|
Kirjoittaja |
Viesti |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 18.08.2020 21:50 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
vtsbx kirjoitti: Nii tuossa kuutosessa on vanhemman mallinen olkaakseli ja mitä artikkelin tiskillä katseltiin siihen ja uudempaan kuuluvaa alapalloa niin eroa on. Ja tuohon kuutoseen ne on jo papereiden mukaan vaihdettu hiljattain . Ja voisi siis olla että siellä uudemman mallinen tai ”huono” tarvike paikallaan . Ja jos ymmärsin oikein niin osa tarvikkeista myydään molempiin sopivina. Mutta originellit siis eri numerolla ja erilaisia . Vitoseen vaihdoin kanssa silloin alkuvuonna koko olka akselin kun pyörän laakeri oli huonona. (Motonetin) Ja siis tuo vitosen olkaakseli on sama kuin uudempien kutosten. Ja tuo kutonen voisi olla koekuunneltavissa ensviikon lopulla... Tuo melujuttu on sellainen että pieni vertailu ei tosiaan tekisi pahaa. Oliko vanhan kutosen ainoa ero siinä alapallossa? Tiivistyshän niissä on muuttunut ainakin. Kävisilö uusi vanhan tilalle? Kävin lommilan motonetista hakemassa viimeisen vasemman puolisen (poistuva tuote..) ja laittelin su paikoilleen. Yläpallo oli myös siinä väljä ja alempi kumihela, jossa sisäsosa jo irtonainen. Liikkellelähdossä oli kuulunut jonkin aikaa pieni klunksaus.. Tuon olkatuen mukana voisi myydä suosiolla myös abs anturin.. Ratti oli rempan jälkee vinossa ja haritusta 13 mm. Äänimaailma parani paljon, mutta em resonanssi piikki ei täysin poistunut. Mutta ääni oli selkeämpi kumina ja subjektiivisesti siedettävämpi. Alapallo oli kuiva, ruosteinen ja väljä. Laakeri levisi helposti kevyellä naputtelulla. Semmoinen metallinen kolina joka meluun liittyi poistui ja todennäköisesti seurausta kuivan ruosteisen laakerin värähtelystä tien karheuksissa. Jousitus muuten herkistyi huomattavasti. Huomasin parannuksen jo ensimmäistä vaihdettaessa. Tuo jäljellä oleva kumina häipyy sileällä ja lämpöisillä renkailla eikä kuulu kaikilla karheuksilla. Pahiten kuuluu 80-120 alueella. Nyt kun renkaat on sinänsä hiljaiset ja ylimääriset nivelää et pois tuon kuminanberottaa paremmin. Varmaan liittyy siihen cavity noiseen, mutta jokin rungossa soi selvästi mukana. Selvitys jatkuu. Kaikenkaikkiaan auto on aika hiljainen ja takaovien läpi aljaa erottamaan rengashuminan. Etuovien pelleissä on lisäeritystä. 120 karhealla motarilla ajetteassa erottaa selvästi äänen joka lähtee kun silittää farkkujen verhoamaa polvea kädellä kevyesti.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 07:26 |
Viestit: 527
|
Täytyy tuumailla tuo koekuuntelu vaikka ensiviikolle. Ja joo on tuossa kuutosessa se itse olkakselikin hieman erilainen . Esim ne lämpöpellilät ei käy ristiin. Ja tuo uusi alapallo ei kait käy pääasiassa tuon tiivisteen takia tai se hajoaa hetimiten tai jotain sellaista. Täytyy vertailla jossain kohtaa paremmin kun saa käteen kokonaiset uuden Ja vanhan. Ja tosiaan tarkistaa mitkä alapallot siellä nyt on paikallaan.
|
|
|
|
 |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 07:59 |
Viestit: 142
|
Hienoa kuulla, että uusilla osilla paranee huomattavasti. Voisin tulla äänitestiin Primacy 4 renkailla, joihin on lisätty foamit lisävaimennukseksi eturenkaisiin. Ehkä vasen puoli kuuluu (Wesa) siitä syystä enemmän, koska ohjausakseli kantaa ääntä alustasta kuljettajan korvaan. Sen kuulee, kun laittaa korvan rattiin jo tyhjäkäynnillä, taajuus voi olla eri kuin tuo 200 Hz.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 10:42 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ala"pallo" tuon näköinen..
Liitteet: |

IMG_20200818_174337.jpg [ 54.55 KiB | Katsottu 11367 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 10:45 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Sama vähän putsattuna
Liitteet: |

IMG_20200818_181830.jpg [ 63.69 KiB | Katsottu 11367 kertaa ]
|

IMG_20200818_181834(1).jpg [ 71.61 KiB | Katsottu 11367 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 11:43 |
Viestit: 527
|
Mulla on tossa tallilla se vitosen vanha olkaakseli niin täytyy käydä uteliaisuuttaan purkamassa. Tuo n kutosen suhteen hankalampi kun paikallaan oikein näe mikä siellä on paikallaan. Olisiko kellään sellaista irtonaisena tai löytyisikö kuvaa netistä? Tai sitten on käytävä artikkelissa uudestaan ihmettelemässä. Ja tosiaan arvon ton kutosen suhteen jotta hakeeko siihen molemmat puolet uutta vai vaihtaako noihin vanhoihin sitten vaan laakeria ja palloja kun aika koittaa.. toki jos hommaisi toisen aihion vitosesta ja laakeroi niistä..
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 12:27 |
Viestit: 982
|
Mikä pitää tuon käpäläosan kupin laakereineen tapin ympärillä, oliko osien kiinnitys semmoinen että ei synny irti vetäviä voimia? Hirveän näköinen design joka tapauksessa ja vesi valuu kuppiin mutta ei tule pois 
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 16:52 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
IJN kirjoitti: Mikä pitää tuon käpäläosan kupin laakereineen tapin ympärillä, oliko osien kiinnitys semmoinen että ei synny irti vetäviä voimia? Hirveän näköinen design joka tapauksessa ja vesi valuu kuppiin mutta ei tule pois  Laakeri on SKF:n versio tynnyrirullalaakerista nimeltään CARB. Tyyppiä en tiedä, mutta samankokoinen teollisuusllaadun laakeri sallii vain 0,5 asteen kippauksen suuntaansa ja aksiaalivälys tyypistä ja sovitteista riippuen on luokkaa 3-6 mm suuntaansa. Rullien tynnyrimäinen muoto estää sitä putoamasta niin pitkään kun ei ole ihan tohjona. Toisaalta sen tukivarsien välissä olevan olkakappaleen (mikä lie nimi?) Muoto pitää sen nipussa. Laakeri kestää mittoihinsa nähden ehkä parhaiten kuormaa sallien pienen linjausvirheen. Kaarreajossa sivuvoima pitkälti menee tuon kautta ja tarjoaa lähes kitkattoman kääntövasteen millä lie haettu herkkää tunnokasta ohjausta? Periaatteessa hyvä.. pyörän kuorma (paino) menee yläpallon kautta. Mutta joo vaikea tiivistää. Tuossakin minkä purin oli kupin pohja vielä alkuperäisessä maalissa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 16:55 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Itseasiassa tuota on väärin nimittää alapalloksi, ennemminkin alempi kääntölaakeri?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 16:58 |
Viestit: 723
|
Kääntölaakereiksi niitä on meillä päin kutsuttu. Jostain virallisen näköisestä paperista on tarttunut päähän, että virallinen nimi olisi GRIP-nivel tai laakeri, mutta google ei nyt heti osannut kertoa tarkemmin.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 17:17 |
Viestit: 5125
|
Eikun FRIP nivel tai FRIP joint, yllä olevissa kuvissa taitaa olla vielä laakerin sisäkooli jäänyt olkakappaleen tappiin, eli ilmeisesti se tappi ei kulu ja ruostu niin pahasti että pitäisi vaihtaa? Vesan keskimmäisessä kuvassa lienee pettänyt muutakin (ylempi laakerointikohta?), koska on syönyt laakerin kiinnitysosaakin? Mutta palloniveleksi Febikin kutsuu tottumuksen vuoksi, usein sellainen löytyy tuosta kohtaa, kehuvat omaa "lisähattuaankin": https://www.techtips.ie/febi/ball-joint ... lation.pdf
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 18:30 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Joo, eikä yläpallokaan, vaikka pallo onkin, toimi pallomaisesti vaan pyörii vain yhden akselin ympäri. Vähän tarvitaan kuitenkin molempiin kykyä kipata jos jompi kumpi on kovin kulunut.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 19.08.2020 18:33 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Wesa kirjoitti: Joo, eikä yläpallokaan, vaikka pallo onkin, toimi pallomaisesti vaan pyörii vain yhden akselin ympäri. Vähän tarvitaan kuitenkin molempiin kykyä kipata jos jompi kumpi on kovin kulunut. Joo sisäkooli oli vielä tapilla. Täytyy noi molemmat kunnostaa ajan kanssa. Sitä ihmettelen miksi jousitus tuntuu pehmeältä ja herkemmältä? Tuon FRIPin kitka ei siihen vaikuta kuten alkujaan jotenkin ajattelin..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 22.04.2021 22:39 |
Viestit: 527
|
Äkkiä se aika näköjään menee.. Hiljenikö Wesan vitonen tuolla ”alapallolla” ? Jotenkin voisin uskoa että jostain sieltä tuo jyrinä tulee. Ja nimenomaan lähtee karkeasta pinnasta oli sitten soraa tai asfalttia. Ajoin tuossa toista verrokki kuutosta ja saman oloinen ääni mutta sata kertaa vaimeampana siinäkin. Ja tosiaan itsellä se tulee nyt selvästi oikealta edestä kun on melkein hiljaista tyhjällä renkaalla versus kuulosuojain taso kun laittoi 2,7 bar siihen. No kuutonen meni tänään takaisin liiteriin odottamaan inspiraatiota mutta täytyy siihen olkaaksila kattella tai ehjäillä..
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.04.2021 17:04 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Hiljeni joo, -paljon mutta ei täysin. Vuelä tosin nastat alla, mutta voi sanoa että ongelma muhii siellä taustalla vaikka paljon vaimeampana. Jossain oli juttua että 16" peltivanteilla hiljeni täysin? Nuo vakioalut on aika massiiviset ja jäykät voi olla osin perääkin siinä. Semmoinen uusi teoria mulla nyt on, että ensinnäkin ääni jossa on selvästi metallinen sointi ja joka ei tule laakerista koska nopeus ei vaikuta taajuuteen, tulee sen alapallon "kolinasta". Laakeri on uutenakin rakeenteensa johdosta aksiaalisesti väljä ja tarkoituksella kantaa vain sivuttaisvoimia. Pyöräkuorma(pysty) välittyy siihen pystytukeen yläpallon kautta ja edelleen tuessa alempana olevan sylinterin alapään kautta. Tuessa tapahtuu joustoa sillä välillä. Käikäle on yläpallon ja sylkyn alapään välillä avointa suht ohutkuorista alumiinista U-profiilia joka kuorman alla joustaa niin että posket aukeaa hieman. Vaikka siinä on käytetty lujaa alumiiniä joka kestää hyvin ja siten saatu seinämät ohuiksi, ei sen kimmokerroin muuksi muutu ja jäykkyys jää kauas vastaavan paksuisesta teräsosa. Nyt ei ehkä puhuta kuin kympeistä (vois laskea jos jaksais mallintaa), mutta osa on käytännössä jousi ja siihen liittyy massa jolloin värähtelijä on valmis. Herätteenä voi olla TCR tai sen lisäksi asfaltin karheus. Nämä ei vielä aiheuta yhtäsuurta meluongelmaa muissa autoissa, mutta tuo rakenne on ainutlaatuinen ja jousto saa sen alapallon liikkumaan ylös-alas. Kun se kuivuu rai kuluu liike voimistuu sivusuunnassa ja aiheuttaa lisääntyvässä määrin korkeataajuista kolinnaa. Peltivanteella tilanne voi muuttua vanteen ollessa joustavampi ja kevyempi jolloin värähtelysysteemi muuttuu. Eli alapallon tiukentaminen vaimentaa melua vähentäen nivelen löysää mutta se piilee siellä taustalla. Näissä voi olla valmistussarjakohtaisia eroja sillä kysessä on valuosa seinämät ja jäykkyys voi vaihdella. Koitan mittailla sitä osaa ja mallintaa sen verran että voisi katsoa onko resonanssit alkuunkaan hehtaarilla vai olenko ihan pihalla?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.04.2021 18:58 |
Viestit: 982
|
Voikohan avainsana olla shimmy? Rakenneosien resonanssit ovat eri hehtaarilla kuin mitä syntyy rengaskosketuksesta tiehen. Shimmy on se ilmiö mikä vipatuttaa ostoskärryn pyöriä, ja seuraavassa videossa lentokoneen nokkapyörää: https://www.youtube.com/watch?v=xk-RgBBCeOEVärähtelyn taajuus ei riipu ajonopeudesta. Pienikin tuollainen vipatus ja alakääntölaakerissa vähän väljää, varmasti kuuluu hiljaisessa autossa kuskin korviin.
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.04.2021 19:22 |
Viestit: 146
|
Minulla oli C6 jonka jyrinä oli karkealla aika moista. Vaihdoin uudet etupyörän laakerit napoineen uusiksi, vaan jyrinä ei juuri vähentynyt vaikka nyt oli uudet kääntölaakerit. Siksi veikkaan että syy on muualla. Kenties alatukivarsien kumityynyissä jotka kovettuu.
Nykyinen C5 ei vielä jyrise vaikka kilometrejä saman verran kuin C6:ssa silloin eli vähän yli 100 tuhatta.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.04.2021 21:26 |
Viestit: 527
|
Joo rengas vanne ja vanteen et ja paine yhdistelmällä on merkitystä ääneen. Noi pösön 18” on pahimmat ja originaali 18” liian pienillä kumeilla melkein yhtäpahat. 17 originaaleilla kitkoilla parempi mutta paha silti ..
|
|
|
|
 |
C5NSeppo
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 23.04.2021 21:35 |
Viestit: 48 Paikkakunta: Helsinki
|
Wesa kirjoitti: Tuli käyttöauto päivitettyä -08 X7:aan hetken mielijohteesta ja foorumien lukemiset X7:n tiimoilta jäivät vähiin. Heti koeajolla totesin että ainakin etupyörän laakeri(t) menee vaihtoon. Mutta eipä se melu käyttäydy millään tavalla loogisesti laakeri-tai vaihteistovian suhteen. Foorumeilla melua on ihmetelty ja välillä ratkaistukkin eri keinoin.. Ilmeisesti koskee jossain määrin C6 mallejakin ja vastaavalla tuennalla olevia pösöjä? Melu syntyy karheasta tienpinnasta ja sinänsä voidaan ajatella sen olevan vain rengasmelua joka syystä toisesta johtuu koriin vaihtelevasti. Ääni omassani on noin 120 Hz taajuudella eikä muutu ajonopeuden mukaan, eli kysessä on jokin resonanssi joka herää karhealla tiellä 40-100 kmh nopeuksissa hiljeten tai kääden muun melun alle kovemmissa nopeuksissa. Ratkaisuja on löydetty vaihtelevasti alapallonivelestä (CARB-laakeri), jarrupaloista ja levyjen kuluneista reunoista, mutta ongelmatapauksissa hieman yllättäen renkaat tai pyörän laakerirn vaihdot eivät juurikaan ole auttaneet. Ilmeistä on että jokin resonoi rengasherätteestä niin että vaikuttaa suunnitteluvialta ja harmittaa muuten niin hiljaisessa autossa. Mahdollisia resonoijia ovat esim kallistuksenvakaajatanko, jarrukilvet ja moottorin apurunko. Myös jarrurempan on todettu autaneen, mistä tulee mieleen jarrusatulan asento jos se saa palan värähtelemään. Onko näissä se jarrujen kuivatusautomatiikka? Onko kenellekkään selvinnyt varsinainen juurisyy? Kun tuosta melusta merkittävin osa syntynee renkaan koskettaessa enemmän tai vähemmän karheaan tienpäällysteeseen (uudella sileällä asfaltilla melu lähes häviää), niin olisiko mahdollista saada sitä pienemmäksi jollain pehmeällä ääntä/värähtelyjä vaimentavalla kerroksella, joka tulisi nykyisten renkaitten kovan runkokerroksen sisäpinnan ja metallisen vanteen väliin? Nyt tuo sovitus kova kovaa vastaan (runkokerros-vanne) ei taatusti vaimenna mitään, vaan johtaa äänet/värähtelyn suoraan auton rakenteisiin. Voisiko rengasvalmistajilla olla tässä tuotekehityksen paikka?
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87
|
|
|
|
 |
Tkarkka
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 24.04.2021 09:56 |
Viestit: 100
|
^Auttaisiko ongelmaan Good Year SoundComfort -rengas?
Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
|
|
|
|
 |
C5NSeppo
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 13:04 |
Viestit: 48 Paikkakunta: Helsinki
|
Tkarkka kirjoitti: ^Auttaisiko ongelmaan Good Year SoundComfort -rengas? Mulla on juuri nuo renkaat kitkarenkaina olleet puolisentoista vuotta ympärivuotisina renkaina ja ovat kohtalaisen hiljaiset (auttaa vielä tuo kitkojen pehmeys). Mutta kunnon karkealla, pirulaisten (nastarenkaitten) kuluttamalla pinnalla kyllä melua riittää. Pitäisi päästä vaimentamaan renkaan runkokerroksen ja vanteen välistä 'akustista kytkentää' eli pienentämään karkeasta tienpinnasta renkaan kautta vanteeseen siirtyvää värähtelyä, joka sitten seuraavissa rakenteissa muuntautuu meluksi.
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 17:31 |
Viestit: 527
|
Joo nyt on sitten kolmas jyrisijä pihassa.. Ja ilmeisesti mitä painavampi pyydys on tuolla alustalla niin sitä pahempi jyrinä. Ja mitä enempi on laakereita tai alapalloja jne vaihdettu niin sitä pahempi.. Mitä isompi /painavampi vanne/rengas sitä pahempi.. Tämä siis kolmen oman otannalla joista hiljaisin tuo pieni koneinen ja karvalakein ja siinä vas etu nurkka vielä melkosuurella varmuudella orkkis ja oikealle tuli itse laitettua koko olka akseli.. Noihin mölyisimpiin on vaihdateltu pala kerrallaan melkein kaikki pyörän tuestaan liittyvä .. Ja saman ikäisiä miljuunan ajettuja diesel aisineita kaikki. Nyt alkais melkein olla jo maksuvalmiutta sen juurisyyn löytämiseen ja korjaamiseen..  Vai pitääkö siirtää sinne vika vai ominaisuus säikeeseen?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 18:05 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuo on hyvä pointti tuo painava auto ja isot renkaat! Selittää myös sen että vähemmän tunnettu ongelma pösöpuolella, tai ehkä pääosin kevyempiä kiesejä 16" renkain? Semmoinen huonosti selvitetty asia myös tuli mieleen, että koskeeko kaikkia vuosimalleja? Itse olen muutamaa uudempaa (2012->) 2,2 ja v6 disua ajanut enkä niin selvää jyrinää havainnut tai se jopa loist poissaolollaan. Onko syynä vähemmät kilsat ja hyvä huolto, vai kenties se, että PSA on jotain muuttanut kaikessa hiljaisuudessa? Muuttanut esim alumiinituen seinämänpaksuuksia? Onkohan tuota havaittu miten 607:ssa?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 18:18 |
Viestit: 723
|
Wesa kirjoitti: :D Tuo on hyvä pointti tuo painava auto ja isot renkaat! Selittää myös sen että vähemmän tunnettu ongelma pösöpuolella, tai ehkä pääosin kevyempiä kiesejä 16" renkain? Semmoinen huonosti selvitetty asia myös tuli mieleen, että koskeeko kaikkia vuosimalleja? Itse olen muutamaa uudempaa (2012->) 2,2 ja v6 disua ajanut enkä niin selvää jyrinää havainnut tai se jopa loist poissaolollaan. Onko syynä vähemmät kilsat ja hyvä huolto, vai kenties se, että PSA on jotain muuttanut kaikessa hiljaisuudessa? Muuttanut esim alumiinituen seinämänpaksuuksia? Onkohan tuota havaittu miten 607:ssa? 607:ssa ei ole tätä samaa alustarakenetta vaan sama kuin Xm:ssä.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 19:57 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Eipä olekaan joo, lukihäiriö kun katsoin noiden osien autovastaavuuksia niin siinä luki 508 ja ihmettelin että oliko 607:ssakin tämä  . Niissä jossain malleissa, GT?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
|