Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kuinka laitetaan päälle lisäkaukovalot?
ViestiLähetetty: 10.09.2024 00:02 

Etu- ja takapään sumarit osaan 3008:ssa päälle laittaa, logiikka kun on sama kuin oli ceevitosessa. Mutta lisäpitkiä mulla ei ole koskaan ollut, enkä osaa niitä päälle kytkeä.

Silloin kun olin nuori, lisäpitkiä varten rustattiin oman maun mukainen kytkin kojelautaan. Vähän epäilen, ettei homma nykyään noin enää toimi...

Täydellinen turhake tuo rekisterikilven pituinen valo on: mä ajan suunnilleen kolmen vuoden välein yhden matkan, jonka aikana kaukovaloja voi päällä pitää. Lähestulkoon pelkkiä kehäteitä kun suhailen, niin eipä ole käyttöä edes niille normipitkille. Mun keskinopeuteni on muuten tietsikan mukaan huima 32 km/h.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Kuinka laitetaan päälle lisäkaukovalot?
ViestiLähetetty: 10.09.2024 08:04 

Eikös ne tule omien pitkien kanssa samaan aikaan? jos ei jossain on katkaisija, kytkemistä älä kysy, niihin on niin monta vaihtoehtoa nykyaikana.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2024 09:02 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Täydellinen turhake tuo rekisterikilven pituinen valo on: mä ajan suunnilleen kolmen vuoden välein yhden matkan, jonka aikana kaukovaloja voi päällä pitää. Lähestulkoon pelkkiä kehäteitä kun suhailen, niin eipä ole käyttöä edes niille normipitkille. Mun keskinopeuteni on muuten tietsikan mukaan huima 32 km/h.
Mikä tässä on ongelma? Jos häiritsee, niin poistaa paneelin. Itse poistin lisävalot, kun pimeällä ajoa ei enää juurikaan ole. Johdot kannattaa jättää tulpattuna paikalleen, jos vaikka mieli muuttuu, tai joku muu lisävalosta tulevaisuudessa haaveilee.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2024 21:21 

Aakku kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma? Jos häiritsee, niin poistaa paneelin. Itse poistin lisävalot, kun pimeällä ajoa ei enää juurikaan ole. Johdot kannattaa jättää tulpattuna paikalleen, jos vaikka mieli muuttuu, tai joku muu lisävalosta tulevaisuudessa haaveilee.

Olisin vain utelias näkemään, millainen valo niistä lähtee. Todellista tarvetta noille ei mun ajoprofiilillani todellakaan ole.

Xarin viestin perusteella oletan, että nuo yleensä syttyvät automaattisesti auton omien pitkien jatkoksi. No, mun autossani eivät syty.

Voipi olla, että viikonloppuna alan etsiä jostain piilotettua katkasinta. Tai sitten seurailemaan piuhoja konepellin alla.

Ihan siistin näköinen tuo on auton nokalla, istuu paikalleen ihan ok.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2024 21:51 

Citikoihin ja pösöihin olen ottanut herätteen suoraan pitkiltä.
Joskus ihan vaan polttimon kannasta liittimestä, niin ei tarvitse rosvoliittimiä asennella

Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2024 22:02 
Käyttäjän avatar

Kannattaa tsekata, jos niillä lisäpitkillä on oma sulake. Itselläni oli tapana kesäksi ottaa vain sulake pois ja syksyllä taas takaisin. Sulake hoiti katkaisijan virkaa.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2024 22:44 

pvalila kirjoitti:

Voipi olla, että viikonloppuna alan etsiä jostain piilotettua katkasinta. Tai sitten seurailemaan piuhoja konepellin alla.

En minä malttanut viikonloppua odottaa, kännykän lampun kanssa meni konepellin alle kurkkimaan.

Piuhoja oli helppo seurata ja ylimääräinen rele löytyi helposti. Releeltä lähti hemmetin ohut piuha ajovaloille, ja se piuha oli sieltä auton orkkisvalojen päästä revennyt irti.

Ihan helppo tuota ei ole uudestaan kiinnittää, koska liitoskohdan päälle oli pyöritetty ihan järkyttävän paksu kerros itsesulavaa (vulkanoituvaa) teippiä.

Varmaankin jostain muualta löytyy puhdas piuha, jota voi käyttää lisävalojen ohjaamiseen. Ajatus tuon vulkanoituneen kumikasan veistämisestä pois ei houkuta.

Noille etuvaloille näyttää menevän kymmenkunta ohutta piuhaa. Luulen, että lyhdyille syötetään jonkin toisen, paljon paksumman piuhan kautta käyttöjännite ja teipillä paketoitu ohut moninapainen kaapeli tuo lampuille vain ohjauksen. Ja jos nämä ovat vain ohjauskäyttöön tarkoitettuja linjoja, ei niiden antoisuus välttämättä oikein riitä mekaanisen releen ohjaamiseen. Ja mekaaniselta releeltä tuo lisävaloja ohjaava jälkiasennusrele näytti.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.09.2024 22:48 
Käyttäjän avatar

Nykyautojen valojen sähköpiuhat on tosi ohkaisia.. jos ne olis ohjauspiuhoja, riittäisi kaksi paria (CAN ja sähkö) .

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 13.09.2024 00:41 

Kaapelimies kirjoitti:
Nykyautojen valojen sähköpiuhat on tosi ohkaisia.. jos ne olis ohjauspiuhoja, riittäisi kaksi paria (CAN ja sähkö) .

Miten noista piuhoista on voitu tehdä noin paljon aiempaa ohuempia, jos niissä kulkee edelleen sama teho kuin vanhaan aikaan?

Ymmärtäisin, jos jännite olisi moninkertainen vanhaan verrattuna.

Pitää katsoa, kuinka paha rasti tuon teippikasan purkaminen on. Jos se ei ole kauhean pahasti vulkanoitunut, yritän purkaa kasan ja nähdä, minkä värisestä piuhasta ohjaus releelle on otettu.

Kaapelimiehen viestistä ajattelen, että oletettavasti noista piuhoista irtoaa riittävästi virtaa jälkiasennetun releen ohjaamiseen; mistään TTL-annosta ei kuitenkaan ole kyse. Ja ovathan valot joskus toimineet, kytkennän pitäisi itsessään olla toimiva.

Sitäkään en tiedä, että syöttävätkö nuo piuhat lampuille plussaa vain maattavatko ne lampun, jonka halutaan syttyvän.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.09.2024 15:44 

Sain piuhan korjattua, nyt lisäpitkät toimivat aina kun kaukovaloja käytetään.

Mutta piuhan paksuudesta olen todella yllättynyt. Hemmetin ohut tuo piuha oli, ja kuoret tosi kovaa materiaalia.

Vulkanoituneen teippikasan sisältä löytyi rosvoliitin, josta tuo ohjauspiuha oli irti revennyt.

Rosvo oli lähes katkaissut piuhan, alkujaankin surkean ohuesta piuhasta oli ehkä puolet säikeistä jäljellä.

Saisikohan kuumaliimapistooliin sellaista tankoa, joka sopisi eristyshommiin? Sukkaa tuohon ympärille ei oikein saa, kun piuhaa ei viitsi katkaista, koska katkaiseminen myös vähän lyhentäisi johdinta, eikä siihen ole oikein vara tuossa.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ]