Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 02.08.2010 18:34 

Viestit: 20
Autoni on xantia break -96, 1.8i, 8v. Jos hiljaisella nopeudella ajaessa (20-30km/h) polkasen lapikkaan lattiaan on seuraus sama kuin vanhalla alaimukaasarilla (kiihtyy kuin etana) kera venttiilin kilinöiden. Ajattaessa yli 80km/h kone on jo ärhäkämpi.
Ilmasuodatin on uusittu. Bensasuodatin ei. Kunnon huoltohistoriaa ei ole 60000km ja sen vuoksi teen täydet huoltotyö varmuuden vuoksi. Eipähän tarvitse muutamaan vuoteen suurempia huoltoja tehdä kun kilometrit jää vuodessa alle 10tkm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 02.08.2010 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kannattaa vaihtaa pienempi pykälä ennenkuin runttaat tallan lattiaan noilla nopeuksilla. vitonen silmässä ei oo oikee pykälä tuolla vauhdilla. :mrgreen:


Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 02.08.2010 18:41 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Puhdistava aine polttoaineen sekaan merkkejä on monia,yksi ylitse muiden. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 02.08.2010 18:43 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
kokemjne kirjoitti:
kannattaa vaihtaa pienempi pykälä ennenkuin runttaat tallan lattiaan noilla nopeuksilla. vitonen silmässä ei oo oikee pykälä tuolla vauhdilla. :mrgreen:


Automaati vaihtoehto.. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 02.08.2010 18:53 

Viestit: 20
Tuskinpa meistä kukaan ajaa 20-30km/h isolla vaihteella... tietysti poikkeus vahvistaa säännön. Uskoisin 40 ajo vuoden jälkeen tuntevani perusteet. Oletin lukijöiden käsittävän kyseessä olevan 2-vaihteen mutta erehdyin. Seuraavalla kerralla selitän tarkemmin jotta ymmärrätte.
Olen kuullut autoilijosta jotka ajavat 5-vaihteella alle 60km/h ja ihmettelevät kun kone leikkaa kiinni.... bensan säästön vuoksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Älyköt huom!
ViestiLähetetty: 02.08.2010 19:00 

Viestit: 20
Jos Teillä älyköillä ei ole asiallista vastausta antaa tai ette ymmärrä kysymystä niin jättäkää typerät mielipiteenne itsellenne älkääkä levittäkö niitä täällä jos tiedon kulku on tarkoitus pitää asia pitoisena ja neuvovana. Kokemukseni perusteella voin sanoa että ko. vastausten antajat tietävät asioista yhtä paljon kuin eräs kippurahäntä tuulimyllystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 02.08.2010 19:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuolla kokemusmäärällä pitäisi jo tietää pyörittää moottoria parhaan väännön alueella ennen tallan polkaisemista.
alkuperäisessä kysymyksessä ei tullut esiin mitään mikä olisi viitannut lähes ammattilaisen olleen asialla.
kirj. nimim. jolla on jo yli 40 vuotta ja AMMATTIMAISESSA liikenteessä. ja sitä ennen kaikenlaisilla muilla leluilla ;)


Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 02.08.2010 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Vaihdappas sinne uudet Bougicordit, mikäli et ole niitä vähään aikaan vaihtanut. Samalla niiden jatkeeksi tuoreet Boschit. Tuolla metodilla sai kiihdytyksissä tulevan kilinän, kalinan, kolinan ja nykimisen kadotettua meidän 1.8 8v:stä joskus. Tuli tyhmyyttään laitettua Bougicordien tilalle tarvikkeet ja Boschien tilalle Eyquemit, niin eihän se niillä rojuilla toiminut, ei niin mitenkään. :(



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 03.08.2010 15:49 

Viestit: 123
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Semmonen kokemus tuosta koneesta on, että kampiakselin päässä oleva hihnapyörä, jossa on kumivaimennus voi luistaa siitä kumista. Tämä aiheuttaa sen, että ajoitusmerkki siirtyy pois paikoiltaan. Jos tätä ei ole edellisessä jakohihnan vaihdossa huomioitu, niin jako ei ole paikoillaan ja aiheuttaa juuri tuota väännön puutetta alakierroksilla. Luotettavalta taholta olen kuullut, että luistamisen takia ei tarvitse ko. hihnapyörää vaihtaa, mutta hihnan vaihdossa se pitää huomioida. Itse ostin uuden hihnapyörän (n.130€). Ajoitusreiän paikka pitäisi olla n. 80 astetta kiilauran keskeltä oikealle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 03.08.2010 20:00 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä siiva on syytä uusia, koska se ei siitä parane, vaan alkaa vaan enemmän tehdä haittaa. Syntyy tärinöitä, apuhihnan ja automaattisäätötrissan ravistusta. Nähty on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 03.08.2010 20:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Masa kirjoitti:
Itse ostin uuden hihnapyörän (n.130€).
Tuohon ei käy vähän halvempi 16-venttiilisen hihnapyörä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 03.08.2010 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Olisikohan sitä itsekin syytä huolestua tuon siivapyörän kunnosta? Itsellä Xantia jo aika vanha, vm.94.. Ei tietoa onko vaihdettu, mutta olisikohan jo tuon ikäisessä mennyt? Mitään ylläolevia oireita en ole huomannut.

Tuohon laiskuuteen en osaa sanoa oikein mitään... Olen kyllä itsekin huomannut että tällä koneella kierrosten käyttö on turhaa, ja että paikaltaan kiihtyvyys ei entiseen kierroskone-BX:ään verrattuna ole mikään ällistyttävä.. Senkin olen huomannut, että maantiellä ohitettaessa yms. kone on kyllä sitkeämpi kuin mitä pienempien vaihteiden käytöksestä osaisi olettaa.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 03.08.2010 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja sehän jäi tosiaan sanomatta, että huono kiihtyvyys on 1.8 8v:ssä tosiaan ominaisuus. Ja jos siellä tosiaan venttiilit kilisevät, niin välyksethän kannattaisi sitten nyt viimeistään säätää. Oletin kuitenkin ensimmäistä viestiä lukiessani, että on tapahtunut muutos huonosta kiihtyvyydestä vielä huonompaa, mutta sanotaan tämä nyt varmuudeksi kuitenkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 03.08.2010 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Mulla on ainakin kaikki kasiventtiiliset kahden litran pannut kilisseet (nakuttaneet) kuormitettaessa. Shellin V-Power vähän auttoi, mutta sekään ei poistanut ilmiötä täysin kun ilmeisesti Sitikan (Xantia/XM) moottorinohjausjärjestelmä ei osaa täysin hyödyntää korkeaoktaanisia polttoaineita. Tai jotain.

Kuinkas laiskasti se sitten oikein kiihtyy? Xantun kopalla ei taideta vielä Kuuhun mennä vaikka olis turbot ja pelit. :roll:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 04.08.2010 21:42 

Viestit: 4993
Olikos se automaattilaatikolla, kuten joku arveli. Vaihtaako oikein pienemmälle (Kick-Down), vai tarkoittaako tuo lapikasta lattiaan, että yritetään sitä?
Minulla (tosin 2.0, 8V automaatti) vaati melko huolellisen painalluksen ihan pohjaan, ennenkuin kick-down toimi aina varmasti (kumimattokin pyrki sinne kaasupolkimen alle ja esti kick-down toiminnan, tosin oikeasti varmaan vaijeri olisi vaatinut säätöä tms.)
Jos ei vaihda pienemmälle, niin varmaan kiliseekin eli kaipa se nakuttaa ennemminkin kuin mitään muuta kilinää. Minkälaisista kierroksista on kyse?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 04.08.2010 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuli tuossa mieleen ,kun lueskelin uudestaan noita viestejä,ja ihmettelin, että mitä tekemistä viitosvaihteella on koneen kiinnileikkaamisen kanssa :shock: ja ajonopeudella alle 60 :? ...... lienee kai kuitenkin niin, että leikkaaminen johtunee lähinnä ylikuumenemisesta /öljyn puutteesta ja kumpikaan ei ole riippuvainen käytetystä vaihteesta/nopeudesta, lukija saa itse päätellä alkuperäisen viestin kirjoittajan kokemusta mekaanisista laitteista.


Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 04.08.2010 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Vedättäminen liian suurella vaihteella rikkoo ensimmäiseksi (manuaali)vaihteiston. Hyvin harvassa autossa viitonen on oikeesti ajovaihde muualla kuin maantienopeuksissa. Yksi syyllinen väärään ajotapaan on ajokoulu: 80-luvulla opetettiin ettei huilata ennen kuin on suurin pylälä pesässä, nyt taasen taloudellisuuden nimissä opetetaan jolkottelemaan tyhjäkäynnillä. Toimii uusilla dieseleillä, ei vaparibensakoneilla eikä etenkään kun pykäliä on jo modernisti kuusi.

Kysyjällä lienee kuitenkin automaagi? Mutta onko jo ajotavan oppiva malli, eli auttaisiko ajotavan muutos sitä että vaihteistokin toimisi eri tyylillä?
Ja eikös tuo oktaani ollut joillakin moottoreilla kranttua, ysifemma kilistää turhan herkästi?

Sekin on totta että 1,8 ja Xantian koppa ei ole raketti. XM-2,0 vaati ihan toisia varveja kelloon miniminä kuin ZX-1,9. Se malmimäärä kun vaan vie veronsa, väännöstäkin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 05.08.2010 00:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
zX-files kirjoitti:
Vedättäminen liian suurella vaihteella rikkoo ensimmäiseksi (manuaali)vaihteiston. ... nyt taasen taloudellisuuden nimissä opetetaan jolkottelemaan tyhjäkäynnillä. Toimii uusilla dieseleillä, ei vaparibensakoneilla...

Ei se oikein toimi niillä dieseleilläkään, osittain tuosta syystä, jonka totesit ensiksi. Erityisesti VAGinakonsernin dieselit ovat olleet herkkiä pilkkomaan laatikot tyhjäkäynnillä tai sen tuntumassa vedätettäessä. Tietysti syy on enemmän laatikoitten kuin moottoreitten, mutta lopullinen syy on väärä ajotapa. Toisekseen se ei toimi sen takia, kun monasti vääntö aivan tyhjäkäynnin tuntumassa on melko olematon.
Raskaan kaluston moottoreista on varsin hyvin saatavilla kulutus-, teho- ja vääntökäyrät, joihin perehtyminen helpottaa (taloudellista) ajamista, mutta menepäs pyytämään sellaisia henkilöautokaupassa myyjältä...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 05.08.2010 01:30 

Viestit: 130
Paikkakunta: Varsinais- Suomi
Xannisti kirjoitti:
Autoni on xantia break -96, 1.8i, 8v. Jos hiljaisella nopeudella ajaessa (20-30km/h) polkasen lapikkaan lattiaan on seuraus sama kuin vanhalla alaimukaasarilla (kiihtyy kuin etana) kera venttiilin kilinöiden. Ajattaessa yli 80km/h kone on jo ärhäkämpi.
Ilmasuodatin on uusittu. Bensasuodatin ei. Kunnon huoltohistoriaa ei ole 60000km ja sen vuoksi teen täydet huoltotyö varmuuden vuoksi. Eipähän tarvitse muutamaan vuoteen suurempia huoltoja tehdä kun kilometrit jää vuodessa alle 10tkm.


En itse kylläkään huomannut kyselijän mainineen yhtään mitään
viitosvaihteesta, kuka viisas sen tohon asiaan heitti? :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 05.08.2010 07:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kaseva kirjoitti:
Mulla on ainakin kaikki kasiventtiiliset kahden litran pannut kilisseet (nakuttaneet) kuormitettaessa. Shellin V-Power vähän auttoi,
No jopas on. Täällä ei ole kokemusta juuri tuosta mallista - 1.8 8v, 1.8 16v ja 2.0 16v kyllä ovat tuttuja. Mikään niistä ei ole kilissyt/nakuttanut sentään. Hieman erikoista ääntä 1.8 8v:stä kuului kyllä kiihdyttäessä, kun pakosarja oli halki (tyyppivika), mutta ei se mitään kilinää sentään ollut. Vialta tuollainen nakuttaminen kyllä kuulostaa?

Kahdessa kulkineessa (ei citikoita) olen muuten päässyt monesta ongelmasta eroon vaihtamalla Shellin bensasta kunnolliseen eli mihin vaan muuhun, vaikka venäläiseen. Onneksi citikat eivät ole niin nirsoja bensalle, niin niihin voi Shellin kuravettäkin tankata. Onhan se sentään halpaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 05.08.2010 09:48 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vaihteista viis. Kilinät riippunee siis vain moottorin kierroksista ja kuormituksesta/kiihdytyksessä. Vauhdin noustessa >80, paljon oli koneessa varveja, tekikö samaa joka vaihteella, samoilla varveilla. Ei kait homma voi olla kiinni vain vauhdista, paitsi jos käyttää vain yhtä vaihdetta..... :?: Olisiko nakutustunnistin epäkelpo?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 05.08.2010 15:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Olisiko nakutustunnistin epäkelpo?
Onko tuossa moinen? Pienemmässä kasitappisessahan ei vissiinkään ollut ainakaan, mutta onhan tuo isompi toki monelta osin varsin erilainen. No, oli tai ei, ei se kuitenkaan venttiilejä kilistele.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 24.08.2010 11:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ai täällä ne kuukautiset olikin :lol:

" Kokemukseni perusteella voin sanoa että ko. vastausten antajat tietävät asioista yhtä paljon kuin eräs kippurahäntä tuulimyllystä."

Tiedoksesi että jätin tuulimyllyn hommaamisen toistaiseksi koska tieteellinen selvitys vuoden ajalta tuuliolosuhteista tuotti melko huonon tuloksen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 24.08.2010 17:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Tarviiko tuota ihmetellä ollenkaan, 1.8 ja kasiventtiili,perhanan laiska riippumatta kierroksista



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantun laiska kiihtyvyys
ViestiLähetetty: 08.09.2010 02:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Aihetta sivuten, torstaina 9.9. pääsee kukin halutessaan kokeilemaan omakohtaisesti V-Poweria perusgason hinnalla. Ja juu, en ole Shellin palkkalistoilla, saman maksan sopastani siellä kuin muutkin.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: