|
Kirjoittaja |
Viesti |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.04.2011 20:40 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Käytin viimesyksynä yhen naisihmisen autoa turhaan katsastuksessa, kun oli vain korjauskehoitus jostain pikkujutusta. Huomasin vasta aseman pihalla, että turha käynti. Kun aika oli varattu, niin kävin näyttämässä leimatun paperin. Ei tarvinnut maksaa mitään, ja katsuri totesi, että vuoden päästä uudestaan. Nyt oli henkilö ajanut toimivaan valvontakameraan vähän yli sallitun. Siitä tuli huomautus, mutta lisäksi kahdeksan päiväsakkoa katsastamattomasta ajoneuvosta. Huomenna katotaan, kuka oli väärässä? Mielenkiintoista. 
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 29.04.2011 11:43 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Sätkä taas leimattu huomautuksitta. Jarrujen erokin 0%! Kyllä kelpaa taas lähteä vappuajeluun! Ja A-katsurilta terkkuja Timolle Lahden suuntaan... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 02.05.2011 10:08 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Voisko kuvitella että 19-vuotias XM farkku V6 menee ilman ongelmia läpi katsastuksen? Toki mitään vikoja ei löytynyt mutta lopuksi katsuri, (täysin diravin vääntelyyn kettuuntuneena) oli oikean etupyörän luona niin diravin kokoojapussi kusi kuin koira katsastuselukan kintuille. Oli vaikea pidätellä naurua siinä kohtaa. Siitä suivaantuneena se kirjoitti että öljyä vuotaa joka paikasta, jopa koneesta vaikka se ei oikeasti vuoda yhtään. Kait niihin raidetangon päihin pitää laittaa paluuletkut tankkiin  tai sitten vaan pitää huoli että katsuulle menoa ennen nuo pussit pitää vaan valuttaa tyhjäksi, hah. CX:n jousisylinteripussista voi tuollaisen kokoojan tehdä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 06.05.2011 09:24 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vaivauduimpa lukemaan vikaraporttia tarkemmin... Ei siinä puhuttu ohjauksen vuodoista vaan oikean jousitolpan ja niinpä taas korjaamaan ja sain jopa vaihdettua hyväkuntoisen, sen kumisen kämmenennäköisen jutun putkineen. Seuraavan aamuna kurkistus auton alle ja perk*** tolpan alapäässä on tippa. Irroitin kumikäpälän uudestaan ja sieltä suorastaan ruiskusi lientä. Ällistyttävää, joustolpan paluuputki on tukossa. Ohivuotava liemi tolpasta ei pääse takas tankiin. Vanha kerääjäkäpälä oli murtunut joten siitä on kulkeutunut hienoa kuraa paluuputken mutkaan. Noh, laskin paineet pois käpälän alta, käpälä kiinni ja konttorille. Kivaa kun taas on vuosi leimaa mutta nähtävästi pitää alkaa rassata paluuputkea auki. Tukos on noin heti kohdassa jossa kumi muuttuu teräsputkeksi ja tekee mutkan. Niin, just ennen konttorille ajoa kääntelin vielä ohjauksen laidasta laitaan niin diravin suojakumit eivät kuse katsurin kintuille 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 06.05.2011 19:21 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Vihreä GS break on tänään katsastettu muutaman vuoden tauon jälkeen  . Ei tarvi enään puuhakilpiä hakea Geesumiittiinkään, saa ihan omilla kilvillä ajella  . Aloinkin jo hiukan ihmettelemään miksi en ole tuota katsastanut joka vuosi, jotenkin alitajunnassa ajattelin siinä olevan jotain katsastusta haittaavaa vikaa, mutta en sit keksinyt yhtään moista, joten ei muuta kuin aikaa varaamaan, ja ajoin sen suoraan seisontapaikastaan konttorille, oli muka niin kiire etten edes renkaspaineita huomannut tarkistaa  Katsastuskonttorin pihassa katselin että taitaa noi eturenkaat olla vähän vajaat, mutta enään ei kerkeä lähteä täyttämään. Katsastusmiehen loppukommentti oli aivan loistava: Eihän toi ihan virheetön ole, mutta kai sillä ajelee Leiman jälkeen ajelin sit huoltoasemalle paineita tarkistamaan, ja 1,1 bar oli kummassakin eturenkaassa, no kevenihän se ohjaus melkoisesti kun pikkuisen lisäs ilmaa  . Nyt tarttis vielä ehtiä renkasliikkeeseen, jotta saisi alle uudet (tai siis NOS) renkaat ja vanteet, mutta CMS-reissu pitää varmaan vielä koittaa selvitä vanhoilla renkailla....
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 08.05.2011 22:02 |
Viestit: 265
|
Berliina leimattu huomautuksetta 
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 08.05.2011 23:37 |
|
Croisette kirjoitti: Vihreä GS break on tänään katsastettu muutaman vuoden tauon jälkeen  . niinpä ja siksi en tunnistanutkaan Lahdessa pihaparkissa  . Piti mennä kuvaamaan ja kysyä muilta ja sitten vasta selvisi kenelle vihreä GS kuuluu...
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 08.05.2011 23:51 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Heh onhan tuo vihreä GS ollut mm Geesumiiteissä mukana, mutta viime vuodet ns. puuhakilvillä, kun on vain ollut tarve saada se ajoon hetkeksi  . Tuohan on ollut minulla jo noin 12 vuotta, ja yhdessä on sen kanssa tullut taitettua noin 150 tkm. Koko auton tarina pitäisi kait kirjoittaa lehteen, saakeli pitikin sanoa, nythän mä joudun sen kirjoittamaa....  . Lemon: lupaan kirjoittaa siitä tarinan lehteen, ei ehkä vielä seuraavaan, sillä tarinan kirjoittaminen saattaa vaatia muutaman edellisen omistajan haastattelun? Ihan ensimmäinen omistaja ei ole minulla edes tiedossa.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 09.05.2011 07:57 |
|
Croisette kirjoitti: Lemon: lupaan kirjoittaa siitä tarinan lehteen, ei ehkä vielä seuraavaan, sillä tarinan kirjoittaminen saattaa vaatia muutaman edellisen omistajan haastattelun? Ihan ensimmäinen omistaja ei ole minulla edes tiedossa. Hyvä  , pidän mielessä ja muistutan jos tuntuu siltä että olet unohtanut!
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.07.2011 18:57 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 27.07.2011 13:01 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
C5 meni läpi heittämällä. Hieman vain olin pettynyt, kun inssiä ei kiinnostanut etusumareiden tilalle asentamani päivävalot muuten kuin kommentin "sulla on näköjään tommoset päivävalot" verran. Ei katsonut edes merkintöjä valojen linsseistä, vaikka sieltä olisi eet ja ärällät löytyneet. No joo, räpsyttelihän tuo tietty valokytkimien kaikki asennot läpi ja ilmeisesti totesi, että toimivat kuten pitääkin. Nyt saapi taas körötellä 16 kk ilman huolia. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 27.07.2011 16:13 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Minkäsorttiset päivävalot laitoit? Xantiaan on asiaa funtsittu.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 27.07.2011 17:33 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tilasin Saksan eBaysta Valeon Fogstarin kiinnikkeillä olevat ja parkkitoiminnolla varustetut (eli päivävalot himmenevät parkeiksi tarpeen tullen). Hintaa oli jotain 80 ja 90 euron välillä postikuluineen, eli eivät aivan ilmaiset, mutta umpiosta löytyy E- ja RL-merkinnät. Ja tokihan asennuskin oli melkoisen vaivatonta. Tuollaiset, siis: Liitteet:
ledit.jpg [ 13.74 KiB | Katsottu 15205 kertaa ]
Vielä kun löytäisi jostain sähkön, joka olisi päällä vain moottorin käydessä... Nyt päivävalot syttyvät heti, kun sytytysvirta on päällä. Noissa ei siis ole jännitteentunnistusta, jollaista joissakin ledivaloissa tapaa. Ja ennen kuin kukaan sanoo mitään, niin ei, en asentanut noita ulkonäkösyistä.  Meni vain hermo ajovalopolttimoiden sekä etenkin parkkipolttimoiden jatkuvaan kärähtelyyn. Ja samaan syssyyn voidaan todeta, että Sitikan ajovaloautomatiikka toimii hienosti.  Ajovalot syttyvät vesisateella, jos sadetunnistin on päällä ja tuulilasi joudutaan pyyhkäisemään kolme kertaa peräjälkeen. Päiväsaikaan sateella ei kuitenkaan sytytetä mittariston ja kojelaudan valoja.  Sateen jälkeen on selvästi joku aikaviive (muutama minuutti), jos sen aikana ei tarvitse lasia pyyhkiä kertaakaan, sammutetaan ajovalot. Sateella siis palaa aina ajovalot (myös takana), eikä Citroen käyttäydy kuin Skodat tai Opelit, joita näkee kaatosateellakin peräpää pimeänä. Tai parkkihalleissa pelkät päivävalot päällä. Tämä on saanut miettimään, että eikö Octaviassa ole hämäräkytkintä ollenkaan ajovaloille..?
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 27.07.2011 18:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ai joo, miehän unohdin mainita että tuli tuossa kesäkuun lopussa käytyä töistä kahvitauolla Xantiaa näyttämässä Lauritsalan katsastusasemalla. Ei viitsinyt hinnan perusteella valkata asemaa, kun tuo on sijainniltaan niin sopivassa paikassa - 100 metriä työpaikalta. Katsastaja väitti hyväkuntoiseksi, mutta olihan jarruissakin sentään heittoa... käyttöjarru kyllä nollaeroilla toki, mutta seisontajarruun oli päässyt 0,1 kN eroa jäämään... Tulsku kirjoitti: Vielä kun löytäisi jostain sähkön, joka olisi päällä vain moottorin käydessä... Vaikka latausvaloa ei ehkä olekkaan, niin olisikohan laturin kupeessa ruuvi, mistä moista sähköä tunkisi ulos?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 27.07.2011 22:27 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
laakeri kirjoitti: Vaikka latausvaloa ei ehkä olekkaan, niin olisikohan laturin kupeessa ruuvi, mistä moista sähköä tunkisi ulos? Niinnojoo, se voisi olla aika otollinen paikka. Olen yrittänyt miettiä, että mitkä laitteet menevät päälle vasta moottorin käydessä, mutta toisaalta tommosessa väylävehkeessä on melko helppo jakaa eri puolille autoa tietoa siitä, että "nyt saat käynnistyä". No, pitää joskus tutkiskella asiaa syvemmin. Lueskella Serviceä ja kattella kuvia, joskohan se siitä aukeaisi.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 06:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tulsku kirjoitti: Olen yrittänyt miettiä, että mitkä laitteet menevät päälle vasta moottorin käydessä, mutta toisaalta tommosessa väylävehkeessä on melko helppo jakaa eri puolille autoa tietoa siitä, että "nyt saat käynnistyä". CAN:iinhan on mahdollista määrityksen puitteissa tehdä "näkymätön" laite, joka pelkästään kuuntelee. Voit siis rakentaa jotain tiettyä osoitetta kuuntelevan releen, eli ei se väyläohjauskaan pitäisi hankala olla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 07:20 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
siellä ei ole öljynpaineen merkkivaloa, jolta saisi herätteen? toihan on se "perinteinen" 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 08:47 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Mun mielestä tuolla Citroen-foorumilla olis ollu juttua noista päiväajovaloista ja siitä, että ne olis mahdollista saada skulaamaan järkevästi ihan ohjelmoimalla. Muistaakseni joku oli C4:een noi virittänyt.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 09:00 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Sytytys-/ruiskupulsseista voisi saada käyntitietoa. Ei pulsseja, ei käy, ei sähköä, jokin kapistus noteeraamassa.......Periaatteessa operaatiovahvistinta käyttäen voisi tehdä sopivan kytkennän. Jokin pulssitunnistinkytkentä? Pulssi tasasuunnataan, suodatetaan, tasataan kondensaattorilla, jännite opamp +sisäänmenoon, lähdössä kytkintransistori, joka komentaa relettä. Releen kosketin yhdistää akkusähkön...Asiasta sen enemmän tiedäkään.
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 16:20 |
Viestit: 1114
|
Berlingo katsastettu huomautuksitta, tosin ensi vuodelle kannattaa vaihtaa etuiskarit, arvot n. 50 molemmissa. Takajarruja täytynee herkistellä myös oikealla ero 22 % (käyttö) ja 20 % (seisontajarru). Taka-akselin jarrupaineensäädintä pitäis kuulemma myös rasvailla.. Päästömittauksessa CO ja HC-arvot olivat taivaissa kunnes piiiitkän kaasuttelun jälkeen putosivat sallitulle alueelle. Vaikka ajelin 20 min kolmosella moottoritiellä ennen katsastusta. Mutta leima tuli, mikä tärkeintä. Ja auto on (riittävän) hyvässä kunnossa.
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 20:16 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Sytytys-/ruiskupulsseista voisi saada käyntitietoa. Ei pulsseja, ei käy, ei sähköä, jokin kapistus noteeraamassa.......Periaatteessa operaatiovahvistinta käyttäen voisi tehdä sopivan kytkennän. Jokin pulssitunnistinkytkentä? Pulssi tasasuunnataan, suodatetaan, tasataan kondensaattorilla, jännite opamp +sisäänmenoon, lähdössä kytkintransistori, joka komentaa relettä. Releen kosketin yhdistää akkusähkön...Asiasta sen enemmän tiedäkään. Ei nyt unohduta sinne analogiaelektroniikan aikakaudella, kun väylässä kulkisi käyttökelpoista dataa, jota voi suoraan hyödyntää 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 20:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
No, tavallaan dataa ovat nuo pulssitkin. Ja miten datan muuttaisi käytettäväksi jännitteeksi. Jostain varvikellon/pyörintäanturin, tjm datapiiristä voisi saada tarvittavaa dataa ulos, ohjaamaan jotain lisuketta...Näin luulisin.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 22:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: No, tavallaan dataa ovat nuo pulssitkin. Ja miten datan muuttaisi käytettäväksi jännitteeksi. Jostain varvikellon/pyörintäanturin, tjm datapiiristä voisi saada tarvittavaa dataa ulos, ohjaamaan jotain lisuketta...Näin luulisin. Moottorin pyörintänopeusanturi voisi tosiaan olla ihan hyvä heräte, mikä ettei vaikka öljynpainekin... ehkä jossain osoitteessa tarkkaillaan latausjännitettäkin ja sieltä voisi myös päästä moottorin käymiseen kiinni? Sopivan kun on valkannut, niin siitä vain osoitetta selvittämään ja sen jälkeen viestiä tarkkailemaan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.07.2011 22:49 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Tulsku kirjoitti: ei siis ole jännitteentunnistusta, jollaista joissakin ledivaloissa tapaa. Ja se olisi se helpoin tapa kytkeä, toimii väyläohjatuissakin yleensä... Eikä se ole välttämättä valaisimissa, on niitä irtoboxeinakin.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
|