Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 03.11.2020 14:10 

Viestit: 13
kyseessä siis Xantia 2 -99 ilmastoitu.
Lämppärin puhallin Valeo, tyyppimerkintä kulunut pois. Jonkun omatekemiä viritelmiä johdotuksessa ja puhaltimelta 3 ohutta johtoa potkittu irti. Oisko jollain tietoa mihin järjestykseen nuo piuhat kuuluu?

Suurkiitokset jo etukäteen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 03.11.2020 16:16 

Viestit: 13
puhaltimessa siis 4 johdolle paikka


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 03.11.2020 19:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Olisko tästä apua?


Liitteet:
Screenshot_20201103-181045__01.jpg
Screenshot_20201103-181045__01.jpg [ 41.31 KiB | Katsottu 5250 kertaa ]

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 04.02.2024 14:09 

Viestit: 26
Paikkakunta: Pohjanmaa
Etsinpä aiheeseen liittyvää tietoa ja törmäsin tähän viestiketjuun.
Tuon kaavion laatikon sisältö ei ainakaan minun xantiassani ollut noin.
(Voihan toki olla että aikaisemmat omistajat ovat tuota roplanneet)

Mutta siis minun -99 automaattilaatikollisessa, kylmästöidyssä farmarissa ovat johtimet seuraavasti:
1 ohut valkoinen joka on transistoreiden jäähdytyslevyssä oleva NTC-lämpötila-anturi. Tällä AC-ECU lukee ovatko transistorit liian kuumat.
2 Paksu musta joka on maa
3 Ohut oranssi jolla AC-ECU ohjaa puhaltimen nopeutta siten että kun +12V = puhallin ei pyöri ja lähes 0V = puhallin pyörii täysillä (puhaltimen transistorit tällöin ohitettu säädinpiirilevyllä olevalla releellä)
4 Paksu punainen jossa +12V kun autossa on virrat päällä

Tällaisena toimi vuosia oikein mutta nyt ECUn rikkoontumisen takia (oranssissa johdossa +12V koko ajan)sammui täysin.)


Liitteet:
Xantia_99_X2_Puhaltimen_liitin.jpg
Xantia_99_X2_Puhaltimen_liitin.jpg [ 117.64 KiB | Katsottu 4226 kertaa ]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Palloilua BX 16TRS -88:lla 1994-02.05.2012 ja CX 25GTI -85:llä vuodesta 2006 lähtien. Nyt myös 07/2016-> Xantia break 2.0i -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 04.02.2024 21:45 

Viestit: 725
Ootko kattonut huvikseen ECUn sisälle, jos siellä olisi joku selkeä juotosongelma?



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 06.02.2024 20:43 

Viestit: 26
Paikkakunta: Pohjanmaa
Kyllä on boksin sisuksia tähystetty silmät verestäen.
Juotokset näyttävät hyviltä.
Varmuudeksi kuitenkin juotin kaikki läpiladotut komponentit ja tietenkin liittimen pinnit.
Ihan yhtä toimimaton noiden toimenpiteiden jälkeen :(

Lisäksi olen mittaillut ja piirtänyt kytkentää auki.
Kytkennöissä on vielä mysteerinä sellainen että tuossa minun autossani on boksissa olevan 12-napaisen liittimen pinnissä 9 johdin joka joissakin kytkennöissä menee moottorin ECU:lle.
Ja mysteeri on se, että kumpi siinä kertoo kummalle jotakin (ja mitä)?!
Eli ohjaako ilmastoinnin ECU moottoria vai toisinpäin?



--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Palloilua BX 16TRS -88:lla 1994-02.05.2012 ja CX 25GTI -85:llä vuodesta 2006 lähtien. Nyt myös 07/2016-> Xantia break 2.0i -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 07.02.2024 01:31 

Viestit: 725
Palloilija kirjoitti:
Kyllä on boksin sisuksia tähystetty silmät verestäen.
Juotokset näyttävät hyviltä.
Varmuudeksi kuitenkin juotin kaikki läpiladotut komponentit ja tietenkin liittimen pinnit.
Ihan yhtä toimimaton noiden toimenpiteiden jälkeen :(

Lisäksi olen mittaillut ja piirtänyt kytkentää auki.
Kytkennöissä on vielä mysteerinä sellainen että tuossa minun autossani on boksissa olevan 12-napaisen liittimen pinnissä 9 johdin joka joissakin kytkennöissä menee moottorin ECU:lle.
Ja mysteeri on se, että kumpi siinä kertoo kummalle jotakin (ja mitä)?!
Eli ohjaako ilmastoinnin ECU moottoria vai toisinpäin?

Niitä taitaa olla kaksi johtoa, jotka menee. Jos pitäisi arvata niin toisesta tulee tieto moottorin eculta, että moottori on käynnissä. Toisessa voisi olla vaikka taas tieto ilmastoinnin eculta, että meillä on kompura päällä eli lisääppäs vähän tyhjäkäyntiä.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 10.02.2024 23:50 

Viestit: 26
Paikkakunta: Pohjanmaa
>Niitä taitaa olla kaksi johtoa, jotka menee. Jos pitäisi arvata niin toisesta tulee tieto moottorin eculta, että moottori on käynnissä. Toisessa voisi olla vaikka taas tieto ilmastoinnin eculta, että meillä on kompura päällä eli lisääppäs vähän tyhjäkäyntiä.
--------------------------
Boksissa olevasta Liitinpaketista, jossa on 12 napaa, lähtee paksuhko johto joka ainakin kytkentäkaavion mukaan menee seuraaville:
- ilmastoinnin rele
- keulalla olevien jäähdyttimen puhaltimien ohjausboksi
Boksin sisällä on tuossa linjassa kiinni järeä komponentti joka pystyy kytkemään sen +jännitteeseen eli luulisin tuon ohjaavan kylmästöintiä?

Boksissa olevasta liitinpaketista, jossa on 22 napaa, lähtee ohuempi johdin joka joissakin, ei kaikissa, kytkentäkaavioissa menee moottori eculle.
Boksin sisuskaluja tarkasteltaessa tämäkin vaikuttaisi olevan paremminkin lähtö kuin tulo. Tuossa on koko ajan noin 0Volttia ja sen kytkeminen 100ohm vastuksella +12V:iin jaksaa nostaa sen vain 7Volttiin.

Hajottamolta tuli "uusi" boksi jonka asentaminen ei muuttanut mitään ! Ei pyöri ei.
Varmaan rikki samalla tavalla?!
Tämä taitaa olla korjaamaton vika :?
Jos ohittais koko boksin ja laittais vaan kytkimen suoraan moottorille :|



--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Palloilua BX 16TRS -88:lla 1994-02.05.2012 ja CX 25GTI -85:llä vuodesta 2006 lähtien. Nyt myös 07/2016-> Xantia break 2.0i -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 11.02.2024 14:39 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Eikös tuo kytkentä ole juuri kuten aiemassa kaaviossakin, 2= musta ja 4=punainen...

Tuleekos tuo oranssin johdon jännite ecu:lta päin? Kai puhallin toimii suoralla sähköllä? Jos vika on puhaltimen nopeudensäätimessä, voiko jännitteenä näkyä 12 volttia, jos oranssi johto on "irti" puhaltimen päästä tai puhaltimen maadoitus huono?

Onko ohjauspaneelin puhallinnopeussäätö varmasti ehjä? Ettei se ole pysyvästi pois päältä jostain syystä.

Onhan puhaltimen rele ja maadoitus kunnossa, eli punaisessa 12 v ja mustassa 0 v kun liitin kiinni ja puhallin käsketty päälle? Xm:ssä joskus oli rele mennyt huonoksi ja näytti puhaltimen liitin irti hyvältä, mutta liitin kiinni vain muutama voltti ja puhallin mykkänä..

Ulkomuistista ecu:n konehuoneeseen menevät lähdöt...
Ilmastointi kertoo moottorinohjaimelle, että nosta tyhjäkäynti kierroksia, haluan tehdä kylmää, ainakin joissain bensakoneisissa.
Toinen lähtö ohjaa ilmastoinnin päälle ja saa flektit pyörimään 1-nopeudella kun ilmastointi tekee kylmää.

Jos jollain parempaa tai erilaista tietoa, saa korjata.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 lämppäri
ViestiLähetetty: 29.02.2024 21:27 

Viestit: 26
Paikkakunta: Pohjanmaa
Päivitänpä tänne tilanteen ja tästä saadun opin.
Viaksi paljastui lopultakin puhaltimelle tulevan miinus johtimen abiko-liittimen sisäpinnan kelvoton kunto.
Liittimessä oli niin paljon ylimenoresistanssia että puhallinta ohjaava ECU tuomitsi pysyväksi viaksi.
(Lexialla näkyi "blower return permanent failure" )
Tuosta taas seuraa se että ECU EI SEN JÄLKEEN EDES YRITÄ ohjata moottoria.
Eli johtimien heiluttelu tms. ei auta tuossa tilassa.
Vikatilan ECU:sta saa nollattua sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan.
(Mutta menee tietenkin heti uudestaan vikatilaan jos kontakti edelleen on huono.)
HUOM. Auton käynnistyksen jälkeen voi kulua kymmenenkin sekuntia ennenkuin ECU alkaa ohjaamaan moottoria!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Palloilua BX 16TRS -88:lla 1994-02.05.2012 ja CX 25GTI -85:llä vuodesta 2006 lähtien. Nyt myös 07/2016-> Xantia break 2.0i -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: