Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX 2000:n Weber-ongelma
ViestiLähetetty: 08.07.2024 21:54 

Viestit: 34
Kyllästyin holoksi kuluneen kaasuttimen nykimiseen, joten vaihdoin tilalle vähän ajetun uusilla tiivisteillä, neulaventtiilillä ym. osilla. Sain sen käymään surkeaa joutokäyntiä, ryyppy päällä vähän paremmin, mutta helposti tukehtuen. Nyt se käynnistettäessä käy sekunnin hyvän kuuloisesti ja sammuu siihen. Nopeasti kaasulla rynkyttäessä saa kierrokset käymään korkeallakin (kiihdytyspumppu siis pelaa).

Ilmamäärän säätöruuvilla ei saa mitään vaikutusta aikaiseksi. Järki sanoisi, että auki päin kiertämällä saisi enenmmän polttoainetta, mutta miten on?

Leak finderilla kävin kaikki liitokset läpi, eikä mitään. Pitäisikö sillä imua edes näkyä, jos jostain vuotaa?

Ainoana enää tulee mieleen liian alhainen bensan taso kohokammiossa, mutta mahtaako sekään noin huonokäyntiseksi moottorin tehdä?

Tyhjäkäyntisolenoidi on aikaisemmassa kaasarissa joskus präkännyt. Onkohan mitään harmia luvassa, jos sen reiän vaan tulpaa ja jättää koko solenoidin pois?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 2000:n Weber-ongelma
ViestiLähetetty: 08.07.2024 22:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Mahdollisia syitä varmaan monia, mutta jos kaasarin vaihto ei juuri auttanut, niin katsoisin bensapumpun toimintaa liikkuuko tavara? Itse juuri vaihdoin kovin ruostuneet peltitankin muoviseen ja oli se imusiiviläkin vanhassa imuputkessa /anturissa kovin ruostemöhnän kyllästämä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 2000:n Weber-ongelma
ViestiLähetetty: 08.07.2024 22:52 

Viestit: 34
Wesa kirjoitti:
Mahdollisia syitä varmaan monia, mutta jos kaasarin vaihto ei juuri auttanut, niin katsoisin bensapumpun toimintaa liikkuuko tavara? Itse juuri vaihdoin kovin ruostuneet peltitankin muoviseen ja oli se imusiiviläkin vanhassa imuputkessa /anturissa kovin ruostemöhnän kyllästämä.

Auto olikin vanhalla kaasarilla ajokuntoinen, mutta nyki ikävästi ja vivut niin jäykät, että kaasupoljinta sai painaa voimakkaammin. Nyt ei ole enää ajokuntoinen tällä uudella kaasarilla, vaikka bensaa sylkee paluuputkesta hyvinkin väkevästi. Katson huomenna onko kohokammion pohjalla lientä vai onko kuiva. Tuo muovitankki on ykkösjuttu, tässäkin on sellainen. Superissa on peltinen, joten suodattimien vaihto on tullut rutiinihommaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 2000:n Weber-ongelma
ViestiLähetetty: 09.07.2024 18:25 

Viestit: 34
Niin se vaan yllätti, että UÄ-pesut, huuhtelut ja puhaltamiset eivät riittäneet lian poistoon, joten likaongelma tässä loppujen lopuksi oli. Ykköskurkun suutinta kun kiersi auki, niin kone lähti käymään kunnolla ja suuttimen sai taas kiristää. Se tuli opittua, ettei seosruuvilla ole juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin.
Auto nuoreni mukavasti 200 000 km vähemmän ajetulla ja huolletulla kaasarilla. Mukava ajella nyt, eikä kaasupoljinkaan ole enää jalkaprässi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 2000:n Weber-ongelma
ViestiLähetetty: 10.07.2024 13:09 

Viestit: 1091
erittäin hienoa, että homma onnistui, kyllä taas pitkän aikaa pysyy mieli hyvänä ja huomaa että ei kannata ihan äkkiä luovuttaa, sitkeästi etsii vian ja saa korjattua, tämä on muillekin hyvää oppia jota voi tehdä samoin kun vastaava ongelma tulee eteen, itsekin tein vastaavan jutun -60 mallisen panhardin pl 17:n kaasarille, otin sen irti ja purin ulkona pöydälle kun oli niin hieno ilma, siinä oli kaksi tiivistettä rikki,( imusarjan ja kaasarin kannen) kiihdytyspumpun koho ja sen koneisto jumissa (nykybensiinikö), kohokammiossa likaa (suuttimet puhaltelin puhtaaksi ja kaikki reiät , tiivisteet tein tiivistepaperista mallin mukaan , kasasin kaasarin ja laitoin paikalleen, tyhjäkäynti löytyi heti oikein otti heti kierroksia ja koeajolla kaikki pelasi......kyllä tuli hyvä mieli kun onnistui........hyviä kilometrejä sulle CX:n kanssa, lisää tekemistä voi joskus tulla mutta tämähän on harrastusta ja mukavaa kun täältä saa kaikenlaista apua ongelman tullessa eteen, kiitos patonkiväki!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 2000:n Weber-ongelma
ViestiLähetetty: 11.07.2024 09:32 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
kärkipylkkä kirjoitti:
Niin se vaan yllätti, että UÄ-pesut, huuhtelut ja puhaltamiset eivät riittäneet lian poistoon, joten likaongelma tässä loppujen lopuksi oli. Ykköskurkun suutinta kun kiersi auki, niin kone lähti käymään kunnolla ja suuttimen sai taas kiristää. Se tuli opittua, ettei seosruuvilla ole juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin.
Auto nuoreni mukavasti 200 000 km vähemmän ajetulla ja huolletulla kaasarilla. Mukava ajella nyt, eikä kaasupoljinkaan ole enää jalkaprässi.

Jos seosruuvilla ei ole juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin, niin kokeile vähän isompaa tyhjäkäyntisuutinta. Ainakin parissa vastaavassa tapauksessa tämän on auttanut, seossäätö toiminut kuten pitää ja käynti parantunut. Olettaisin, että nykybensa, johon lisätty etanoolia vaatii vähän rikkaamman seoksen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 2000:n Weber-ongelma
ViestiLähetetty: 16.07.2024 09:49 

Viestit: 34
vinosilmä kirjoitti:
erittäin hienoa, että homma onnistui, kyllä taas pitkän aikaa pysyy mieli hyvänä ja huomaa että ei kannata ihan äkkiä luovuttaa, sitkeästi etsii vian ja saa korjattua, tämä on muillekin hyvää oppia jota voi tehdä samoin kun vastaava ongelma tulee eteen, itsekin tein vastaavan jutun -60 mallisen panhardin pl 17:n kaasarille, otin sen irti ja purin ulkona pöydälle kun oli niin hieno ilma, siinä oli kaksi tiivistettä rikki,( imusarjan ja kaasarin kannen) kiihdytyspumpun koho ja sen koneisto jumissa (nykybensiinikö), kohokammiossa likaa (suuttimet puhaltelin puhtaaksi ja kaikki reiät , tiivisteet tein tiivistepaperista mallin mukaan , kasasin kaasarin ja laitoin paikalleen, tyhjäkäynti löytyi heti oikein otti heti kierroksia ja koeajolla kaikki pelasi......kyllä tuli hyvä mieli kun onnistui........hyviä kilometrejä sulle CX:n kanssa, lisää tekemistä voi joskus tulla mutta tämähän on harrastusta ja mukavaa kun täältä saa kaikenlaista apua ongelman tullessa eteen, kiitos patonkiväki!

Joo, on tämä foorumi ollut kultaa, etenkin kun on perehtynyt hydropneumaattiseen mysteerioon. Onneksi vieläkin löytyy autosta uutta selvitettävää.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: c5? ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: