Puhelin käyttää mikrofonia kuunteluun kaiken aikaa, ellei sitä käyttäjä nimenomaan erikseen kiellä. Sanojen tunnistusta käytetään sitten mm. mainonnan kohdistukseen (ja ties mihin kaikkeen muuhun

). Nykyisissä puhelimissa (minulla Samsung) se kieltäminen on tehty useamman vaiheen vaativaksi, ja "piilotettu" korulauseiden taakse. Edellisessä Nokia5-puhelimessa se oli helpompi tehdä.
Törmäsin samaan "isoveli kuuntelee" ilmiöön joitakin vuosia sitten. Olin nuoremman kollegan kanssa töissä, ja työn ohella juttelimme autoista, moottoreista, kestävyydestä, dieseleistä, Wankel-moottoreista... Ja kun kaveri kahvitauolla katsoi puhelintaan niin:
Suositeltu sinulle Youtube "Wankelmoottorin toiminta ja rakenne".
Seuraavana päivänä keskustelimme mm. rakentamisesta, remontoinnista, lämmityksestä, kaverini totesi, että pitäisi oikeastaan laittaa lattialämmitys myös yläkertaan. Ja hetken päästä hänen puhelimeensa ilmestyi mainos lattialämmityksiä tekevältä firmalta.
Minulle ei mainoksia tule, sillä en käytä appeja juuri mihinkään, vaan teen lähes kaikki nettiä tai mobiilidataa vaativat haut Firefoxin kautta.
Ja sallin puhelimen mikrofonin käytön VAIN operaattoripuheluissa. Edes Whatsapp-puheluihin en voi vastata. Mainosten esto toimii. Tosin aiheuttaa sen, että maikkarin ja iltisten uutisia voi vain lukea, ei katsoa niitä videoina.
Kun "meit on nii monee lähtöö, jokkaisee junaa", ja minä taidan sitten jäädä asemalle

(toki junan lähdettyä jatkan matkaa sitikalla... vanhalla, ilman someappejä)