C4_robotti kirjoitti:
Reilun 80:n nopeudessa alle 2000 kierrosta (ehkä 1750-1800) tuntuu alhaiselta pyörimisnopeudelta. Jotenkin entisen teknikon, nykyisen insinöörin aikoinaan päähän syöpyi ajatus, että dieseliä(kään) ei saisi kuormittaa liian isolla vaihteella.
Vaihteiston ongelmista moottorin pyörintänopeuden suhteen en
sano mitään, mutta eilen tuli erään autoliikkeen lehti, jossa oli
Autoliiton koulutuspäällikön Teijo Poutasen vinkkejä säästeliääseen
ajotapaan:
"Bensiinimoottorisissa isompi vaihde tulisi vaihtaa 2500 ja dieseleissä
2000 kierroksen kohdalla. Tämän jälkeen nopeus pidetään tasaisena
noin 1500 kierroksilla." "Jyrkässä ylämäessä ei aina tarvitse vaihtaa
pienempää pykälää, vaan isolla vaihteella voi ajaa alle 1500
kierroksellakin kaasu lähes pohjaan painettuna".
Vuosikymmenten saatossa olen havainnut alppialueilla ajellessani,
että siellä uudehkotkin autot usein vetävät savuvanaa perässään.
Myös alppialueella asuvan italialaisen serkkuni nelivuotias diisseli
MB350E pölläyttää ankarat savut startatessa ja kiihdytettäessä.
Meillä katsastusasemat tarkkaan tutkivat dieselautojen pakokaasut,
mutta heilläpäin nämä EU-direktiivien mukaiset savutusrajat kuitataan
olankohautuksella.
Voisin kuvitella, että autojen hyvä äänieristys ja hyvä alapään vääntö
ei kerro kuljettajalle tarpeesta vaihtaa pienemmälle, vaan alppialueilla
ajetaan kymmenien kilometrien ylämäkiä liian suurella vaihteella
konetta ylikuormittaen. Täällä meidän tasankomailla tällaista
tilannetta ei varmaankaan synny.
Ei ainakaan rättisitikalla. Se kertoo kuskille menohalujensa
heikentymisellä heti, kun on aika heittää pienempää silmään...