|
Kirjoittaja |
Viesti |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 22:01 |
Viestit: 723
|
Wesa kirjoitti: Eipä olekaan joo, lukihäiriö kun katsoin noiden osien autovastaavuuksia niin siinä luki 508 ja ihmettelin että oliko 607:ssakin tämä  . Niissä jossain malleissa, GT? Ykköskoppainen 508 GT on ainut missä on sama alusta niin keulassa kuin perässä. Muut 508:t on mcphersonilla ja nuo uusimmat on myös halpuutetulla perällä. Nykyään ainoastaan hybridissä on sama taka-akseli kuin x7/c6.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 22:32 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Eikös 407t ole kaikki samalla eturipustuksella kuin C5 X7/C6 vai muistanko väärin?
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 27.04.2021 23:56 |
Viestit: 723
|
Xantippa kirjoitti: Eikös 407t ole kaikki samalla eturipustuksella kuin C5 X7/C6 vai muistanko väärin? 407 ja C6 ovat melkeinpä sama auto, eli joo.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 16.09.2021 21:32 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Uusi havainto aiheeseen. Tarkistin alustaa ja putsailin isoimpia öljyvuotoja ennen katsastusta ja kiinnitin huomioita siihen että alapallolaakerien pesien etäisyys olkatuesta oli erilainen. Kumpikin vaihdettu taannoin mutta silloin en toiselle puolelle vaihtanut yläpalloa. Yritin kyllä muttei lähtenyt vaikka lämpöä antoi. Mutta käsin ei tuntunut välystä ja rengasmelut vaimenivat lähes täysin. Nyt viimeaikoina keula on alkanut kolista ja rengasmelukin kasvanut. Päättelin että lämmitetty yläpallo on ottanut siipeensä ja alkanut antaa periksi. Silloin olkatuki pääsee nousemaan ylöspäin. Alapallon laakeri sallii luontaisesti noin 1,5-2 aksiaalista liikettä ja suuremmalla liikkeellä alkaa ottamaan vastaan jolloin pyörän painoa siirtyy myös sen välitettäväksi. No päätin vaihtaa yläpallon jottei katsuri kiinnittäisi tarpeetonta huomiota navan mukana lutavaan alaniveleen. Oli niin tiukassa että vaati lopulta tukevan päästä kolotun lattaraudan hitsaamisen niveleen ja vieläkin 1,5 m varrella lämmitettynä sai vääntää tosissaan ja vaati vielä kahteen kertaan raudan siirron uuteen asentoon kunnes alkoi tottelemaan putkitongeja. Uudella nivelellä tilanne ei muuttunut niin paljoa kuin toivoin. Edelleen noin millin rako jäi kämmenen ja tukivarren (mikälie) väliin ja kun kiristi pultit naksahti laakeri ulospäin ja selvä rako edelleen välissä. Toisen puolen avasin kesällä vetarin suojakumin takia ja se oli selvästi nahkea tai lähes välyksetön pystysuunassa. Eli tämä toinen täytyy olla vääntynyt jotenkin? Yläpalloa "avatessa" huomasi selvästi kuinka joustava se välituki, (mikälie) oli. Eli voisi olla mahdollista että auton paino kun välittyy sen yläpallon kautta, niin se tuki vanhemmiten viruu tai sitten on saanut kovan tällin jossain pohjaan lyönnissä? Miten vaan, mutta seurauksena on alalaakerin kevyt hirttäminen ja pyöräkuorman osittainen välittyminen sen kautta. Silloin tien karheuden aiheuttama tärinä voi teoriassa saada sen laakerin elämään niin että tekee pientä hakkausta aksiaalisesti tiukan ja kelluvan asennon välillä. Tähän ei vaadita kuin kympin parin liike jokasyntyy sen mikälie tuen joustosta ylä- ja alapallon välillä. Eli ongelma, jos tuosta johtuu, voi esiintyä joko väljän yläpallon johdannaisena tai sen tuen vääntymisen seurauksena. Toki alalaakerin ruostuminen ja välys saa sen muutenkin kolisemaan. Laitoin tilapäisesti prikat sen kolmisormen ja tuen väliin ja auto hiljeni taas... Toki en ajanut välissä uudella yläpallolla joten voi olla se vaikutti?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 16.09.2021 22:46 |
Viestit: 723
|
Wesa kirjoitti: Uusi havainto aiheeseen. Tarkistin alustaa ja putsailin isoimpia öljyvuotoja ennen katsastusta ja kiinnitin huomioita siihen että alapallolaakerien pesien etäisyys olkatuesta oli erilainen. Kumpikin vaihdettu taannoin mutta silloin en toiselle puolelle vaihtanut yläpalloa. Yritin kyllä muttei lähtenyt vaikka lämpöä antoi. Mutta käsin ei tuntunut välystä ja rengasmelut vaimenivat lähes täysin. Nyt viimeaikoina keula on alkanut kolista ja rengasmelukin kasvanut. Päättelin että lämmitetty yläpallo on ottanut siipeensä ja alkanut antaa periksi. Silloin olkatuki pääsee nousemaan ylöspäin. Alapallon laakeri sallii luontaisesti noin 1,5-2 aksiaalista liikettä ja suuremmalla liikkeellä alkaa ottamaan vastaan jolloin pyörän painoa siirtyy myös sen välitettäväksi. No päätin vaihtaa yläpallon jottei katsuri kiinnittäisi tarpeetonta huomiota navan mukana lutavaan alaniveleen. Oli niin tiukassa että vaati lopulta tukevan päästä kolotun lattaraudan hitsaamisen niveleen ja vieläkin 1,5 m varrella lämmitettynä sai vääntää tosissaan ja vaati vielä kahteen kertaan raudan siirron uuteen asentoon kunnes alkoi tottelemaan putkitongeja. Uudella nivelellä tilanne ei muuttunut niin paljoa kuin toivoin. Edelleen noin millin rako jäi kämmenen ja tukivarren (mikälie) väliin ja kun kiristi pultit naksahti laakeri ulospäin ja selvä rako edelleen välissä. Toisen puolen avasin kesällä vetarin suojakumin takia ja se oli selvästi nahkea tai lähes välyksetön pystysuunassa. Eli tämä toinen täytyy olla vääntynyt jotenkin? Yläpalloa "avatessa" huomasi selvästi kuinka joustava se välituki, (mikälie) oli. Eli voisi olla mahdollista että auton paino kun välittyy sen yläpallon kautta, niin se tuki vanhemmiten viruu tai sitten on saanut kovan tällin jossain pohjaan lyönnissä? Miten vaan, mutta seurauksena on alalaakerin kevyt hirttäminen ja pyöräkuorman osittainen välittyminen sen kautta. Silloin tien karheuden aiheuttama tärinä voi teoriassa saada sen laakerin elämään niin että tekee pientä hakkausta aksiaalisesti tiukan ja kelluvan asennon välillä. Tähän ei vaadita kuin kympin parin liike jokasyntyy sen mikälie tuen joustosta ylä- ja alapallon välillä. Eli ongelma, jos tuosta johtuu, voi esiintyä joko väljän yläpallon johdannaisena tai sen tuen vääntymisen seurauksena. Toki alalaakerin ruostuminen ja välys saa sen muutenkin kolisemaan. Laitoin tilapäisesti prikat sen kolmisormen ja tuen väliin ja auto hiljeni taas... Toki en ajanut välissä uudella yläpallolla joten voi olla se vaikutti? Olen kyllä huomannut, että joissain autoissa kääntölaakerissa on vaikea saada menemään oikeaan asentoon, että pultit saa laitettua. Joissain taas menee kun laittaa vaan. Mitään rengasmeluvertailuja en ole tehnyt näiden välillä kylläkään.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 09.11.2023 20:47 |
Viestit: 723
|
Tuli tuossa huvin ja urheilun vuoksi viime viikonloppuna laitettua melkein kaikki puslat, laakerit ja nivelet keulaan. Osa toki ihan tieteen nimissä. Jousitolpat, apurungon puslat, vakaajan puslat sekä yläpallot jäi vaihtamatta. Yläpallot ihan sen takia kun tuntuivat vielä uuden veroisilta ja toki myös siitä syystä, etten saanut ensimmäisellä puolella irti suosiolla niin en alkanut tappelemaan.
En muista aiemmin jyrisseen, mutta nyt selkeästi jyrisee jostain 50 km/h alkaen. Melkein väittäisin suurimman osan alustan osista olleen alkuperäisiä, mutten toki varmaksi voi sanoa. Nyt kun Wesan viimeisimmän postauksen tähän ketjuun lueskelin niin mietin sellaista, että voisiko olka-akselin (vai mikä se sit on missä pyöränlaakeri ja kääntölaakeri on kiinni) yläpallon kartio venyä liikaa ensimmäisen asennuskerran jälkeen. Tämä myös tekisi tuon välyksen kääntölaakeriin samalla lailla kuin koko asennusvälin leviäminen. Xantiaan tuli laitettua uudet alapallot tuossa pari vuotta sitten sekä uusi alatukivarsi toiselle puolelle ja ero miten syvälle pallon kartio upposi tukivarteen oli hyvin selkeä. Toki tarvikeosien mittatarkkuuteen ei voi tässä asiassa täysin luottaa.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 11.11.2023 17:00 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ihan mahdollinen tuo venymä ja kaikki mikä tuota yläpalloa liikuttaa, ajaa alaniveltä johonkin laitaan. Nyt huomasin taas yhden epäloogiselta vaikuttavan tekijän. Sanottakoon vielä tähän väliin että ilmiö on todellinen eikä kuvitelmaa.. Niin huomasin taka-aurauksen vaikutuksen..viimeisen kelkkaremontin jälkeen jäi vähän isot auraukset taakse (säädän aina mitalla ja perstuntumalla  ) ja pientä perän sivuvetoa jota joutuu ohjauksella korjaamaan. Kokoajan etupään niveljurina oli huomattava. Kun sain ensin taaka-aurauksen about kohdilleen ja korjasin sen jälkeen kylkimyyryn, myös etupää hiljeni. Tiedän että takalaakerivikaakin helposti kuskin penkillä istuva luulee etupäästä tulevaksi, mutta väitän eron tapahtuneen nimenomaan edessä..?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 04.01.2024 01:52 |
Viestit: 723
|
Tuossa muun rempan ohessa tuli todettua, että mielestäni ääntävän puolen kääntölaakerin ja sen osan mihin kääntölaakeri pultataan välillä oli huomattava välys. Toisellakin puolella oli jonkinlainen, muttei läheskään niin suuri. Sopivia prikkoja ei valitettavasti ollut, niin tätä välyksen poistoa ei ole vielä kokeiltu itse.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Xaateri
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 12.01.2024 18:14 |
Viestit: 140
|
C5 X7 2010 alkoi häiriköimään melulla niin paljon, että piti tarkistuttaa huollon yhteydessä. No, molemmat takalaakerit uusiksi ja melu katosi.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 12.01.2024 22:00 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Xaateri kirjoitti: C5 X7 2010 alkoi häiriköimään melulla niin paljon, että piti tarkistuttaa huollon yhteydessä. No, molemmat takalaakerit uusiksi ja melu katosi. Juu, mullakin toinen takalaakeri alkanut möykäämään. Mutta ääni ihan eri.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 02.07.2024 20:08 |
Viestit: 723
|
Tuli joku aika sitten laitettua ne prikat sinne kääntölaakerin pystyvälystä poistamaan, muttei sillä ollut vaikutusta. Nyt sitten kun ei tarvinnut ihan tänään tai huomennakaan saada autoa kasaan niin purin koko keulan ja tarkastin jokaisen puslan erikseen. Uusi alatukivarren etummainen pusla oli revennyt, mutta se ei tuohon äänen ollut vaikuttanut. Kolinaan ja ratin vinoutumaan se varmaankin oli syyllinen, tai kovasti niin toivon.
Mutta taisi kuitenkin itsellä syyllinen olla uusi laakeri. Kun otti jarrut ja vetari sun muut pyörimistä haittaavat komponentit pois niin silloin pystyi kuulemaan pienen sivuäänen. Tietyillä teillä ääntä ei kuitenkaan kuulunut, mutta varmaan sitten tien urat ja camber väänsi juuri sillä tavalla laakeria, että ääni katosi. Myöskin tietyissä nopeuksissa ääni saattoi kadota eikä se varsinaisesti voimistunut kovemmilla nopeuksilla siitä kun se alkoi noin 40-50km/h nopeudessa. Kyseessä oli kuitenkin SKF (Made in Italy) laakeri ja varmasti oikein asennettu. Sunnuntaina toivottavasti viimeistään tiedän paremmin.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
NOUCIT
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 05.07.2024 12:54 |
Viestit: 142
|
Akseli kirjoitti: Tuli joku aika sitten laitettua ne prikat sinne kääntölaakerin pystyvälystä poistamaan, muttei sillä ollut vaikutusta. Nyt sitten kun ei tarvinnut ihan tänään tai huomennakaan saada autoa kasaan niin purin koko keulan ja tarkastin jokaisen puslan erikseen. Uusi alatukivarren etummainen pusla oli revennyt, mutta se ei tuohon äänen ollut vaikuttanut. Kolinaan ja ratin vinoutumaan se varmaankin oli syyllinen, tai kovasti niin toivon.
Mutta taisi kuitenkin itsellä syyllinen olla uusi laakeri. Kun otti jarrut ja vetari sun muut pyörimistä haittaavat komponentit pois niin silloin pystyi kuulemaan pienen sivuäänen. Tietyillä teillä ääntä ei kuitenkaan kuulunut, mutta varmaan sitten tien urat ja camber väänsi juuri sillä tavalla laakeria, että ääni katosi. Myöskin tietyissä nopeuksissa ääni saattoi kadota eikä se varsinaisesti voimistunut kovemmilla nopeuksilla siitä kun se alkoi noin 40-50km/h nopeudessa. Kyseessä oli kuitenkin SKF (Made in Italy) laakeri ja varmasti oikein asennettu. Sunnuntaina toivottavasti viimeistään tiedän paremmin. Mielenkiintoista selvitystä, mutta juurisyyn ratkaisua odotellessa, annahan kuulua! Apurungon kumipuslat voisi olla tai kallistuksenvakaajan pusla, kun ovat melko ohutta kumia.
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 (C6?) rengasmelun juurisyy Lähetetty: 06.07.2024 19:18 |
Viestit: 723
|
Loppui ainakin kovin jyrinä tuolla laakerin vaihdolla. Eli uusi laakeri se siellä soi. Vielä maantienopeuksissa karkealla ääntää, mutta en usko siitä pääsevän eroon muuten kuin muuttamalla jonnekin muualle. Ehkä vielä käännellessä kumpaankin suuntaan kuuluu jotain ääntä ja samanlainen ääni kuuluu jarruttaessa. En tiedä voisko jarrupala soida kun levyt eivät ole kuitenkaan aivan 100% uudenveroiset. Pitää punnita jaksaako asialle mitään kun paloissa on vielä hyvin pintaa ja jarrutuntuma on hyvä.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
|
|