Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 22.03.2024 17:54 

Viestit: 5859
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
Ajossa Mazda tuntui parhaalta, ja koppi on upea. Mutta kun juttelin Mazdan huollon kanssa puhuivat sadan kilsan rangesta talvella, ja se on liian vähän.


Mut halvalla näitäkin saa, 2v auto puolella uuden hinnasta, samanikäinen Zoe maksaa enemmän :shock: joka nyt minusta on jo niin jälkeenjäänyt laite kun vaan voi olla.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 22.03.2024 18:17 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Eipä tuolla Ë-C4 :llä pääse pahimmillaan paljon 100km enempää. Paljon vaikuttaa se, että montako kylmää lähtöä tuolle matkalle tulee. Näytti kulutukseksi kovalla pakkasella ekat 10 min maksimia, eli 45 kwh/100km. 25 km matkaa ajettaessa asettui jonnekin 25-30 kwh/100km nurkille kovan pakkasen aikaan. Koko talven keskikulutus n. 22 kwh/100 km. Kaikki lähdöt ilman esilämmitystä ja matkojen pituus pääosin 6-25 km.

Edit. Pi myös sanoman että kyllä se hinta on tippunut e-c4 aika rajusti siinäkin, 1,5 v vanha 12 000 km ajettu auto oli aika tarkkaan 19 000 e halvempi kuin uusi.. 1,58 e/km pääomakulut :shock:



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 23.03.2024 00:58 

Viestit: 3961
mikaeli kirjoitti:
Eipä tuolla Ë-C4 :llä pääse pahimmillaan paljon 100km enempää. Paljon vaikuttaa se, että montako kylmää lähtöä tuolle matkalle tulee. Näytti kulutukseksi kovalla pakkasella ekat 10 min maksimia, eli 45 kwh/100km. 25 km matkaa ajettaessa asettui jonnekin 25-30 kwh/100km nurkille kovan pakkasen aikaan. Koko talven keskikulutus n. 22 kwh/100 km. Kaikki lähdöt ilman esilämmitystä ja matkojen pituus pääosin 6-25 km.

Edit. Pi myös sanoman että kyllä se hinta on tippunut e-c4 aika rajusti siinäkin, 1,5 v vanha 12 000 km ajettu auto oli aika tarkkaan 19 000 e halvempi kuin uusi.. 1,58 e/km pääomakulut :shock:


Otitko huomioon, että karvalakkimalli maksaa enää 35.000 euroa? Malliston hinnat tippuivat kauttaaltaan noin 7000 egeä vähän aikaa sitten eikä tuo uusien hinnantiputus ole vielä ehtinyt käytettyjen hintoihin. Nyt se parempikin malli, jossa on nopeampi lataus, pidempi kantama ja kaksikymmentä kaakkia enemmän, maksaa vain 3000 egeä karvalakkia enemmän.

Voi olla käsillä paras hetki ostaa plugari, jos ovat muuttamassa päästöjen mittaustapaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 23.03.2024 11:59 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Silloin kun oman ostin, ei ollut tippunut hinnat, ennen joulua. Käytettyjen hinnoissa tuo pudotus ei ole näkynyt ainakaan vielä muutenkaan. Näyttävät olevan kalliimpia kuin joulukuussa.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 23.03.2024 14:03 

Viestit: 3961
mikaeli kirjoitti:
Silloin kun oman ostin, ei ollut tippunut hinnat, ennen joulua. Käytettyjen hinnoissa tuo pudotus ei ole näkynyt ainakaan vielä muutenkaan. Näyttävät olevan kalliimpia kuin joulukuussa.


Samaan aikaan MG ZS EV näyttää halpenevan hyvää vauhtia ja Mazda myös.

Kokonaista 12 kilometriä ajettu MX-30 hintaan 19000 euroa:

https://www.autoscout24.com/offers/mazd ... ecommender


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 23.05.2024 13:38 

Viestit: 3961
Kappas, löytyi taas mielenkiintoinen vaihtoehto sähköautoksi. Eli Lexus UX 300u maksaa uutena rapiat 60.000 euroa, kymppitonnin ajettuna Saksassa hinnasta on jäljellä vähän yli kolmannes.

Mazdaan verrattuna tuossa on hyvää isompi akku (54 kWh vs. 36 kWh) ja sitä kautta parempi range, mutta valitettavasti Lexus on tosi hakala ladattava: sen hidaslataus tapahtuu vain yhdestä vaiheesta ja jos käytössä ei ole 32 ämpärin nalleja, on kotilatauksen nopeus vain 3,7 kW.

Lexuksen pikalatauskaan ei ole paljoa parempi, 50 kw Chademo on nykymittapuulla aika kurja. Mutta periaatteessa sitkeä sissi voisi nankkia pikalatausta varten Chademo - CCS -sovittimen ja toisaalta kotilatauksia varten saatavilla on 20 kW Chademo-latureita. Nuo eivät ole halpoja, sovitin noin 1400 euroa ja fast charger noin 2500 euroa.

Toisaalta hirmuisen halpa tuo on, suhteessa uuden hintaan. Sähkärinä käytetyn Lexuksen hinta on sama kuin ë-C4:n, ja kuitenkin perusautojen (bensaversioiden) hintaero on valtava.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 25.05.2024 15:28 

Viestit: 5125
Onko kotona usein oikeaa tarvetta nopeammalle lataukselle, useimmiten ideana on että kotona voi jättää auton yöksi latautumaan ja aika hidaskin lataus riittää, vaikka tuollaisen vaatimattoman yksivaiheisen 3,6 kW avullakin saa kyllä yöllä ladattua 54 kWh akun, ainakin aika kohtuu tasolle, ellei ole kovin lyhyet yöunet ja akku aivan totaalisen loppu (no noin pieni akku voikin olla usein aika tyhjä, riippuu minkä verran normisti tulee kilometrejä päivässä ja millaisessa käytössä auto tulee olemaan), vähän kyllä autoilun vapaus kärsii jos ostaa auton niin pienellä akulla, että joutuu päivittäin ihan pakosti pikalataamaan (tai no 20 kW ei ole vielä pikalatausta, mutta pienen akun sillä saa reilussa kolmessa tunnissa täyteen, ellei iske jotkut lämpötilarajat tms. päälle)? Eli kannattaa kartoittaa ennalta onko usein tilanne että talvella kovilla pakkasilla täytyy ajaa peräkkäisinä päivinä esimerkiksi yli 100 km ja välissä on myöhäinen kotiintulo, eikä ole mahdollisuutta (tai halua) vaikka vaihtaa toiseen autoon sellaisessa tapauksessa.

Ilmeisesti pääsulakkeiden koko estää 32 A latausaseman käyttämisen, vai mikä, mutta riittäisikö silti 20 kW talvellakin ylimääräistä Chademo-lataukseen (kolmivaiheinen 32A olisi kai noin 22 kW)? Talvella ei oikein voi kyllä käyttää kuormantasaustakaan, jos lämmitys vaatii kolme vaihetta, niin kovilla yöpakkasilla voisi jäädä auto lataamatta, mutta jos kulutuksia pystyy miettimään vaiheittain, niin voisi ehkä saada riittämään normilatausasemallekin 32 A (ei silti tietysti ehkä aina, jos on jotain yleensä lyhytaikaista käyttöä joka ei syö koko yön latausaikaa, vaikka kiuas, hella tms.)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 26.05.2024 22:51 

Viestit: 3961
Aika pitkä yö pitää olla, jos hidaslaturilla Lexuksen tyhjästä täyteen heruttaa: 15 tuntia ilman lataushäviöitä.

Tuon heikon hidaslatuksen voi tosiaan parin-kolmen tonnin laturihankinnalla korjata.

Chademolatauksen hitaudelle ei sitten oikein mitään taida olla tehtävissä: Lexus lataa kaiketi noin 35 kW teholla, vaikka perusmuotoisenkin Chademon pitäisi pystyä 50 kW lataukseen.

Lexus maksaa huippuvarusteltuna Suomessa rapiat kolme vuotta vanhana, hieman yli 30.000 km ajettuna noin 26.000 euroa. Hinta on edullinen verrattuna Saksan hintoihin, sieltä huonommin varusteltu ja alle kympin ajettu versio irtoaa noin 24.000 eurolla.

MX-30 päivittyi pari vuotta sitten. Siinä on aina ollut CCS-lataus ja sen nopeus nousi neljänneksen verran (40 kW to 50kW); merkittävämpi oli siirtyminen yhden vaiheen 6,6 kW hidaslatauksesta 11 kW kolmivaihelautaukseen. Paremmin lataavan version tunnistaa nopeimmin siitä, että hevosvoimamäärä nousi samassa yhteydessä (143 konia versus 145 pollea; erolla ei ajossa merkitystä mutta tuo pikkujuttu tekee helpommaksi erottaa paremmin lataava uusi versio siitä alkuperäisestä).

Umpihullua, mutta 5000 km ajettu ja vuoden ikäinen MX-30 maksaa Saksassa vain 18.500 egeä ja siinä on valmistajan takuuta jäljellä vielä viisi vuotta. Huima auto tuohon hintaan, jos sadan kilsan talvirange riittää (uutena toki yli sata, mutta autot ja niiden akut vanhenevat hissukseen).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 26.05.2024 23:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Olisko Pvalilalla laittaa linkkejä noihin autoihin minkä hintoja täällä kerrot? Muuten jää vaan tarinoiksi. Itseäkin alkaa kiinnostaa jo jos jonkun sähkövatkaimen kohtuu uutena saisi 15kEur luokassa useamman vuoden takuulla. Kolariautoja en laske kiinnostaviksi..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 27.05.2024 00:09 

Viestit: 5125
pvalila kirjoitti:
Aika pitkä yö pitää olla, jos hidaslaturilla Lexuksen tyhjästä täyteen heruttaa: 15 tuntia ilman lataushäviöitä...

Mutta normisti autot seisovat usein 12 tuntia kotona ja sillä (12*3,6= 48 kWh - lataushäviöt) pääsee usein lähelle noin 100 km vaikka autossa on vastuslämmityskin - mutta jos on monta päivää viikossa jolloin on paljon ajettavaa ja aikaiset lähdöt ja myöhäiset tulot, niin ei tietystikään kannata edes miettiä parantaako kotilatausta, mutta olisiko 20 kW Chademo kotiin vaihtoehtoinen ratkaisu siihen, ei sekään sovi ainakaan ilman muita virityksiä, jos ei riitä yhdestä vaiheesta 32 A 6,6 kW laturille, niin silloin ei varmaan riitä myöskään 20 kW koti-Chademolle.

Mutta riippuu ihan siis tarvittavista päivittäisistä ajosykleistä mikä on käyttökelpoista, jos vaikka keskimääräinen ajomatka on 50 km päivässä ja auto seisoo 12 h kotona töpselissä lämpimässä tallissa, niin siinä riittää ihan kohtuu hyvin marginaalia hitaimmallakin latauksella, ja viikon aikava voi silti olla yksittäisiä huonomman latauksen päiviä, kunhan ne eivät ole peräkkäin, ja jos tulee yllättävä tarves niin ehkä voi vaihtaa isännän ja emännän tai lasten autoja keskenään tms?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.05.2024 02:38 

Viestit: 3961
olli__o kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Aika pitkä yö pitää olla, jos hidaslaturilla Lexuksen tyhjästä täyteen heruttaa: 15 tuntia ilman lataushäviöitä...

Mutta normisti autot seisovat usein 12 tuntia kotona ja sillä (12*3,6= 48 kWh - lataushäviöt) pääsee usein lähelle noin 100 km vaikka autossa on vastuslämmityskin - mutta jos on monta päivää viikossa jolloin on paljon ajettavaa ja aikaiset lähdöt ja myöhäiset tulot, niin ei tietystikään kannata edes miettiä parantaako kotilatausta, mutta olisiko 20 kW Chademo kotiin vaihtoehtoinen ratkaisu siihen, ei sekään sovi ainakaan ilman muita virityksiä, jos ei riitä yhdestä vaiheesta 32 A 6,6 kW laturille, niin silloin ei varmaan riitä myöskään 20 kW koti-Chademolle.

Mutta riippuu ihan siis tarvittavista päivittäisistä ajosykleistä mikä on käyttökelpoista, jos vaikka keskimääräinen ajomatka on 50 km päivässä ja auto seisoo 12 h kotona töpselissä lämpimässä tallissa, niin siinä riittää ihan kohtuu hyvin marginaalia hitaimmallakin latauksella, ja viikon aikava voi silti olla yksittäisiä huonomman latauksen päiviä, kunhan ne eivät ole peräkkäin, ja jos tulee yllättävä tarves niin ehkä voi vaihtaa isännän ja emännän tai lasten autoja keskenään tms?


Sekä autot että laturit osaavat rajoittaa latausvirtaa, eli 20 kW koti-Chademoa voi aika helposti kuristaa sen verran, että 3 x 16A riittää sille. Mutta kuten sanottua, sille 35 kW rajoitukselle ei kai sitten voi yhtään mitään? Lisäksi tuon Lexuksen kanssa pitää vielä harkita sen Chademo to CSS -adapterin ostamistakin.

Tuossa nousee väkisinkin mieleen, josko sitten tulisikin toimeen Mazdan 200 kilsan WLTP-rangen kanssa: Mazdassa on sentään 11 kW sisäinen laturi ja vähän yli 50 kW CCS-lataus vakiona (siis vuosimallista 2022 alkaen). Plus kuuden vuoden takuu, josta käytännössä viisi vielä jäljellä.

Kummankin pikkusähkärin, sekä Lexuksen että Mazdan, kanssa pitää koukkuhommat ja oikeasti pitkät matkat delegoida perheen toisen auton tehtäviksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.05.2024 02:51 

Viestit: 3961
Kaapelimies kirjoitti:
Olisko Pvalilalla laittaa linkkejä noihin autoihin minkä hintoja täällä kerrot? Muuten jää vaan tarinoiksi. Itseäkin alkaa kiinnostaa jo jos jonkun sähkövatkaimen kohtuu uutena saisi 15kEur luokassa useamman vuoden takuulla. Kolariautoja en laske kiinnostaviksi..


Anteeksi, tämä jäi multa ensin huomaamatta.

Ei ihan 15 kEuroon, mutta halvalla (18.500 eur) kuitenkin:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 961&vc=Car

Mazdan takuu tuplaantui jossain vaiheessa, alkuvuoden 2022 autot ovat vielä kolmen vuoden takuulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.05.2024 07:36 

Viestit: 5125
pvalila kirjoitti:
...
Tuossa nousee väkisinkin mieleen, josko sitten tulisikin toimeen Mazdan 200 kilsan WLTP-rangen kanssa: Mazdassa on sentään 11 kW sisäinen laturi ja vähän yli 50 kW CCS-lataus vakiona (siis vuosimallista 2022 alkaen). Plus kuuden vuoden takuu, josta käytännössä viisi vielä jäljellä.

Kummankin pikkusähkärin, sekä Lexuksen että Mazdan, kanssa pitää koukkuhommat ja oikeasti pitkät matkat delegoida perheen toisen auton tehtäviksi.

Aina nuo luvatut latausnopeudet eivät toteudu, auto rajoittaa latausta myös pyytämättä, esimerkiksi lämpötilojen suhteen. Talvella kun range on huono ja tarvitsisi ladata pikaisesti lisää, niin voikin yllättyä että lataus ei olekaan ihan sama kuin luvattu, tuossa jonkun suomalaisen kommentti Mazdasta 0 C, 50 kW laturi, lataus 9 kW - ei tietoa minkävuotisesta mallista:
https://www.mx30forum.com/threads/every ... -time.620/

(tuo on max 36 kW mallista, koska siellä todettiin että jää 25 % luvatusta, mutta kannattaa lueskella jos löytyy kokemuksia pakkasella myös uudemmasta mallista)

Itse ehkä valitsisin isomman akun kuin nopeamman latauksen, jos samaan hintaan saisi, tuohon pikkuakkuun kun ei oikein saa edes mahtumaan sitä energiaa mitä ehtisi 12 tunnissa saamaan 3,6 kw latausteholla - toisaalta sitten Mazdan ja Lexusen akun kokoero voi tasoittua talvella paljonkin lämmityslaitteen toteutuksella? Mutta kyllä Chademo on hieman ongelmallinen Suomessa, vielä löytyy jonkun verran julkisia latauspisteitä joissa sellainenkin on, mutta nekin varmaan pikemminkin harvenemaan päin? Adapterikaan CCS:lle ei taida ehkä olla ihan kaikkien normien mukainen, lähinnä Chademon suuntaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.05.2024 10:56 

Viestit: 3961
olli__o kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
...
Tuossa nousee väkisinkin mieleen, josko sitten tulisikin toimeen Mazdan 200 kilsan WLTP-rangen kanssa: Mazdassa on sentään 11 kW sisäinen laturi ja vähän yli 50 kW CCS-lataus vakiona (siis vuosimallista 2022 alkaen). Plus kuuden vuoden takuu, josta käytännössä viisi vielä jäljellä.

Kummankin pikkusähkärin, sekä Lexuksen että Mazdan, kanssa pitää koukkuhommat ja oikeasti pitkät matkat delegoida perheen toisen auton tehtäviksi.

Aina nuo luvatut latausnopeudet eivät toteudu, auto rajoittaa latausta myös pyytämättä, esimerkiksi lämpötilojen suhteen. Talvella kun range on huono ja tarvitsisi ladata pikaisesti lisää, niin voikin yllättyä että lataus ei olekaan ihan sama kuin luvattu, tuossa jonkun suomalaisen kommentti Mazdasta 0 C, 50 kW laturi, lataus 9 kW - ei tietoa minkävuotisesta mallista:
https://www.mx30forum.com/threads/every ... -time.620/

(tuo on max 36 kW mallista, koska siellä todettiin että jää 25 % luvatusta, mutta kannattaa lueskella jos löytyy kokemuksia pakkasella myös uudemmasta mallista)

Itse ehkä valitsisin isomman akun kuin nopeamman latauksen, jos samaan hintaan saisi, tuohon pikkuakkuun kun ei oikein saa edes mahtumaan sitä energiaa mitä ehtisi 12 tunnissa saamaan 3,6 kw latausteholla - toisaalta sitten Mazdan ja Lexusen akun kokoero voi tasoittua talvella paljonkin lämmityslaitteen toteutuksella? Mutta kyllä Chademo on hieman ongelmallinen Suomessa, vielä löytyy jonkun verran julkisia latauspisteitä joissa sellainenkin on, mutta nekin varmaan pikemminkin harvenemaan päin? Adapterikaan CCS:lle ei taida ehkä olla ihan kaikkien normien mukainen, lähinnä Chademon suuntaan?


Adapteria markkinoidaan aika paljon erityisesti Leafin omistajille, mutta Tesla-Björn käytti sitä vanhemman sukupolven Kia Soulin kanssa ja saavutti muistaakseni reilusti yli 50 kW latauslukemat (Soul tukee nopeampia Chademoja, adapterin maksimi on tällä hetkellä 75 kW muistaakseni).

Kuulemma huhu Chademojen poistumisesta ei pidä paikkaansa: kokonaismäärä kasvaa edelleen, mutta hyvin hitaasti enää.

Jep, minäkin mietin perinteistä Webastoa tuohon Mazdaan. Siitähän on olemassa dieselmoottorinen versio Japanin markkinoilla ja konepellin alla on aivan järkyttävän paljon tyhjää tilaa. Webastolla siis lisää rangea ja lisää mukavuutta niinä harvoina päivinä, kun range olisi mulla tiukoilla. Hassua, mutta sähköauton Webastossa saa ihan laillisesti käyttää löpöä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.05.2024 18:48 

Viestit: 5125
pvalila kirjoitti:
...
Jep, minäkin mietin perinteistä Webastoa tuohon Mazdaan. Siitähän on olemassa dieselmoottorinen versio Japanin markkinoilla ja konepellin alla on aivan järkyttävän paljon tyhjää tilaa. Webastolla siis lisää rangea ja lisää mukavuutta niinä harvoina päivinä, kun range olisi mulla tiukoilla. Hassua, mutta sähköauton Webastossa saa ihan laillisesti käyttää löpöä...

Minä oli katsovinani että Lexus olisi vastuslämmityksellä (mutta en kyllä löytänyt ihan tuollaista mallia, eli mikä kirjain on 300 jälkeen?), mutta mainittu Mazda olisi lämpöpumpulla?, joka hieman tasapainottaisi 54/36 kWh akkujen kokoa talvellakin, ei nyt ehkä ihan kaikista isoimmilla pakkasilla tosin lämpöpumppu paljoa lisäapua tuone? Mutta jos lisä-löpö-webasto, niin mitenköhän akkujen lämmitys, ne kun täytyy myös saada lämpimäksi että ottavat virtaa(tai antavat)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.05.2024 19:53 

Viestit: 3961
olli__o kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
...
Jep, minäkin mietin perinteistä Webastoa tuohon Mazdaan. Siitähän on olemassa dieselmoottorinen versio Japanin markkinoilla ja konepellin alla on aivan järkyttävän paljon tyhjää tilaa. Webastolla siis lisää rangea ja lisää mukavuutta niinä harvoina päivinä, kun range olisi mulla tiukoilla. Hassua, mutta sähköauton Webastossa saa ihan laillisesti käyttää löpöä...

Minä oli katsovinani että Lexus olisi vastuslämmityksellä (mutta en kyllä löytänyt ihan tuollaista mallia, eli mikä kirjain on 300 jälkeen?), mutta mainittu Mazda olisi lämpöpumpulla?, joka hieman tasapainottaisi 54/36 kWh akkujen kokoa talvellakin, ei nyt ehkä ihan kaikista isoimmilla pakkasilla tosin lämpöpumppu paljoa lisäapua tuone? Mutta jos lisä-löpö-webasto, niin mitenköhän akkujen lämmitys, ne kun täytyy myös saada lämpimäksi että ottavat virtaa(tai antavat)?


Samaa mietin minäkin. Nestejäähdytys Mazdan akuissa kai on? Ja silloin kai myös lämmitys tapahtuu nestekiertoisesti? Eli ehkä se riittäisi, että lämpöpumpun kanssa laittaisi Webaston rinnan ja sitten vain katkaisin, jolla voi valita, kumpi on käytössä. Vaikka vielä niin, että aina latauksen aikana käytetään sähkölämmitystä.

Halvempi ja simppelimpi vaihtoehto on kiinalainen salkkumallinen diesellämmitin, joita pakujenkin tavaratiloissa käytetään. Siinä on polttoainesäiliökin itsessään mukana, eli ihan vain tavaratilan lattiassa olevan reiän kautta pitäisi pakokaasut ulos autosta saada. Tuollainen antaa lämpöä vain kajuuttaan, akkuja se ei lämmitä, mutta halpa on hintakin (satkun ja kahden väliltä).

Jos ajoakku on kovin pieni, kertyy sille latauskertoja melko nopeasti. Pieni kapasiteetti saattaa myös pakottaa lataamaan akku lähes aina täyteen asti, sekään ei akulle hyvää tee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.05.2024 21:11 

Viestit: 5125
Ei mitään tietoa mikä lämmitys/jäähdytys tuossa on akustolle, mutta joku maininta oli että Mazda käyttäisi siihenkin lämpöpumppua - ilmeisesti aiheuttaa jotain "ominaisuuksia" myös esilämmityksessä latauksen aikana, johtuisikohan hidas lataus pakkasessa siitä, eli käyttäisi lämmitykseen akuston sähköä hidaslatauksessa, eikä "cold" valinta juuri auta akuston suorituskykyyn latauksessa? Voi tietysti olla jotain lämmönvaihtimia ja väliaineitakin välissä - mutta jos kohtuullista ajomatkaa tarvitsee, niin tämä on muutenkin pienimpiä akkuja mitä täyssähköautoissa on ja luvattu range vielä pienempi kuin joissain vastaavissa (ilmeisesti käytettävä akuston kapasiteetti on vähän pienempi kuin ilmoitettu kapasiteetti) - ongelmia on luvassa jos käyttötarkoitus on pienelle akustolle epäsopiva - vaikkei matkalle jättäisikään, niin jos joka päivä joutuu talvella murehtimaan pääseekö kotiin asti kun patterivalo vilkuttaa ikävästi varoittaen, niin kai sillekin jotain arvoa voi laskea. Lyhyehköön työmatka-ajoon sen sijaan ihan sopiva peli: mutta mikä on tarvittava normi päivämatka 10, 50 vai 100 km ja mikä on reitti, normivauhtista vai moottoritietä - vai voiko vaihdella ennakoimattomasti ja lisävariaatiota tuo kotitallin olemassaolo/lämpimyys? Jos edestakainen työmatkatarve on paljonkin yli 60 km kovimmallakin talvikelillä, ja siihen päälle joku lisäreissu kauppaan niin minä en harkitsi, mutta jos on pelivaraa ja voi valita toisen auton tai julkisen ihan yksittäisille päiville (vaikka osaksikin matkaa), niin tilanne on taas ihan toinen.

Olisi mielenkiintoista tietää mitä myös toisen pään seisotus vaikuttaa pakkasilla ajomatkoihin, jos joutuu työpaikalla säilyttämään kylmässä ilman latausta 8 tuntia, niin auto joutuu lämmittämään akustolla akuston ja auton sisätilat ja vielä ajamaan kotiin (ainoa pikkuakulla sähköautoileva tuttu saa lataukseen työpaikallakin). Mutta aika mahdoton tietää onko sopiva jollekin toiselle, kun ei tiedä tarvetta ja olosuhteita.

Millä sovelluksella tai sivustolla muuten haetaan noita erilaisia julkisia pikalatauspaikkoja, ainakin nettikarttasivustoilla oli joskus kovin kömpelöä löytää/rajata tiettyjä kW/liitintyyppejä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 29.05.2024 01:05 

Viestit: 3961
Olli, lueskelin läpi tuon ketjun, jonka linkkasit pari viestiä sitten.

Siinä tosiaan oli kyse vanhemman version latausnopeudesta. Ketjun lopussa selvisi, että kyseessä oli viallinen laturi ja latausnopeus paljolti korjautui, kun rikkinäinen osa vaihdettiin pois. Ei nopeudesta kovinkaan hyvää silti tullut, 18 kW on sekin vain puolet luvatusta.

Toivottavasti Juutuupin puolelta löytyy jokin video, joka vähän kertoo uudemman laturimallin talviajan latausnopeuksista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 29.05.2024 09:59 

Viestit: 5859
Paikkakunta: Lahti
Volkkari, kakskytdonaa uutena, kohta kaupoissa :lol:

Joo, 33kk eläkepäiviin, sit pitää miettiä kuljatuskalusto uusiksi, saisko e-C3:a jo käytettynä sopuhintaan? sit tarvis kyllä reissuauton erikseen.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 29.05.2024 10:10 

Viestit: 5125
pvalila kirjoitti:
Olli, lueskelin läpi tuon ketjun, jonka linkkasit pari viestiä sitten.

Siinä tosiaan oli kyse vanhemman version latausnopeudesta. Ketjun lopussa selvisi, että kyseessä oli viallinen laturi ja latausnopeus paljolti korjautui, kun rikkinäinen osa vaihdettiin pois. Ei nopeudesta kovinkaan hyvää silti tullut, 18 kW on sekin vain puolet luvatusta.

Toivottavasti Juutuupin puolelta löytyy jokin video, joka vähän kertoo uudemman laturimallin talviajan latausnopeuksista.

No niinpäs olikin, mutta silti tuo 18 kW DC-pikalataus on huonompi kuin useissa autoissa 22 kW normi kolmivaihe vaihtosähkölataus, eikä ketjun aloittaja silti oikein löytänyt autosta mitään hyviä puolia korjauksen jälkeenkään, kuin että toimii 8 kk vuodesta kun on lämpimämpää. Liittynee akun lämpötilaan, koska joku raportoi yli 30 kW lataustehojakin, mutta ne olivat jatkuvasta ajosta eikä Suomen talvesta, jolloin akut olivat valmiiksi lämpimät. Akun rakennetta siellä myös kommentoitiin, ilmeisesti jäähdytys/lämmitys on vain akun yläosassa, se toimii silloin varmaan paremmin jäähdytykseen kuin lämmitykseen. Mutta jos esimerkiksi työpaikan päässäkin on lämmin talli, niin mikä ettei?

Mutta ei varmaan mikään sähköauto pysty lataamaan nopeasti, jos akun lämpötila on alhainen, esim -15 C, eli akku pitää lämmittää ensin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 29.05.2024 13:16 

Viestit: 3961
Se on ihan selvä juttu, että tuo Mazdan vanhempi versio (6,6/37 kW lataus) on aika susi. Luulisin kuitenkin, että uudempi (11/50 kW) versio on käytännössä monelle välttävä. Itse laturi on varmaankin päivitetty kunnolla, mutta onko laturin jatkona oleva akusto ennallaan? Jos on, niin sitten ei kannata odottaa, että päivitys on ihan hirveästi kylmyyden ja kuumuuden ongelmia poistanut.

Mielestäni tuolla ketjussa (tai sitten jossain toisessa, lukaisin muitakin) sanottiin, että Mazda tietää akustoa lämmittävän elementin olevan liian pieni mutta sen isontaminen vaatisi jonkin hankalan hyväksyntämenettelyn käymisen läpi.

Tässä vähän vertailua Mazda vs. Lexus: https://www.drive.com.au/reviews/2022-l ... omparison/

Oikeasti nämä autot ovat aivan eri hintaisia. Mazdan saa vuoden ikäisenä Saksasta hintaan 18500 lähes ajamattomana, viiden vuoden tehdastakuulla. Lexus maksaa Suomessa (ja Saksassa myös, jos katsotaan Luxury-varustelutasoa) 26.000 euroa, auto on kolme kertaa vanhempi eikä tehdastakuuta enää ole. Ja jos tuohon ostaa vielä sen Chademo to CCS -adapterin ja jopa ehkä jopa sen Chademo-pikalaturin kotiin niin puhutaan lähes kymppitonnin hintaerosta.


Luulen, että myös huollot, korjaukset ja vakuutukset ovat Lexukseen hinnakkaampia.

Mun nykyinen työmatka on vain 12,5 kilometriä. Tulevaisuus on kuitenkin vähän hämärä, tämä onni ei välttämättä ikuisesti jatku.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 02.06.2024 10:21 

Viestit: 3961
Koska UX ja MX-30 ovat oikeasti eri hintaluokan autoja, niiden vertailua ei pidä tehdä liian suorasti. Verrata toki voi, ja kannattaakin, jos jomman kumman päätyy ostamaan.

Tuo Lexus maksaa kuitenkin paremmalla varustelutasolla noin 26.000 - 32.000 euroa, ja karvan alle kolmenkympin näyttää löytyvät myös Jaguarin i-Pacea ihan Suomestakin.

https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14309679

Tuo on sitten Lexukselle ihan voittamaton kilpailija: neljäsataa kaakkia, neliveto, iso akku ja iso range, nopea lataus ja ties mitä. Lisäksi Jaguar on Jääääg...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 02.06.2024 11:12 

Viestit: 3961
Bensakoneella C4 maksaa nyt kamppiksessa 23.900 euroa. Ja Lexus UX:n halpispolttis maksaa 45.000 euroa, eli tuplat ceeneloseen verrattuna. Sähköinen vähän ajettu Lexus on todella halpa omaan bensaversioonsa verrattuna, sähköinen vähän ajettu e-C4 maksaa enemmän kuin uusi polttis.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 04.06.2024 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Kohta on 10tkm rullattu ZS:ään, ja kun kelit lämpenee, range lisääntyy, näissä hellekeleissä pääsee oikeasti sen 400km+.

Ja vaikka kulkineeseen oli päivitetty talvirenkaiden ilmanpainetunnistimet, se sittenkin muisti myös kesärenkaiden anturit, eli ei tarttenutkaan ottaa rengaspaine-mittausta pois päältä.

tein pitkänmatkan kokeen, ja kävin classicmotorshowssa ja kaapelin luona, ei tarttenu ladata lisää korpilahti-lahti-kaapeli-jämsä-korpilahti välillä, vaan kotio pääsi... pihassa oli akkua jäljellä 2% ja viimeset 5km. mentiin rajoitetun tehon tilassa.

Muuten olisi ollut enenpi reserviä, mutta tuli kokeiltua motarilla 125kmh ajoa n. 20km. ja tuossa nopeudessa alkoi kulumaan sähköä, 85kmh kulutus oli vajaa 20kwh, 125kmh sitten 35kwh, eli se 40km vara, joka rangessa oli, suli tuon motari-ajon aikana 8-)

ZS:n oma navi on ihan käyttökelpoinen, reitittää kohtuu järkevästi, mutta iluuriin asennettu amigo on fiksumpi ja havainnollisempi, iluuri piuhalla kiinni keskikonsolin usb-porttiin, ja ZS:n infosysteemi osaa käyttää sitä oletuksena, kun kerran on valittu.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 04.06.2024 23:33 

Viestit: 3961
cxtb2 kirjoitti:
Kohta on 10tkm rullattu ZS:ään, ja kun kelit lämpenee, range lisääntyy, näissä hellekeleissä pääsee oikeasti sen 400km+.

Ja vaikka kulkineeseen oli päivitetty talvirenkaiden ilmanpainetunnistimet, se sittenkin muisti myös kesärenkaiden anturit, eli ei tarttenutkaan ottaa rengaspaine-mittausta pois päältä.

tein pitkänmatkan kokeen, ja kävin classicmotorshowssa ja kaapelin luona, ei tarttenu ladata lisää korpilahti-lahti-kaapeli-jämsä-korpilahti välillä, vaan kotio pääsi... pihassa oli akkua jäljellä 2% ja viimeset 5km. mentiin rajoitetun tehon tilassa.

Muuten olisi ollut enenpi reserviä, mutta tuli kokeiltua motarilla 125kmh ajoa n. 20km. ja tuossa nopeudessa alkoi kulumaan sähköä, 85kmh kulutus oli vajaa 20kwh, 125kmh sitten 35kwh, eli se 40km vara, joka rangessa oli, suli tuon motari-ajon aikana 8-)

ZS:n oma navi on ihan käyttökelpoinen, reitittää kohtuu järkevästi, mutta iluuriin asennettu amigo on fiksumpi ja havainnollisempi, iluuri piuhalla kiinni keskikonsolin usb-porttiin, ja ZS:n infosysteemi osaa käyttää sitä oletuksena, kun kerran on valittu.



Mitähän tuo vie karvan yli satasen vauhdissa? 25 kwh satasella? Motarilla voi ajaa juuri niin hiljaa kuin haluaa, siellä ohittaminen on helppoa. Mutta normitiellä jos on satasen rajoitus, niin on armeliasta muita tielläliikkujia kohtaan norminopeutta ajaa. Ei toki pakko, ajaahan raskaskin liikenne hitaasti ja niitä se vasta hankala onkin ohittaa.

Subjektiivisesti minusta tuntui satanen ZS:n ratissa suunnilleen samalta kuin 120 ceevitosen kyydissä. Eli ihan luonnostaan nopeus asettui sähkönkulutuksen kannalta järkeviin lukemiin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: