Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 23.05.2021 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Vaihteistoilla ei ole olemassa sellaista yhtä lukua kuin "väännönkesto". Jotta sellaisen voisi määritellä pitää olla myös kuormitusspektri tai siitä tietyllä kestoiällä määritelty ekvivalenttikuormitus. Ilman näitä voidaan määritellä vain staattinen lujuus joka vastaa momenttia jolla jotain murtuu välittömästi. Tämä luku valitettavasti vastaa äärettömän lyhyttä elinikää eli yhtä kuormitushuippua. Hajoamiseen johtavat vauriot hammastuksissa ovat tyypillisesti pitting eli hampaan pinnanalainen materiaalin väsyminen ja pinnan irtoaminen sekä hampaan murtuminen/katkeaminen. Lisäksi esiintyy voiteluongelmiin liittyvää mikropittingiä ja erilaisia scuffingeja. Kaksi ensimmäistä noudattaa erilaisia valmistusmateriaalista riipuvia Wöhlerin käyriä eli vauriot kehittyvät väsymällä. Sitä vähemmillä kuormanvaihdoilla mitä kovempi kuormitus. Voitelukalvon pettämiseen liittyvät ongelmat kuten scuffing, tapahtuvat nopeasti. Loota voi kestää kohtuudella 500Nm pitkänkin ajan jos kuskin käytännön ajoa vastaava ekvivalenttikuormitus on alhaisempi kuin toisella kuskilla jolla max 450, mutta kuorma enemmän käytössä. Samaten on väliä millä kierroslukualueella kuorma esiintyy, sillä hidas nopeus ja iso momentti rikkoo pintoja erottavan öljykalvon. RVS voi auttaa voiteluun liittyviin haasteisiin ja jossain määrin myös peruspittingiin mikäli tasaa hammaskosketusta, mutta hampaan katkeamiseen ja staattiseen max momentinkestoon se ei vaikuta. Tomaatin kitkapintojen kitkaa se voi ehkä laskea? En tiedä, mutta voisin kuvitella, että jos öljyn joukossa on paljon kulumametallia joka tarttuu pehmeään kitkamateriaaliin, voi hankauskohtaan syntyä pinnoitetta kerryttävä reaktio?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 24.05.2021 08:46 

Viestit: 5125
Juu ja ei, eli useille automaattilaatikoille on annettu yksi luku "väännönkesto/max Nm", mutta siihen kestoon liittyy tosiaan monta muutakin asiaa. Ja jos on vaikka yksisylinterinen dieseli, niin moottorin hetkellinen vääntömomentti olisi kovinkin sykkivä ja huippuarvo voi olla 15 kertainen keskiarvoon nähden ja toisessa päässä puristustahdin aikana satoja prosentteja mutta negatiivista vääntömomenttia, mutta sykkii se neli- ja useampisylinterisissäkin. Tätä sykkimistä sitten tasoitellaan erilaisilla vauhtipyörillä (ja manuaaleissa esimerkiksi kaksoismassa/värinänvaimentimilla ja kytkimen jousilla...), vaan entäpä jos jossain autossa ei tasoitellakaan ja kevyt vauhtipyörä, niin voi olettaa että voimansiirto olisi paljon kovemmalla kuin toisessa jossa on painava kaksoismassavauhtipyörä ja kone olisi muuten ihan sama.

Tuolta voi katsoa vaikka joidenkin ZF:n työkoneiden laatikoiden tietoja, melkein kaikissa on joku max tai up to xxx Nm
https://www.zf.com/products/media/produ ... 017_EN.pdf


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 24.05.2021 18:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Jep. Nuo ilmoitetut max momentit tarkoittavat sitä kuinka vääntävän moottorin kaveriksi nuo voi kytkeä. Eli kestää oletuskäyttösyklillä oletetun eliniän joka henkilöautoilla usein vain 150 tkm ja raskaalla kalustolla vajaa miljoonan. Jos tuon löytää Aisinille, kestää varmasti hyvin sitä.
Tuon arvon voi ylittää noin 1,5-1,6 keraisesti ennenkuin hampaat katkeaa heikoimmasta portaasta uudella lootalla. Ja jos mennään yli nimellisen sallitun lyhenee elinikä nopeasti. Paljon ajettu kestää vähemmän ylikuormaa, koska osa väsymiskestoiästä jo kulutettu.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 24.05.2021 19:46 

Viestit: 5125
Wesa kirjoitti:
...Jos tuon löytää Aisinille, kestää varmasti hyvin sitä.
...

Se on tuo jo alussa mainittu 450 Nm, mutta sitten on lisää rajoituksia suurilla kierroksilla tapahtuvien vaihtojen yhteydessä, mutta eipä dieseleillä niin ylös edes pääse kuin tuolla mainittu.
"It is designed to handle a maximum of 450 N⋅m (331.9 ft⋅lbf) of torque"
https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 20.10.2022 19:34 

Viestit: 767
Jaaha... tuning chip suomi eli tuningchip.fi lupaa tohon 2.2 170hdi myllyyn 240 pollee ja 480nm...
Saikoos sillä jo komeen nokipilven persuuksiin... mahtaako noin kovat arvot olla tottakaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 21.10.2022 09:15 

Viestit: 8
Onhan tuota 2.2HDita C5:n nokalla ihan vakiovireessäkin 204 heppaisena.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 21.10.2022 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Eihän 480 oo paljon kun vakionakin 400.. eiköhän siinä ole ton verran varaa, vääntöä varmaankin rajoitetaan pienillä kierroksilla softassa.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 22.10.2022 19:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
jkohvakk kirjoitti:
Onhan tuota 2.2HDita C5:n nokalla ihan vakiovireessäkin 204 heppaisena.


Eri moottoreita 170hp ja 204hp. Ensimmäisessä kaksi turboa, uudemmassa jälkimmäisessä yksi. HDi240 on 450nm väännöt vakiona ja loota kestää mukavasti. Varmasti rajoitettu pienillä vaihteilla tehoja koska ei tuo paikaltaanlähtiessä tunnu sen tehokkaammalta kuin joku 1,6 Opelin diesel.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aisin ja väännön kesto.
ViestiLähetetty: 09.07.2024 22:13 

Viestit: 767
03.03-21 ku lastutettiin täää 07 170hdi c5... hyvin on kestäny 385000-455000km... mutta kuukauden kuluttua leima loppuu jälleen... onkohan tosiaan tulossa tonnin seuraamismaksu jos tää ohjelmointi on viä autossa?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: