sitä liikenteen yleistä ennakoitavuutta huomattavasti. Ei se ole jääräpäisyyttä että noudattaa sääntöjä. On kaksi täysin eri asiaa jatkaa sitä oikeaa kaistaa vakkarilla tasaisesti jättäen väistämisen sille, jolle se kuuluu kuin se, että omaa nopeuttaan nostamalla tai hidastamalla häiritsee rampilta tulijan liittymistä.

Jos tielläliikkujalta edellytetään ennakointia, niin pitäisikö myös edellyttää ennakoitavuutta?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 19.06.2020 10:28 

Viestit: 5478
Paikkakunta: Lahti
100-120 vauhdeilla välimatkaa pitää olla sen verran että sinne väliin kyllä mahtuu, viimeksi tähtäsin tuossa jonkun kärrynvetäjän taakse mun sen takaa tulija ajoi välin kiinni, no 163 HDi:llä ohittaa yhden kärrynvetäjän kiihdytyskaistan kauttakin :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 19.06.2020 13:25 

Viestit: 352
Xari kirjoitti:
100-120 vauhdeilla välimatkaa pitää olla sen verran että sinne väliin kyllä mahtuu, viimeksi tähtäsin tuossa jonkun kärrynvetäjän taakse mun sen takaa tulija ajoi välin kiinni, no 163 HDi:llä ohittaa yhden kärrynvetäjän kiihdytyskaistan kauttakin :mrgreen:


Ainakin Oulussa enempi sääntö kuin poikkeus että vastaavissa tilanteissa ajetaan tosiaan se väli kiinni. Ja ompa joskus tullut huomattua rampilla kiihdytellessä kun olen katsonut että tuohon ehtii, siis ajanut jo pitkällä suoralla rampilla samaa vauhtia kuin motarilla menijä, kiihdyttänyt pikkasen ylikin sallitun vaan yhtäkkiä onkin kaveri kiihdyttämässä rinnalla. Sitten kun löysää +120 vauhdista että jää taakse niin tällä motarilla olleella onkin kohta se sallittu 100 just ja just lasissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Video motarin ramppiliittymisestä.
ViestiLähetetty: 31.08.2020 19:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Viikonloppuna oli jännä tilanne kun joku täti tuli Tammisaaresta pulla-autolla, ilmeisesti B kortillisella vt25 Hankoon päin. Siinä liittymä tekee 180 asteen käännöksen ennen valtatiehen liittymistä ja kiihdytyskaistaa on sopivasti, etenkin 60 km/h rajoitus huomioiden.

Kuski pysäytti auton kiihdytyskaistan päähän ja vilkuili peilistä, että yllättäisikö ufo tms. Tyhjän kaistan tilanteen olisi ehtinyt mainiosti havaita myös liikkeestä sillä 100 m pätkällä, minkä verran oli kiihdyttelyyn varattu. Tai olisi voinut katsoa silloin kun oli tuulilasi liityntäkaistaa kohden rampilta laskeutuessa. Njoo, outo auto jne. Mutta olisi se hyvä harjoitella hallintalaitteiden käyttö muualla kuin liikenteen seassa.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: