Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 29.04.2011 10:12 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
Mahtaako osa BMP-laatikon ongelmista johtua siitä, että se on "viritetty" vaihtamaan isommalle liian pienillä kierroksilla? Reilun 80:n nopeudessa alle 2000 kierrosta (ehkä 1750-1800) tuntuu alhaiselta pyörimisnopeudelta. Jotenkin entisen teknikon, nykyisen insinöörin aikoinaan päähän syöpyi ajatus, että dieseliä(kään) ei saisi kuormittaa liian isolla vaihteella. Tämän päivän muoti on energian säästäminen, mutta koneiden kestossa taidetaan mennä taaksepäin.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 29.04.2011 11:50 

Viestit: 109
C4_robotti kirjoitti:
Mahtaako osa BMP-laatikon ongelmista johtua siitä, että se on "viritetty" vaihtamaan isommalle liian pienillä kierroksilla? Reilun 80:n nopeudessa alle 2000 kierrosta (ehkä 1750-1800) tuntuu alhaiselta pyörimisnopeudelta. Jotenkin entisen teknikon, nykyisen insinöörin aikoinaan päähän syöpyi ajatus, että dieseliä(kään) ei saisi kuormittaa liian isolla vaihteella. Tämän päivän muoti on energian säästäminen, mutta koneiden kestossa taidetaan mennä taaksepäin.


Turhan pumppaustyön osuus laskee kierrosten laskiessa ja hyötysuhde nousee. Aiemmin oli yksi "jytky" sylinterissä jolloin pintapaine laakereissa nousi huippuunsa. Ruiskutusjakso on nykyään pätkitty moneen osioon jolloin rasitushuippu on paljon pienempi. Voi huoletta vedättää matalilla kierroksilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 29.04.2011 13:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1598
Paikkakunta: Tampere
Mitäs kaikkia ongelmia siinä BMP:ssä on ollu?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 29.04.2011 13:58 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
Pakkasten jälkeen kytkimen tienoilta alkoi kuulua sellaista "kuivan laakerin ääntä". Ääni kuuluu just kuskin edestä ja pahimmillaan se on 80-100 nopeudessa, kun on veto tai moottorijarrutus päällä. Ensin epäilin pyöränlaakeria, mutta väljää ei ole esiintynyt. Ja vaikka ajaa kiemurrellen, tuntumassa ei ole eroja eikä äänessä.

BMP-epäilyt liittyy kommentteihin, jotka olen vastaavista oireista muissa tapauksissa lukenut. Myös painelaakereita on näissä lootissa vaihdettu (huollon mukaan). Ensi viikolla lasketaan öljyt ulos ja laitetaan uudet tilalle. Ja tarkastetaan, onko ylimääräistä seassa...(Määräaikaishuolto kun ei öljyjä vaihda jos ei erikseen pyydä :twisted: )

Äsken tein empiirisen kokeen pyöränlaakerien osalta. Oikea etu oli lyhyen testilenkin jälkeen 10 astetta lämpöisempi kuin vasen. Onko ero merkittävä, en tiedä. Mittauspisteitä otin kolmesta eri kohdasta ja laite sellainen, millä saa mitattua pintalämpötilan.

Otsikko oli tosiaan hieman provosoiva, vaan tarkoitus olikin herättää keskustelua. Kommentteja kaipaan edelleen. Palaan asiaan öljynvaihdon jälkeen.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 30.04.2011 22:57 

Viestit: 497
C4_robotti kirjoitti:
Reilun 80:n nopeudessa alle 2000 kierrosta (ehkä 1750-1800) tuntuu alhaiselta pyörimisnopeudelta. Jotenkin entisen teknikon, nykyisen insinöörin aikoinaan päähän syöpyi ajatus, että dieseliä(kään) ei saisi kuormittaa liian isolla vaihteella.


Vaihteiston ongelmista moottorin pyörintänopeuden suhteen en
sano mitään, mutta eilen tuli erään autoliikkeen lehti, jossa oli
Autoliiton koulutuspäällikön Teijo Poutasen vinkkejä säästeliääseen
ajotapaan:

"Bensiinimoottorisissa isompi vaihde tulisi vaihtaa 2500 ja dieseleissä
2000 kierroksen kohdalla. Tämän jälkeen nopeus pidetään tasaisena
noin 1500 kierroksilla." "Jyrkässä ylämäessä ei aina tarvitse vaihtaa
pienempää pykälää, vaan isolla vaihteella voi ajaa alle 1500
kierroksellakin kaasu lähes pohjaan painettuna".

Vuosikymmenten saatossa olen havainnut alppialueilla ajellessani,
että siellä uudehkotkin autot usein vetävät savuvanaa perässään.
Myös alppialueella asuvan italialaisen serkkuni nelivuotias diisseli
MB350E pölläyttää ankarat savut startatessa ja kiihdytettäessä.
Meillä katsastusasemat tarkkaan tutkivat dieselautojen pakokaasut,
mutta heilläpäin nämä EU-direktiivien mukaiset savutusrajat kuitataan
olankohautuksella.

Voisin kuvitella, että autojen hyvä äänieristys ja hyvä alapään vääntö
ei kerro kuljettajalle tarpeesta vaihtaa pienemmälle, vaan alppialueilla
ajetaan kymmenien kilometrien ylämäkiä liian suurella vaihteella
konetta ylikuormittaen. Täällä meidän tasankomailla tällaista
tilannetta ei varmaankaan synny.

Ei ainakaan rättisitikalla. Se kertoo kuskille menohalujensa
heikentymisellä heti, kun on aika heittää pienempää silmään...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 30.04.2011 23:15 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Onpas Teijolla vinkit. Oikeesti pelottaa aina autoa uudempaan vaihtaessa että saa noilla opeilla ajetun auton itselleen.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 01.05.2011 00:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1144
vibes kirjoitti:
Onpas Teijolla vinkit. Oikeesti pelottaa aina autoa uudempaan vaihtaessa että saa noilla opeilla ajetun auton itselleen.
No multa saisit aikanaan juuri noilla vinkeillä ajetun auton. :D
Tosin saa odottaa aika kauan, koska ajelen yleensä useita satoja tuhansia ennen vaihtoon menoa.

Noilla matalilla kierroksilla ajettaessa pitää olla järki mukana. Tuollainen 80 km matkanopeus edellyttää alle 15 heppaa tehoa. Ei silloin kierroksia tarvita. Tilanne on heti toinen, kun kiihdytetään, tai noustaan mäkeä.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 01.05.2011 08:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pintakaasulla ajaminen on rasittamatonta, kierrokset voi pitää alempana. Pääasia, että moottori vetää vaivattomasti. Sama vaivattomuus koskenee myös vedättämistä, silloin varveja lisää. Moottorin laakerien rasitus, (ehkä öljyn painekin alhaisempi) on suurempi pienemmillä kierroksilla, kun kuormitus olisi sama. Laakereihin ja osiin kohdistuva rasitus "n" on "n"/rpm. Kaiketi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 01.05.2011 11:51 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Joo siis ongelmahan on juuri ne kuskit, jotka lukee tollasia juttuja miettimättä _yhtään_ sen syvemmin asiaa saati että omaisivat minkäänlaista perstuntumaa auton käytöksen suhteen.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 01.05.2011 20:04 

Viestit: 511
Onneksi sekä BMP että oikeakin automaatti ei salli tuollaisia "töppöilyjä". parhaiten näkyy tuo oikea ajotapa tuolla papan 90hp xsara automaatilla (bensa). Siskontytön jäljiltä se vaihtaa pienempään jo 2500-2700rpm ja minä kun pyörittelen sillä pari päivää niin vaihtokohta siirtyy 1700-2000rpm paikkeille. Polttoaineen kulutuksessa tuo tarkoittaa n.2l/100km. C5 HDI vaihtaa mielestäni aina hieman turhan helposti pienemmälle eikä hyödynnä täysin vääntöä edes "käsin".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 03.05.2011 20:29 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
Öljyt on nyt vaihdettu. Jos jotain positiivista hakee, niin vanha öljy oli "puhdasta" ilman ylimääräistä metallia. Negatiivista on taas se, että ääni ei hävinnyt uudella öljyllä. Ääni on samanlainen kuin loppuunajetun takavetoisen perän ulina ja se esiintyy joko moottorijarrutuksessa tai vedossa. Pyöränlaakeri on jo poissuljettu vikamahdollisuus. Ääni esiintyy kovimmillaan 80-100 kmh:n nopeudessa, jolloin se kuuluu jopa radion äänen yli. Ei kiva :( Ai niin, BMP sinänsä ei taidakaan olla syyllinen, vai miten on :cry:

Huolto yrittää selvittää vikaa (maahantuojan kautta), kaipa se joskus selviää. Rempan hinta taas hirvittää, mitä onkaan tulossa :o



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 27.05.2011 17:54 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
Nostetaan taas asia ylös. Homma on nyt siinä vaiheessa että loota on purettu ja vika on paikallistettu. Joku sivuakseli laatikossa ja sen laakerin sisäkooli oli loppu. Olikohan vielä toisenkin pään laakeri samalla akselilla sama juttu, en muista. Mutta se pinta oli kyllä huonon näköinen. Kohta alkaa kasaaminen ja auto taas tielle. Toivotaan parasta. Ja "pientä" laskua, jos nyt tällaisessa tapauksessa sellaisesta voi puhua.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 01.06.2011 19:43 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
Auto toimii jälleen :P Ei kuulu laatikosta ylimääräisiä ääniä. Koko remppa kustansi 2400,- ja itse sai maksaa. Kuulemma laakerit lähtee tutkittavaksi tehtaalle ja sieltä tulee kommentti vian laadusta. Eli tuleeko tehdas/maahantuoja yhtään vastaan korjauskustannuksissa, on vielä epäselvä. Ihmettelen vaan kovasti, että maahantuoja(kaan) ei voi ottaa vastuuta asiasta ja sopia sitten tehtaan kanssa, ja näin auttaa köyhää kuluttajaa. Nyt tavallinen auton omistaja joutuu ensiksi rahoittamaan omista rahoistaan korjauksen ja sitten vasta katsotaan, josko toinen osapuoli tulisi vastaan. 120 tkm laatikko kesti :roll:

Vaan mitä tässä valittamaan. Odotetaan, jos jotain tolkkua asiaan saisi. Ilmoittelen kyllä hyvistä(kin) uutisista.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 01.06.2011 21:24 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Auts :(

Ei taida olla kovin puolueeton raati laakereita arvioimassa.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 01.06.2011 21:41 

Viestit: 5683
Paikkakunta: Lahti
Parilla tuolla virityksellä olevalla olen ajanut ja moinenhan runnoo pykäliä tosi rumasti jos vähänkin reilummin polkasee, hetkelliset rasitukset laatikossa täytyy olla melkoisia.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 20.06.2011 21:32 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
On loppulausunnon aika. Laatikosta siis löytyi laakerivika sivuakselista. Paikallinen merkkihuolto teki hyvää työtä ja laatikko saatiin kuntoon. Lasku pauttiarallaa 2400,- . Maahantuojan kanssa pariin otteeseen keskusteltiin asiasta ja asiakkaalle jäi vajaa 1500,- maksettavaa. Sen verran tultiin "vastaan". Varsinaisen vian lisäksi vaihdettiin myös kytkinlevy ja -sylinteri ja painelaakeri. Sekin tietysti järkevää tässä tapauksessa. Ottaa vaan pattiin, kun tällaisissa tapauksissa tulee usein se lumipalloefekti. "Kun kerran tämä on nyt auki niin vaihdetaan samalla..." Eli loppusumma kasvaa. Vaikka juuri ennen remppaa sanoin että mitään muuta ei vaihdeta kuin tarpeellinen, koska auton vaihto on tulossa. No, siellähän ne uudet osat nyt on.

Että tällainen tapaus tällä kertaa :(

Jos nyt jotain haluaisi oppia tai toisille kertoa BMP:n ongelmasta, niin kommentti olisi seuraava. Jos vaan etupään tienoolta alkaa kuulua sellaista ujeltavaa ääntä, mitä on vaikea paikallistaa. Ikäänkuin pyöränlaakeri olisi menossa rikki mutta ei kuitenkaan sitä ole. Ääni voimistuu sitten jonkin ajan kuluttua (ehkä pari-kolme tonnia ajoa) suhteellisen kovaksi. Ja sen voi todeta moottorijarrutuksella tai vedolla. :arrow: Sitten äkkiä pajalle, ettei mene pahemmaksi. Tai autoa vaihtamaan :mrgreen:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BMP:n ongelmista
ViestiLähetetty: 20.06.2011 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1717
Paikkakunta: Korpilahti
Hyvä asia, että ongelma selvisi, ja se, että jaoit sen muidenkin tiedoksi.

Huono asia tuo, että tuli loppukäyttäjälle kalliksi tuo, vaikka maahantuoja tulikin vastaan.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: