|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 23.08.2025 15:01 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Yhteen aikomaani rakenteluun tarvitsisin käyttölaitteen. Toivomukset: -12V eli akkukäyttö -ulostulokierrokset 30-100r/min, mielellään säädettävä .vääntöä jotain 1-5 Nm huitteilla -mahd.pieni virrankulutus -roiskeveden kestävyys eduksi
Mites purkuosista lasinpyyhkijän moottori, vaikka takalasilta? Ikkunannostimen moottori? Lasinpesurin moottori, ja siihen vinyylisoittimesta hihnavetoinen alennusvaihde? Ideoita?
Vai saako noita uusia Kiinasta kovinkin halvalla?
Vielä jälkikysymys: Millä jännitteellä tyypillisesti toimivat vanhat vinyylisoittimien moottorit?
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 23.08.2025 18:57 |
Viestit: 982
|
12-14 volttinen akkuporakone? Tai ruuvinväännin, jos porakoneen nopeudet on liikaa.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 23.08.2025 19:25 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Hyviä ideoita molemmat. Mulla saattaa olla vanhoja 12V porakoneita...
Millainen etuvastus pitäisi laittaa, jos käyttäisi 7,2V makitaa 12V auton akulla?
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 23.08.2025 19:42 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Mitä meinasit 5W teholla liikuttaa?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 23.08.2025 22:27 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kaapelimies kirjoitti: Mitä meinasit 5W teholla liikuttaa? En nyt ihan kaivinkonetta, en edes kottikärriä, mutta jotenkin alaan liittyvää, kenties... vaikka metallinkiilto  silmänurkassa... Samaa teholuokkaa itsekin haarukoin.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 24.08.2025 10:34 |
Viestit: 3952
|
XM-Hannu kirjoitti: Hyviä ideoita molemmat. Mulla saattaa olla vanhoja 12V porakoneita...
Millainen etuvastus pitäisi laittaa, jos käyttäisi 7,2V makitaa 12V auton akulla? Jos kierroksia pitää olla noinkin vähän, 30 - 100 rpm, niin ei taida ihan vain etuvastuksella onnistua. Kun kierrokset putoavat noin alas, niin silloin vääntömomentti on olematon eikä laite enää jaksa kääntää oikein mitään. 12 voltin porakoneen kun valitset, niin ei tarvitse etuvastuksia miettiä. Ja jos poran tehoa tiputetaan etuvastuksen sijasta porakoneen omalla tehonsäätimellä, niin vääntömomentti on ihan ok. Kannattaa valita pora, jossa on mahdollisimman hidas ykkösvaihde. 12 voltin poria on myynnissä kahta eri tyyppiä: toiset ovat perinteisiä 12 voltin poria ja toiset näitä uusia "12 volttia max" ja niiden jännite perinteisesti ilman maximumeja ilmaistuna on vain 10.8 volttia. Jälkimmäiset eivät ehkä viihdy kamalan hyvin auton akun jatkona, koska täyteen ladatun akun jännite on ennemminkin yli 12 volttia kuin alle sen. Ja jos sun systeemissä auto ajoittain lataa akkua, niin silloin jännite saattaa olla jopa 14,4 volttia ja se on aika paljon poralle, joka oikeasti on tarkoitettu 10,8 voltin akulle.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 24.08.2025 10:45 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 24.08.2025 17:39 |
Viestit: 5124
|
Jos on vanha 12 V akkuruuvinväännin/porakone, niin ne täyttää noi speksit aika hyvin, kierrokset on yleensä liian korkeat, mutta vaihteisto on muuten moneen käyttöön ihan kelpo planeettavaihteisto. Yleensä vanhempien teho on kymmeniä watteja (uusissa isommilla jännitteillä voi olla montakin sataa wattia, ihan merkittäviä virtojakin pikkuakuista) (5 Nm 100 1/min olisi tehona karvan verran yli 50 W), mutta akkukoneen osia ei ole suunniteltu jatkuvaan pitkään käyttöön täysillä tehoilla, eli ehkä joku erillinen jäähdytyspuhallin olisi ainakin syytä lisätä. Ei ole tullut ikinä mitattua vanhojen yksivaihteisten akku"porien" maksimikierroksia, mutta kovin alas ne jäävät poraamisen kannalta pienilla terillä, eli veikkaan että joitain satoja kierroksia minuutissa. Muistelen joskus törmänneeni youtubessa johonkin, joka askarteli lastenmonkkärin akkuporasta, en muista tulosta tai löytänyt videota, mutta ei ole ainoa: youtuben hakuun drill powered go kart (tai quad) tai drill powered bike, niin voi löytää inspiraatiota, esim: https://www.youtube.com/shorts/eGdhXfa51gUTuossa on kulmavaihdetta ja vaikka mitä, mutta simppelein veto on rulla, joka painaa suoraan kumin pintaan, ideahan oli jo käytössä polttomoottoriaikaan, ranskalainen Velosolex, jossa etupyörän päälle voitiin laittaa apumoottori nojaamaan ja vveto oli suoraan kumin pinnasta rullalla, yläasennossa voi ajaa koipivoimalla. Lasinpyyhkimen moottori matopyörävaihteistolla voisi olla hyvä välityssuhde suoraan, ei kylläkään kokemusta, mutta jos tarvitsee nopeudensäätöä, mutta vaatii usein hieman askartelua jos ulostulo on edestakainen (muistan että jossain 24 V kuorma-auton koneistossa edestakainen liike tehtiin vasta ulkopuolen välityskoneistossa), kannattaa laittaa PWM säädin akun väliin nopeuden säätöön. Eipäs ole ikinä tullut tutkittua miten eri nopeudet on tehty autojen ohjauksessa ja missä se säädin on - eikä ole edes ikinä mistään autosta se hajonnut, vaikka kaikkea muuta on pyyhkimistä hajonnut, ja tieysti ainoa tilanne jossa sen huomaa on sateella. Ei muistikuvaa vinyylisoittimen moottoreista, mutta kuvittelin normaalien olevan pienempia ja ainakin jossain muistan että oli välitys lattahihnalla ilman hampaita ja vanhemmiten sillä oli taipumusta luistaa ilman kuormaakin, eli vinkui kiihdytyksessä. Jos jätteistä pitää kasata, niin polkupyörän ketjuveto voisi olla käypänen, yhdellä portaalla luokkaa 1/2...1/4 voisi olla helposti saavutettavissa, helppo ainakin laskea, laskee etu- ja takarattaan piikkimäärät ja jakaa keskenään, jos edessä 40 piikkiä ja takana 11 piikkiä, uion välityssuhde 40/11, eli takapyörä pyörii noin 3,64 kertaa hitaammin. Jammashihnavedot on miellyttävämpiä monessa paikassa, mutta niitä ei saa ilmaiseksi kuin tuurilla (vuosikymmeniä sitten rakentelin jonkun ison matriisiprintterin osista hammashihna välityksiä, ehkä jostain isosta laserprintteristäkin voisi löytyä) Ennen hammashihnavedon osat olivat kalliita, tilanne voi olla nykyään erilainen, Kiinasta saanee kaikenlaista pikkurahalla.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 24.08.2025 21:45 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Täytyypä tutustua ajan kanssa tuohon kiinantarjontaan. Voima ei nyt ole olennaista, vaan pitkäkestoisuus. Tuo kaapelin heittämä 5W teho on hyvinkin oikea, kunhan laite vaan tekisi yhdellä akulla, vaikkapa 100Ah, 40-50h töitä.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 24.08.2025 22:50 |
Viestit: 5124
|
Sitten kannattaa katsoa myös pienempitehoisia vaihteistomoottoreita, niitä saa Suomestakin elektroniikkakaupoista Bebek, Triopak, Partco, kouluelektroniikka... Esim: https://bebek.fi/collections/dc-moottor ... omoottoritSiellä olisi vaikka kammella (irroitettava ulostulossa) varustettu 33 rpm, mutta noi vaatii kyllä jonkun hyvän sääsuojauksen, noi on sitä 5W luokkaa, alle 10W kuitenkin, noita on reilusti erilaisia robotti yms rakenteluun, mutta varsin osa vaatimattomia akkuporakoneeseen verrattuna, mutta jos tehotarve oikeasti noin pieni, niin 7,2 V Makitan virtalähteen virittely 12 V akkuun ei ole kovin iso ongelma - Jos joutilas, niin helppo testata laitteen toimivuuskin käyttöön ensin omalla akulla? Muuten akkuporakoneet voivat ottaa helposti 15...20 A akusta huipputeholla ja ilman kuormaakin tehon tarve on isompi kuin sopivammassa moottorissa.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 24.08.2025 23:29 |
Viestit: 5124
|
Tuli muuten Mieleen että kynämallinen NiCd/NiMH aikakauden 2,4 volttinen ruuvinväännin oli vähänkään enempää kuormittaessa jo yli 5 W ottoteholtaanja jos jäi virrat alas (jännitteetkin laski samalla tyhjässä/lopussa olevassa akussa), niin ei sillä enää puuhun saanut mitään ruuvattua vaikka olisi alkureikäkin. AA NiMH akusta tulee helposti 5 A virtaa kun on kunnossa ja ladattuna. Tuosta on vaan aikaa kun on tullut tuollaisia testattua niin ei muista mitään arvoja, Muistan jotain testejä 2/3AA NiMHakuista (7 kennon paketti), eli 2/3AA on vähän kuin AA-paristo, mutta pituus on lyhyempi (2/3), niissäkin oli yleensä sallittu maksimivirta lähellä 10 A ja vanhemmiten sisäinen vastus kasvaa ja virtaa ei saa enää ulos, eikä lasten AirSoft pyssyt enää jaksaneet laukoa edes juuri ladattuna - nutta ei kyllä enää muista mitä niistä piti vähintään saada virtaa ja jännitettä että jaksoi toimia ja oli kovin pyssystä riippuvainenkin.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mistä rakenteluun sähkömoottori? Lähetetty: 01.09.2025 08:32 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Löytyi romulaatikosta Xantian takapyyhkijän tekniikka. Se näyttää kovasti sopivalta. En vaan vielä mitannut virrankulutusta. Jos pysyy alle 3A, niin käytän sitä nyt aluksi. On myös ehjä lasinnostaja, siinä hiukan pienempi moottori, ehkä myös pienempi virrankulutus.
|
|
|
|
 |
|
|